Politikerna bär ansvaret för finanskrisen

Inlägg #1: Postat: 2008-12-09 11:29:00
Leif-Arne
Kapitalismen som ekonomiskt system kan inte anses som föråldrad då där inte finns något alternativ, planekonomin har ju med all tydlighet visat att trots alla brister som kapitalismen har så är planekonomin ändå alltid det sämre systemet. Därimot kan man disskutera hur de politiska systemen kan förhålla sig till de ekonomiska systemen. Pendeln verkar ha svängt så att gamle Keynes åter är i fokus.
Inlägg #2: Postat: 2008-12-09 13:08:00
tobias
Jag håller inte med dig om att planekonomin är det enda alternativet till kapitalism, men det är en definitionsfråga iofs. Om man sätter ett likhetstecken mellan marknadsekonomi och kapitalism så har jag inga som helst problem med kapitalism, tvärtom. Däremot finns det ju väldigt många varianter av marknadsekonomi. Själv tycker jag staten ska fungera som en guide och ett stöd både för medborgare och för näringslivet. Staten ska både sätta gränser, men också skapa förutsättningar för att kunna klara av gränserna utan att företag stjälps av dem. Idag kan vi ju även se att företag stjälps när det finns en avsaknad av gränser. Den där osynliga handen A. Smith talade om har varit lite väl osynlig de senaste decennierna.
Inlägg #3: Postat: 2008-12-09 13:35:00
Leif-Arne
Jag tycker att det är på sin plats att skilja mellan ekonomiska system och politiska. De flesta politiska system bygger på att där finns kapitalism, tom en del kommunistiska politiska system har släppt planekonomin, till viss del för kapitalism. Hur man förhåller sig konjunkturförändringar är till stor del en politisk fråga, men att upphäva konjunturcykler klarar inget politiskt system.
Inlägg #4: Postat: 2008-12-09 14:40:00
ArHo
# Hej! Leif-Arne även jag tycker det är trevligt att du återvänt till "brottsplatsen" trots vårt gamla groll. Tyvärr fortsätter folk att kritisera mig med tjuvnyp och CMO förföljer mig med klar mobbning som det övriga samhället försöker stävja men CMO förstår inte vad det handlar om egentligen. Nåväl allt om detta, det reder sig nog till slut så att vi kan få ett trevligt och gemytligt forum så smäningom får vi hoppas.
Inlägg #5: Postat: 2008-12-09 14:46:00
ArHo
Leif-Arne, det är med stort intresse jag följt er syn på kapitalet och politikernas roll i det hela. Jag har en konkret fråga om, hur de snabba klippens filosofi har ställt till det på kapitalfronten med vassa armbågar och exstremt penningshunger som tycks vara omättligt?
Laddar...