Min enda riktiga historielektion

Den här tråden diskuterar artikeln Min enda riktiga historielektion.
Inlägg #1: Postat: 2008-12-04 11:35:00
Fritänkaren
Jag tror att din artikel är propaganda som använder samma strategi som Adolf genom att du demoniserar nazisterna när du säger att du inte förstår och aldrig kan förstå. Vad jag menar att du gör är att sätta skygglappar på dig själv och återskapa din egen besvikelse och ilska och frustration. Jag upplever att du håller fast vid det hemska du har upplevt och säger att det är "SANT" och att det aldrig kan ändras. Som en trollformel som du lägger på dina medmänniskor. Propaganda om människans synd och oförmåga att kunna göra nånting bra. Skriv om syndafallet och hur vi alla är oförbätterliga syndare också. Suck! Kan vi inte släppa Augustinus dåliga samvete och gå vidare?
Inlägg #2: Postat: 2008-12-04 12:00:00
Sunny
Både välskrivet o angeläget Ramona! Bara 5 duger här!!
Inlägg #3: Postat: 2008-12-04 12:06:00
ArHo
Ramona, din artikel är byggd givetvis på dina känslor, men kan du förstå varför du fick läsa om våra kungar och knappt ingenting om allmogen? inte jag heller. Men jag skulle inte heller vilja ha våra historieböcker ned skrivna om förintelsen, någon gång måste detta ältande ta slut om Hitler och kompani. Vi lever i en värld som inte står långt ifrån Hitlers tänkande och då åsyftar jag på muslimska exstremister som lever runtom i Europa och givetvis i Sverige. Alltså att älta det som har varit går aldrig att göra ogjort, men de hot och faror som lurar runt hörnet i nutid är det viktigaste att debattera om. Självklart förstår jag din artikel även om den inte har det minsta av nyhetsvärde.
Inlägg #4: Postat: 2008-12-04 13:08:00
Leif-Arne
Ramona, dina dina texter är ett viktigt bidrag till att historielösheten inte breder ut sig, så att inte fler än ett ignorant fåtal vägrar inse de fruktansvärda konsekvenser de nazistiska tankemönstren medförde och att det aldrig någonsin må upprepas. Hur kunde ett av Europas mest liberal och kulturella nationer bli bärare av en ideologi som bara gav död och förintelse, även till dem själva.
Inlägg #5: Postat: 2008-12-04 13:19:00
Leif-Arne
Min egen släkts historia knyter även an till de mörka kapitlen i Europas historia. Hur kunde en granne, en som hade komplex och problem, men ändå, förråda sina landsmän, sända dem till dödsläger, egenhändigt tortera och misshandla över 50 människor till döds? Henry Rinnan Hur kunde man kalla sig nationalist och samtidigt hala den egna flaggan för att hylla en ockupationsmakt.
Hur kan man kalla sig nationalist i dag och samtidigt hylla samma ideologi som medlöparna en gång gjorde. Okunskap, bristande kognitiv förmåga eller ett mer eller mindre bejakande av de destruktiva dragen i sin personlighet?
Inlägg #6: Postat: 2008-12-04 13:20:00
ArHo
#4 Leif-Arne, har du varit i Tyskland och frågat folk vad de anser om att älta förintelsen? Saken är den att tyskarna vill ha stopp på att skuldbeläggas för vad deras fäder och förfäder begick under andra världskriget. I vårt land vill de flesta inte veta utav vad Karln den tolfte ställde till med, varför inte dra fram hans historia att älta på samma gång.
Inlägg #7: Postat: 2008-12-04 13:27:00
Leif-Arne
Jag har varit i Tyskland många gånger, jag har många tyska vänner och talar utmärkt tyska därtill har jag på min fars sida tyska rötter. Jag klarar även att göra distinktionen mellan en nations medborgare och en ideologi som inte specifikt är tysk. En människa skall inte bedömmas efter attribut som givits dem uten egen inverkan, utan efter sina handlingar. Tydligen är det svårt för en del att inse att varje förment grupp består av sinsemellan olika individer som kanske bara har en enda egenskap gemensamt.
Inlägg #8: Postat: 2008-12-04 15:31:00
Elvy
I Tyskland på 30-talet så presenterades ett brädspel som heter >>Ut med judarna!>Om du lyckas jaga iväg 6 judar har du vunnit en klar seger!<<. Således om någon människa är ond så har hon oftast blivit fostrad till det.
Inlägg #9: Postat: 2008-12-04 15:40:00
Elvy
Delar av texten i mitt inlägg #8 föll bort. Men om ni läser under dagens kommentarer, så ser ni hela texten.
Inlägg #10: Postat: 2008-12-04 23:22:00
Elvy
I Tyskland på 1930-talet så presenterades ett brädspel som heter Ut med judarna! där blev det då mycket populärt både bland barn och vuxna. Spelpjäsernas hattar har samma form som de hattar judar tvingades bära under medeltiden, och på hattarna kan man se antijudiska karikatyrer och på bräderna står bland annat Om du lyckas jaga iväg 6 judar har du vunnit en klar seger! Jag hoppas att inget sådant spel finns kvar.
Laddar...