Inlägg #1: Postat: 2008-11-25 11:45:00
|
Daniel_23 |
Fritänkaren. För det första vill jag tacka för de varma orden om föregående artikel! Nu tycker jag dock inte att du uppfattar mig rätt med vad jag ville förmdela. En öppenhet om de ojämställda könsrollerna i samhället skapar snarare en större frihet att låta människor få agera precis som de vill, och inte tvärtom. När de genomförs jämställdsarebete i t.ex. förskolor finns det föräldrar som har invändningar för att de oroar sig över att genusarbetet ska göra deras barn till homosexuella. Det är faktiskt vanligare än ad folk tror. Att vara medveten om våra känsroller skapar istället möjligheter att ge männniskor friheten att agera som de vill, utan att bli bedömda som gay eller pojkflicka.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-11-25 12:01:00
|
KalleR |
Daniel, den gamla uppfostringsmetoden förr i världen, var man mån om att skilja på könen, personligen som ett exempel så sa alltid min mor att flickor skall man vara rädd om som det svagare könet, kloka ord tycker jag än idag som jag alltid har anammat. I sak skall flöickor/kvinnor vara stolta över det de är skapta till och givetvis gäller det även för oss män. Vi måste acceptera de skillnader som finns mellan män och kvinnor och framför allt behöver dagens kvinnor en skolning i detta att också uppföra sig som kvinna och inte som någon slags hennomtyp, vilket är avskyvärt för oss män. Femministerna som uppträder som flator är allt annat än attraktivt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-11-26 13:39:00
|
Fritänkaren |
Det är mycket möjligt att jag inte uppfattar dig rätt. Berätta för mig hur du menar att det är möjligt att göra människor mer fria genom att försöka "bevisa" att ena sidan av myntet är den enda sidan som spelar någon roll? Det du och hela det feministiska projektet försöker göra är att förklara bort en sida av vår natur. Den biologiska. Självklart utvecklas människor i ett samspel mellan biologi och kulturell prägling. Att försöka säga att bara det kulturella är giltigt och att den är "fel" kommer knappast få någon att känna sig mer fri. Det blir istället en pekpinne från feministerna att kvinnor måste agera annorlunda om det inte ska "svika kvinnosaken". Jag brukar också berätta för andra hur de ska och inte ska göra, men de brukar inte tycka att de blir friare för det. Snarare motsatsen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-11-26 16:24:00
|
Fritänkaren |
Förlåt att jag la åsikter i munnen på dig. Jag uppfattar det som om du vill förklara bort den biologiska sidan. Jag vill inte försöka "vinna debatten", jag vill bara förstå hur du menar. Även om det ligger såna tendenser i mig som i så många andra. Att prata emot människor istället för med.
|
|