|
Inlägg #1: Postat: 2008-11-19 12:08:00
|
|
Martin Ekdahl |
Men snälla Unto, nu får du dra ner på växlarna litegrann. "Islamofobi", "mänskliga rättigheter". Om du har följt diskussionen så inser du säkert att det inte alls rör sig om islamofobi. Jag kan inte tala för de andra, men jag har personligen ingenting emot muslimer, kristna, judar, hinduer eller buddister. Det är en principfråga huruvida SVT skall bedriva religiös verksamhet eller ej. Dessutom betalade jag glatt tevelicens så länge jag bodde i Sverige. Numer bor jag utomlands. Jag betalar tevelicens i landet där jag bor. Tro det eller ej Unto. Licensskolkare kan du i alla fall inte kalla mig. Jag undanber mig tillmälen..
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-11-19 14:03:00
|
|
Joakim_J |
Ja, vad ska man säga? Läsförståelsen verkar inte vara särskilt hög hos den där Unto. Dessutom är det en unken och frånstötande argumentationsteknik att kalla folk man inte känner för islamofober. Jag har inget emot varken islam eller andra religioner så länge de inte försöker motarbeta det öppna, jämställda och fria samhälle som vi har utvecklat under hundratals år. Jag tar mig därför friheten, även om det retar en del, att kritisera religiös fanatism, stelbenthet och idioti oavsett religion. Personligen tänker jag motarbeta all form av religiös extremism och idioti, liksom jag motarbetar kommunismens fula tryne och frånstötande ideologi.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-11-19 14:11:00
|
|
Janne B |
Det var en gång en svensk partiledare som i en radiodebatt ivrigt försäkrade att hans parti var emot allt som var dåligt men för allt som var bra.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-11-19 14:15:00
|
|
Janne B |
Jag har inget emot varken islam eller andra religioner så länge de inte försöker motarbeta det öppna, jämställda och fria samhälle som vi har - ja men det är ju just det som slaget står om.// Nu har man öppnat ett Islamik center i Alingsås - där kvinnorna ska få sitta för sig själva och prata....det är steg tillbaka det.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-11-19 14:30:00
|
|
Martin Ekdahl |
Det må vara hur det vill med religiösa doktriner och fundament. De religiösa har all rätt i världen att utöva sin tro. Men de måste vara medvetna om en sak: "Man måste ge och ta". Detta är regler som det sekulära samhället och de religiösa grupperingarna känner till och i de flesta fall erkänner. Med den religiösa friheten kommer också ett stort ansvar. Samhället i övrigt har rätt att slippa bli pådyvlade propaganda från enskilda åsiktsgrupperingar via medier som de själva tvingas att betala. Att via statlig teve bli påpropagerad det riktiga i en religiös uppfattning är inte förenligt med vare sig åsiktsfriheten, religionsfriheten eller för den delen public serviceuppdraget.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-11-19 15:09:00
|
|
CMO |
Martin, du slipper bli pådyvlad propaganda. Det är bara att byta kanal eller stänga av. Smala program som "Halal-TV" borde vara kärnan i public service uppdraget. Det är betydligt mer anstötligt att "larvprogram" som Dansbandskampen sänds i tvångs-televisionen. Sen kan man iofs diskutera varför staten ska driva medieföretag finansierade av pseudo-skatter.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-11-19 15:20:00
|
|
CMO |
PS, jag uttalar mig principiellt eftersom jag inte sett Halal-TV, det kanske är rena skiten. Men program-iden är i linje med min tolkning av PS uppdraget.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-11-19 15:29:00
|
|
Martin Ekdahl |
CMO, jag håller med om att tramsteve hör hemma i de kommersiella tevekanalernas övriga utbud av smörja. Men jag tycker att teveprogram såsom "Halaltevet" o dyl har ett eget medium och det är "Öppna kanalen". Där kan man även ta till sig eller avfärda de kristnas, miljöpartisternas, feministernas, prostatabrödernas och de övriga religiösa, politiska osv gruppernas åsikter om världen och budskap till allmänheten.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-11-19 16:20:00
|
|
Per W |
#6 Staten driver ingen TV i Sverige. SR och SVT ägs av pressen och ett antal sk folkrörelser.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-11-19 16:22:00
|
|
Per W |
På vilket sätt skulle Halal-TV öka förståelsen och sympatierna för islam?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-11-19 16:42:00
|
|
Janne B |
Halal-TV är rena katastrofen för Islam och för förståelsen olika folkgrupper emellan. Programmet bara förstärker våra fördomar om hur muslimer tycker o tänker om Sverige. Däremot sägs inte ett kritiskt ord om förhållandena i muslimska länder.Inte ett ord om mansdominasen i egna led./ Vackrare kvinnor har sällan skådats så nog lär de fresta män, viket slöjorna ju ska motverka. NÅ en av damerna har insett detta så hon använder inte smink o har diskerat kläder....
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-11-19 16:50:00
|
|
Janne B |
Visst ligger det i SVT:s uppdrag att presentera vår största invandrargrupp. Men detta var inget bra sätt med 8 halvtimmar och amatörism.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-11-19 17:03:00
|
|
Martin Ekdahl |
#10, Jag tror rent av att det tvärtom är skadligt för förtåelsen.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-11-19 17:04:00
|
|
Per W |
#11 Jag tycker att man inte ska ställa dessa tre kvinnor till ansvar för missförhållanden i muslimska länder. De har ju kommit till Sverige av någon anledning.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-11-19 17:09:00
|
|
Martin Ekdahl |
#14, Nej, det är nog riktigt. Det finns många bakomliggande politiska och kulturella faktorer i Mellanöstern som de inte kan hållas ansvariga för.
|
| |