Inlägg #1: Postat: 2008-11-19 10:51:00
|
Martin Ekdahl |
Jag förstår SVTs bevekelsegrund att skapa programmet Halalteve. Det var nog huvudsakligen för att stävja rasism och för att befrämja kulturell och religiös mångfald i tevekanalen. Problemet är bara att programmet har rakt motsatt verkan. Vad det gör är att främja rasistiska stereotyper samt sprida enkelriktad religiös enfald. Detta är kontraproduktivt och borde ha förutsetts av SVT långt innan programmet godkändes.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-11-19 11:01:00
|
KalleR |
Martin, lite kryptiskt blev det som du skrev, rasistiska och enkelriktad enfald, syftar du på Islams lära som rasistisk och enfaldig? isåfall kanske det stämmer.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-11-19 11:59:00
|
Martin Ekdahl |
Jag menar inte islam i allmänhet. Jag tror att man inte kan göra sådana generaliseringar. Däremot tror jag att ett program som visar upp en sida av islam som delvis är intolerant exempelvis inte accepterar seden att skaka hand och delvis är könsstereotyp delar upp män och kvinnor i två skikt som inte har mer gemensamt än sin tro driver fram rasistiska och absoluta generaliseringar. Jag tror att debatterna om slöjans vara eller inte vara, det hedersrelaterade våldet och den religiösa extremismen allt mindre kommer att handla om sakfrågor och allt mer kommer att grunda sig i etnostereotypa åsikter på grund av program som detta. Återigen, det är kontraproduktivt.
|
|