Finanskrisen i min plånbok

Den här tråden diskuterar artikeln Finanskrisen i min plånbok.
Inlägg #1: Postat: 2008-10-21 21:27:00
GunnarL
Jag tycker det här är en liten trevlig berättelse - kanske inte så mycket att kommentera eller ännu mindre att diskutera. Men vi har väl alla våra barndomsminnen. Från anordnande av "olympiader", "världsmästerskap", osv. Hos mig väcker Din berättelse mest minnen om när mina döttrar ordnade ridtävlingar på hemmagjorda käpphästar - och kvarterets familjer snällt satt uppradade och applåderade. Och givetvis betalade inträde!
Inlägg #2: Postat: 2008-10-25 14:44:00
Elvy
Det var trevligt att läsa om hur du i unga år tjänade pengar. Jag har inget klart minne av hur gammal jag var när jag mottog min första lön för så långt tillbaka jag kan minnas och fram till år 1962 när jag första gången flyttade från norrbotten. Så gick jag ofta uti skogarna tillsammans med närstående anhöriga, och plockade blåbär, lingon och hjortron som vi sedan sålde till bäruppköpare. Och på vårarna så var det vanligt att vi plockade tallkottar och sålde det var då kottarnas frön som skulle tas till vara.
Inlägg #3: Postat: 2008-10-25 15:01:00
Janne B
Elvy/ Som barn sålde jag FUTT till apoteket i Falköpig.
Vi var några barn som gick i skogen och samlade ihop en växt som vi lade på myggnät för torkning. När de torkat skaka vi på nätet o ett slags mjöl föll ner på papper vu lagt inunder. Så tjänade jag nog mina första slanter men nu vet jag inte vad det var för växt av medicinal natur. Hjälp mig! det var ytterst lättantändligt!
Inlägg #4: Postat: 2008-10-25 15:08:00
Janne B
Det hörde nog till normal barnuppfostran att ta med även rätt små barn på bärplockning, svampplockning osv. Barn skulle se hur de äldre gjorde och sedan börja ta efter så som i en björnfamilj.Som barn förstod jag att detta behövdes för ekonomin. Mammas syltburkar betydde mycket hela vintern inte minst under Beredskapsåren - även fram till 1955. Men när jag skulle lära upp mina barn till bärplockare på 1970-talet så gick det inte alls. För allt fanns ju att köpa i näraliggande Konsum. De hade tagit steget från produktionssamhället till konsumtionsamhället. Det var nästan skakande att uppleva...
Inlägg #5: Postat: 2008-10-25 15:14:00
Ragnhild Blücher
Att plocka svamp och bär, torde nog vara den bättre svenskhetens främsta kännetecken. Samtliga mina släktingar på mammas sida har varit idoga svamp och bärkännare. -Nordbon har skogen i blodet, och inga konsumbutiker i världen kan ändra på den saken !
Laddar...