|
Inlägg #21: Postat: 2008-10-19 09:37:00
|
|
Jocke S |
MYCKET intressant artikel i DN idag: "Hotet som världen glömde" Fokus USA-valet. ..."Samtidigt kräver gamla hökar från kalla krigets dagar - som utrikesministrarna Henry Kissinger och George Schultz - att USA skall sätta punkt för kärnvapenepoken." Även försv.min. från Vietnamkriget, Mac Namara...Enligt DN-artikeln skriver de i Wall streeet journal! att "det är USA som måste ta ledningen i en process att avskaffa kärnvapen, inkl sina egna."
Länk: dn.se
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-10-19 09:50:00
|
|
Jocke S |
Både Obama och McCain vill behålla kärnvapen annars blir man f.n. knappast presidentkandidat i USA. Men "Vid flera tillfällen har McCain som senator röstat emot provstoppsavtalet, Obama har förbundit sig att se till att senaten ratificerar avtalet." McCain: "jag bryr mig inte ett dugg om Putins protester." Senil eller naiv? F.ö.: Kärnkraften kommer också med här. Politiskt sett har alla länder rätt till kärnkraft. "Iran får alltså en kärnvapenoption. Politiskt talar då mycket för att grannar och och potentiella fiender ser anledning att skaffa liknande optioner...Spridningen av den "fredliga" civila kärnkraften kan komma att innebära ett dubbelt hot mot mänskligheten."
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-10-19 09:51:00
|
|
Jocke S |
Intressant är också att artikln har skrivits av den svensk-israleiska författarinnan Anita Goldman "Snäckans sång" Hon har b
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-10-19 10:01:00
|
|
Jocke S |
Hon har skivit en del om bl.a. kvinnliga soldater och problematiken kring detta. En artikel den 8:de mars, för några år sedan, var betitlad "Grymmare än männen". Den handlade om hur effektiva kvinnliga soldater kunde vara, inte bara som terrorister eller i gerilla. Ett annat exempel var hur man på Fidji använde kvinnor som torterare, dessa var särskilt lämpade... Bakom krig och vapen ligger hela mänskligheten, inte bara ena halvan. Det kan finnas anledning att fundera lite på detta... DN idag alltså, mycket läsvärt om atomvapens "vara eller icke vara", inte minst i USA...
Länk: dn.se
|
| |