Inlägg #1: Postat: 2008-10-05 23:59:00
|
Elvy |
Alla svenskar shoppar. Själv shoppar jag välgjort hantverk.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-10-06 10:24:00
|
Janne B |
Ja Elvy - det beror ju lite på vad man lägger i ordet. Jag fick mail i morse av yngsta dottern. Hon jobbar en del med "Rättvisemärkt" och visade upp ungefär samma värderingar som vad jag har. Kanske inte så underligt.För mig betyder shoppa att gå runt o spana efter varor som man inte känner behov av förän man sett dem. Det är en livsstil att gå runt på varuhus och butiqer för att tillfredsställa en av reklamen påhejad köplusta.Elvy -jag tror inte att ditt hantverksintresse styrs av reklam utan av livserfarenhet!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-10-06 19:15:00
|
Janne B |
PÅ ISLAND har man nog shoppat för mycket för nu står flera förväxta banker där inför stupet. Folk har börjat hamstra mat vilet är det främsta tecknet på att folket förlorat förtroende för sina banker!!!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-10-06 21:34:00
|
Diplomaten |
#3 Janne, Det är nog rally på börsen om några dagar igen, läste att finansmannen George Soros står i startgroparna för att köpa reaaktier. Han var föresten ute tidigare i år och förutspådde att en finanskris à la 1929 skulle ske någon gång under hösten 2008.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-10-06 21:43:00
|
Diplomaten |
En annan sak jag funderat över, det pratas bara om att folk skall förlora sina sparpengar nu när bankerna är i kris, borde väl även gälla pengar man lånat av banken också ? Jag har 500 000 i lån, det hade varit gott och blivit av med det. :-
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-10-06 23:46:00
|
Janne B |
Wallenbergarna var fram till krisen ca 1930 ett sparsamt o gnetigt släkte med sin Enskilda bank. När Kreuger m fl stod på huvedet kunde en massa fina fabriker inte fungera p g a bristande kassaflöde. Men fabrikerna industrierna var det inget fel så Wallenbergs tog över hela klabbet och så levde de lycklga i alla sina dagar. Sammanfattningsvis. I Nästa månad ägs kanske industrin av el Sayed och hans arabiska kompisar? Oljebaronerna har ju haft hyfsade inkomnster i ca 100 år så de har nog råd att ta över. Det är nästan Midnatt. Dax för mardrömmar!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-10-07 20:16:00
|
GunnarL |
Som det ser ut just nu så finns bara en bra lösning: När bankerna inte har något förtroende för varandra fullt förståeligt eftersom de är befolkade med skojare så måste staterna gå in och ta över ägandet och ansvaret - i princip utan att betala en krona. Åtminstone inom EU verkar regeringarna ha förtroende för varandra och då skulle ju systemet inom Europa börja fungera bättre igen. När saker och ting förbättrats kan ju regeringarna eventuellet låta bolagisera bankerna igen mot en god köpeskilling, så att skattebetalarna i slutändan får en vinst. På så sätt får ägarna betala kalaset, vilket naturligtvis är helt rätt och riktigt! Bankerna skall alltså inte ha något stöd - de skall konfiskeras!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-10-07 20:39:00
|
Janne B |
GUNNAR/ det är ytterst intressant att i Europa kommer vi snabbt överens utan snack om höger vänster. Alla länders minstrar står på rad och är pragmatiska. Men I usa är det strid med ideologiska klnivar så därför går det så låmgsamt. / Island vill nu låta sig räddas av....Ryssland. Ja
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-10-07 20:52:00
|
GunnarL |
8/ Det kanske blir så att Europa i allt större utsträckning kommer att vända sig österut i framtiden. Där finns framtidens ekonomiska stormakter - Ryssland, Kina och Indien Japan dippar just nu men är naturligtvis ändå att räkna med. USA är dock världens största ekonomi och kommer väl att återhämta sig även efter den här chocken! Problemet är väl att inga andra kan ställa upp på deras militära doktriner, där de tror att de kan bära sig åt hur som helst mot resten av världen. Fenomen som legaliserad tortyr, fängelse utan rättegångar, det enda västland som tillåter dödsstraff, osv. kommer förmodligen att fjärma USA ytterligare från det mer humanistiskt inriktade Västeuropa.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-10-07 21:28:00
|
Janne B |
GunnarL /Dina två korta analyser här i kväll ställer jag helt upp på./ OM inte georgienhistorien inträffat så hade ett samarbete mellan EU och Ryssland kunnat utvecklas väl.Nu måste en del sår läkas och förtroende byggas upp igen./ Man kan verkligen hoppas att osämjan kring Flottbasen på Krim inte utvecklas till en vberklig kris...SVT? har talat om det i kväll...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-10-08 21:53:00
|
Sunny |
Liksom du är jag en urusel konsument.Jag avskyr att gå i affärer o sedan jag stannar hemma med Den Käre slipper jag numera även matbutiker! Men jag har mina laster:En bokhandel eller ett antikvariat kan jag tillbringa timmar i.Förr var det ingen som ville följa med mig dit: Båda mina män föreslog den andre.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-10-08 21:54:00
|
Sunny |
Men det finns ett ställe som de avskyr mera än allt annat: Plantskolor! För släpper man lös mig här så blir det inte bara dyrt utan framför allt mycket tungt:
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-10-08 22:00:00
|
Sunny |
Annars har jag köpt det mesta jag äger på loppis eller hos ställen som Myrorna.Hela vårt hus o hem är loppis o kontainerfynd. De unga har tagit efter. men många i familjen är Samlare: det kan gälla veteranbilar o dito motorcycklar 3 inbitna Historiska kläder o rustningar 1 o så böcker jag själv Då kan det ibland få kosta ganska mycket: samlar föremål ökar som regel i värde.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-10-08 22:16:00
|
Janne B |
Sunny/ De arvemöbler mm som jag fick efter föräldrarna har jag i stort sett delat ut till barnen. Det mesta som jag nu har omkring mig är second hand. För några dagar sedan var jag på ett LIONs magasin o fann en ypperlig kontorsstol för min kropp. För endast 50 kr. Vi går nog in i en ekonomisk kris nu så strömmen kommer säkert att öka till loppisar och liknande. Ja
|
|