|
Inlägg #1: Postat: 2008-09-19 14:16:00
|
|
arvidandersson |
Hej Billy! Jag tycker nog att du inte riktigt ger den riktiga bilden av vad som hänt. Annika samarbetade faktiskt med mördaren så att en polisman miste livet. Det är sanningen. Vilket straff som ska utgå för det kan man ju diskutera. /Arvid Andersson
PS Rent generellt tycker jag nog att den amerikanska rättsstaten fungerar bättre än den svenska - det finns bättre möjligheter till överprövning och en kontroll på politikerna via Högsta domstolen. De övergrepp som vi sett i Sverige, som tex JK beskrev i DN igår, tror jag inte skulle få förekomma i USA. Dock är det inte svårt att slå Sverige i rättssäkerhet. Det gör nog nästan alla stater i väst.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-09-19 14:58:00
|
|
susanna s |
I USA finns det folk som blivit avrättade där man i efterhand med hjälp av dna kunnat fastställa att de varit osykdiga.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-09-19 15:09:00
|
|
CMO |
Kan du ge ett exempel på det Susanna?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-09-19 15:11:00
|
|
CMO |
Inte för att jag är säker på vad "osykdiga" betyder...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-09-19 15:40:00
|
|
Janne B |
Var det inte så att Annika låg i ett dike med pistolmannen och laddade om hans pistol medan han sköt vilt omkring sig.I så fall var hon ju i hög grad medverkande. Men hjälp mig ni med goda minnen....
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-09-19 16:16:00
|
|
CMO |
Billy bör nog återgå till att skriva om musikbranschen och "Idol".
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-09-19 17:44:00
|
|
Jocke S |
3 Övertygelsen om dödsstraffet har minskat ju fler DNA-analyser som visat att dödsdömda är oskyldigt dömda. Risken att oskyldiga avrättas verkar vara ett starkare skäl i USA än de moraliska.
Antalet avrättningar i USA har minskat med 40 procent sedan 1999, och antalet dödsdomar med 50 procent. Även stödet för dödsstraffet har gått ned från 80 procent i mitten av 1990-talet. Fortfarande är stödet ändå så högt som 64 procent enligt undersökningar i höst.
SvD
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-09-19 19:33:00
|
|
Mahria |
"Nu menar jag inte att generalisera, men den som känner USA väl, vet att amerikanerna kanske är världens mest paranoida folk." Ha ha, hörru, blly, håll dig du till dina skriverier om Idol!!!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-09-19 19:46:00
|
|
Jocke S |
För min del tycker jag utan att ha läst denna att BB:s artiklar utanför just Idol och Eurovision bla bla är hans bästa! Just för vi också har sluppit den med vissthet gränsande sannolikhetne här för divers pajkastningen, från båda håll som jag anmärkt mot. Så varför inte släppa den Mahria? Det handlar väl här om fallet A.Ö. och USA, inte om BB och TV-musik? Och visst är USA numera rätt paranoida. Hela terroristgrejen, förståeligt men politiskt uttjatat och utnyttjat. Och kontraproduktivt! Ursäkta, orkar inte läsa mer AÖ!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-09-19 19:49:00
|
|
CMO |
Om du inte vet vad artikeln handlar om Jocke kanske du ska läsa den, eller låta bli att kommentera.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-09-19 20:01:00
|
|
Jocke S |
Jaja, jag kommenterade bara sign "Mahrias" sedvanliga ampla kommentar om BB. Här hans åsikter om "amerikansk paranoia". Men du behöver väl inte ta åt dig, du är väl inte paranoid? Eller amerikan? Ej född där, ej presidentämne. Fast lite rätt har du CMO, får väl läsa då...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-09-19 20:10:00
|
|
Jocke S |
Tack för tipset, CMO. Den var lagom intressant. Jag tänker inte kommentera hennes straff mer än att det verkar ganska hårt och ofösonligt. Fast laddade hon pojkvännens pistol? Däremot är ju inställningen till självförsvar häpnadsväckande, men kan kanske förklaras i ett historiskt perspektiv som kommer att förblekna så småningom? Låt oss hoppas på det, 30.000 dödade om året... Självmord antagligen inräknade, javisst
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-09-19 20:17:00
|
|
Jocke S |
9 Här skall det stå "med till visshet gränsande sannolikhet". Synd på ett sånt fint uttryck att det skall tvingas nedtecknas med en så här skruttig dator!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-09-19 23:05:00
|
|
Sunny |
Ja Billy: Ungefär det du skriver hade jag själv kunnat skriva. Du beskriver sansat o tydligt läget.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-09-19 23:07:00
|
|
Pia K |
Jag förstår polismannens dotter. Annika hjälpte ju helt kallsinnigt hennes drogpåverkade pojkvän att ladda vapnet före morden! Då är hon lika skyldig tycker jag. Varför ska man tycka SYND om henne?? Hon är ju också en mördare! Av dumhet. Nu har hon säkert mognat utan droger, med mat och skötsel i fängelset men, vad är det för synd om henne??
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-09-19 23:14:00
|
|
Sunny |
Janne: A var en ung drog påverkad flicka men visst var hon medhjälpare till dråp.De hade knappast planlagt ett polismord.Men vi kan titta på ett fall här hemma: Åmselemorden! Juha fick livstid: Marita knappat 2 år.Trots att hon trampat den stackars kvinnan på händerna o aktivt hjälpt Juha att mörda henne.Inte försökte hon hjälpa pojken som bad för sitt liv heller.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-09-19 23:19:00
|
|
Sunny |
Hon ansågs vara ett offer för Juha.
Men om Marita haft vapnet o Juha hjälpt henne hade HAN helt säkert fått ett strängare straff än vad Marita fick.En man kan aldrig vara offer
O Knutby: Där avlossade barnflickan båda skotten men dömdes bara till vård. Hon ansågs vara ett offer för pastorns manipulation!Jag menar att de gamla könsrollerna slår igenom här för ingen tror väl att pastorn skulle blivit kallad offer för Sara ifall HAN hållit i pistolen på Saras begäran?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-09-19 23:20:00
|
|
Sunny |
Hur som helst: Medhjälp till dråp bode vara sonat efter så här många år.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-09-19 23:23:00
|
|
CMO |
Dråp!? Är du inte vid sunda vätskor? Polismord var det, inget annat
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-09-19 23:24:00
|
|
Jocke S |
17 Hela den svenska könspolitiken präglas av de gamla könsrollerna som de påstår att de vill bli av med genom att föra den svenska könspolitiken som påstås syfta till...
|
| |