|
Inlägg #1: Postat: 2008-09-15 20:36:00
|
|
Jan E |
Palin: ”Pray for our military men and women who are striving to do what is right. Also for this country, that our leaders, our national leaders, are sending them out on a task that is from God. That’s what we have to make sure that we’re praying for – that there is a plan, and that plan is God’s plan.”
CMO: ”hon har inte sagt att Gud har beordrat eller beställt invasionen i Irak”
Hmm, undrar vem som är pinsam;-
Den trista sanningen är att en del av högern så gärna vill se McCain som president att man har överseende med att vp:n är en religiös knäppskalle. Men en snygg förpackning kan inte dölja att det är frågan om en ytterst reaktionär person som om hon fick den exekutiva makten skulle göra världen än mer osäker.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-09-15 21:10:00
|
|
CMO |
JanE det som är pinsamt är naturligtvis att du, trots hjälpen från mig, fortfarande inte förstår vad hon säger. Hon förtydligade ju också detta i abc-intervjun. Sen visar det sig nu att abc hade klippt intervjun så att hon skulle framstå som mer aggresiv mot ryssland. Länk: marklevinshow.com
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-09-15 22:04:00
|
|
Jan E |
Och du tycker att Palins förklaring till uttalandet "a task from God" får henne att framstå I en bättre dager?! Du är för rolig du. En person som inte kan stå för vad hon sagt utan måste försöka mildra i efterhand inger inte förtroende. Om hon nu ville referara till Lincoln – vilket tydligen inte ens amerikaner har fattat – så kunde hon ju säga det direkt! Och när Gibson ber henne förklara uttalandet ”a task that is from God” så svarar hon ”I don´t know if the task is from God”. Suck.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-09-15 22:17:00
|
|
CMO |
Vad hon sade i kyrkan var urminnet "we must pray ... that it is a task from God" det har betydelsen: be att det vi gör är "Guds vilja". Det är så man utrycker sig i kristna speciellt evangeliska cirklar. Utgångspunkten för värderingar av olika handlingar allt från dagliga hanlingar till utrikespolitik och pipelines är "är detta i enlighet med Guds vilja?". "Am I doing Gods Work?" etc. Kanske finns det en och annan galning som tror sig få order direkt från Gud men dessa är ungefär lika sällsynta i USA som i Sverige och Palin eller Bush för den delen tillhör inte dem. Nej hon refererade inte direkt till Lincoln i kyrkan men uttalandet var i exakt samma kristna tradition ske DIN vilja inte min som i Lincoln citatet, fattade du inte det heller!?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-09-15 22:25:00
|
|
CMO |
Eller föresten jag behöver ju inte förlita mig på minnet, dina direkta citat om de är riktiga ovan bekräftar ju precis vad jag säger. Sen pratade hon ju "off the cuff" så formuleringarna kunde kanske varit tydligare, men publiken hon talade till förstod naturligtvis vad hon menade.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-09-15 22:41:00
|
|
Diplomaten |
Hur det än är med McCain så kommer USA:s fiender att ha mycket mer respekt för honom och USA än ett USA med Obama i spetsen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-09-15 23:02:00
|
|
Jocke S |
6 "Respekt"? Det kan ju lika väl bli tvärtom - att vissa blir förbannade! 9/11 uttryckte väl inte någon direkt "respekt", och inte vad som händer i Irak eller på andra ställen heller. Det USA behöver bygga upp är att bli respekterade som en jämlik, inte dominant, samarbetspartner i världssfundet. Det är väl vad Obama i viss mån talar om också?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-09-15 23:34:00
|
|
CMO |
Jocke, USA är den ledande och dominerande supermakten vare sig du vill det eller inte, och den dag de upphör att vara det kommer någon annan att ta över den rollen. Vem föredrar du, Kina eller Ryssland?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-09-16 00:40:00
|
|
Jocke S |
"Supermakt" vad är det för något? Förmågan att förtrycka eller utnyttja andra mindre stater? Eller förmågan att försvara sig mot de som vill hämnas för förtrycket, som de uppfattar det? Fakta talar för sig själv, det fungerar inte i längden. Alltså föredrar jag ingen annan "supermakt" heller, utan ett globalt samarbete. Det kommer att förutsätta att även USA anpassar sig till planetens och naturens villkor, de fysiska, inte metafysiska. Att USA dessutom gjort enorma prestigförluster under Bush är ju omvittnat.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-09-16 08:54:00
|
|
Jocke S |
Jag tror det är hög tid att sluta använda begreppet "supermakt". Alla makter är underkastade naturkrafternas och naturresursernas villkor. Eller Gud om man är övertygad religiös som Palin m.fl. Dessutom står all makt i beroende till all annan makt, i detta fallet andra stater och folk. Romarriket, Hitlertyskland, exemplen är många, och det är hög tid att försöka dra de globala slutsatserna. Vilka de nu kan vara... För USA:s del riskerar det sluta som med förra "supermakten", Ryssland. Det blir bara "super" kvar. :-
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-09-16 18:44:00
|
|
Diplomaten |
#7 Jocke, naturligtvis har vissa självmordsbenägna personer eller organistioner inte någon respekt då konsekvenserna för egen del inte spelar någon roll. Jag menade ur ett lite större världspolitiskt perspektiv där USA imperalismen agarera utifrån ett egenintresse.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-09-16 20:02:00
|
|
Jocke S |
Jag hoppas att övriga världen kan konfrontera och samarbeta med USA i framtiden, med hjälp av en lyhörd modernt tänkande ledare där. Ingen nationalchauvinist som McCain eller Palin.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-09-16 20:04:00
|
|
Jocke S |
Nog har EU fjäskat lite väl mycket för Bush. Men kanske det var sista tacken för hjälpen med 2:dra världskriget?
|
| |