Ålderdom är ingen sjukdom

Den här tråden diskuterar artikeln Ålderdom är ingen sjukdom.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-09-12 19:12:00
askensten
Det är hur som helst ett problem för många. Men knappast för en del politiker som verkar strunta i de äldres situation.
Åke
Inlägg #2: Postat: 2008-09-12 20:18:00
Janne B
Mina föräldrar fick i slutet av sina liv en fantastisk omvårdnad av landsting och kommun.Men jag räknar inte med att det ska bli så framöver. Vrgårda kommun har stängt en åldringsenhet samtidigt som antalet äldre ökar. Enda hoppet är att barnantalet i många kommuner nu minskar i förskola och grundskola. Kan sparade pengar där överföras för vård av "fyrtitalisterna".Om fem är de många md väldiga vårdbehov. För mycket alkohol, nikotin,droger, fetma med mera...
Inlägg #3: Postat: 2008-09-12 21:03:00
Beth4020
Det var en text jag kunde känna igen mig i från mina patienter. Nej, ålderdom är ingen sjukdom men det är ett stadie i libvet man ska förhålla sig till och vänja sig vid....tror ag :-
Keep up the good spirit!
Inlägg #4: Postat: 2008-09-13 13:40:00
Ramona Fransson
Nej, du har så rätt Janne, ålderdom är ingen sjukdom, utan ett annat läge. Sjukdomar kan få vare sig man är ung eller gammal. Som gammal och frisk kan man ha ett kanonfint liv. Men om man är sjuk, som även jag är, trots att jag bara är femtiotvå, är allt i livet svårare, än när jag var frisk. Jag tycker att det är fruktansvärt, hur en del, både gamla och unga, blir behandlade inom svensk sjukvård. Det är som en tombola, ta en lott, och dra en nit. Jag hoppas att du har bra dagar ibland, och jag tar för givet att när en bra dag inträder,är du den förste att njuta av den.
Inlägg #5: Postat: 2008-09-13 14:01:00
Janne B
Tack du snälla Ramona för dessa fina formuleringar. Ja jag är i ennat läge som jag måste lära mig villkoren för. Jag menar att de flesta av mina dagar är bra för att jag är nästan alltid värkfri.Men jag måste ställa in en massa planerade aktiviteter p g a olika svaghetstilstånd osv.Jag har lyckan att bo i en för mig bra bostad med hiss ända ner i garaget. Nära till den samhällsservice jag ibland behöver./ Det är oerhört glädjande att se så väldigt många gamla som ser fullständigt friska ut där de "går på stadens gator".
Inlägg #6: Postat: 2008-09-13 15:19:00
Jocke S
Det jag funderat en del på så här när halvtid har passerat för ett bra tag sedan, är: tänk om man redan tidigt hade fått mer kunskap och begrepp om att sköta sig och kroppen? Bra mat och motion, ingen rökning, mindre drickande osv? Fast på den tiden visste man inte allt som vi vet idag, men en del ändå. Idag vet de mer, men hur ser det ut? Nerdragen gymnastik, skräpmat och mycket stillasittande. Och om 30 år är det dags att vara efterklok, för den generationen också!
Inlägg #7: Postat: 2008-09-13 18:35:00
GunnarL
#6/ Så kan man tänka, Jocke. Fast å andra sidan kan man ju fråga sig om meningen med livet är att bli så gammal som möjligt. Personligen super jag och röker, äter fett fläsk och i övrigt onyttig mat men även grönsaker, frukt och nyttiga saker. Jag sover, motionerar och knullar - allt i en salig blandning. Och när tiden är ute så är den! Huvudsaken för mig är att ha ett roligt och givande liv med bra relation till mina närmaste! Om jag stupar vid 70, 80 eller 90 är ganska oviktigt - faktiskt!
Inlägg #8: Postat: 2008-09-13 18:44:00
Jocke S
Nej, överviktigheten är väl inte ett problem för dig kanske? :- Och jag har inga invändningar, man har förstås rätt att göra det du gör, vem har inte levt så? Men fortsätter man särskilt i hög ålder så kan man få onödiga problem och må sämre de sista åren, utan att dö alltså! Att dra slutsatser som bevis för generella sanningar håller ju inte utanför en själv! Men lycka till! Nu skall jag ta ett glas! Att det skall vara bra för hjärtat OCKSÅ kan inte hjälpas :-
Inlägg #9: Postat: 2008-09-13 18:53:00
Janne B
IDEALET ut individens synpunkt är ju att dö knall o fall
vid vilken ålder som helst - utan föregående utförsbacke. Men det kolliderar med att nästan alla av oss finns i ett socialt sammanhang där vi har en plats. kanske rent av en viktig roll. VI kan "ställa till det" för anhöriga och en del andra vid tidiga oväntade dödsfall.Om detta skulle jag kunna "spinna" mycket. Min pappa låg på rygg och väntade på döden i ca 10 år. Jag vet inte om han led, men det var en svår tid för oss anhöriga.
Inlägg #10: Postat: 2008-09-13 19:42:00
GunnarL
#8/ Efter att ha läst meningen "Att dra slutsatser som bevis för generella sanningar håller ju inte utanför en själv!" så rekommenderar jag minst två glas - kanske t.o.m. tre eller fyra. "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" heter det ju - Du behöver nog rensa upp lite i hjärnan så skål på Dig!
Inlägg #11: Postat: 2008-09-13 19:54:00
Jocke S
Det tror jag inte jag behöver, men jag kan hålla med om att det var en rätt konstig mening :- Den ändrades men blev fel ändå. Kunde kanske funka i riksdagen? Dock, all forskning visar tydligt vad som gäller med för mycket fet mat, och framför allt med tobak. Så du borde nog säga "peppar peppar", i stället för att dra några generella slutsatser om hälsa och död utifrån ditt eget snäva exempel!
Inlägg #12: Postat: 2008-09-13 19:57:00
GunnarL
#11/ Jag drar inga generella slutsatser - varken hit eller dit. Det enda jag gjorde i #7 var att redogöra lite för min egen livsfilosofi - hoppas det inte störde alltför mycket.
Inlägg #13: Postat: 2008-09-13 20:10:00
Jocke S
Nejdå, inte alls! Hoppas detsamma! För min del njuter jag idag mer av alla nyttigheter. Vinet är spanskt ekologiskt, hoppas det kommit med tåg. Men promenaden har det slarvats med, det blev bara en liten till sopsorteringen. Och i kväll blir det högläsning ur "Marias lilla gröna".
Inlägg #14: Postat: 2008-09-13 20:52:00
CMO
Jocke, som vanligt när det gäller vetenskapliga sammanhang är du ute och cyklar på svag is, utan karta och kompass. Länk: nytimes.com
Inlägg #15: Postat: 2008-09-13 21:15:00
Jocke S
"Som vanligt"? Och du är som vanligt en inkonsekvent debattör. Jag känner naturligtvis till att vetenskapen inte är fulländad och ständigt ändrar sig, som i fallet med fetter. Orkar inte läsa din länk dock. De uppgifte jag har är t.ex. att medelhavsmat är bra, med nyttiga fetter som olivolja. Däremot har det hysteriska fettjagandet i USA tydligen haft motsatt effekt eftersom 1/3 eller var det 1/2? av den vuxna befolkningen lider av övervikt! "Överviktighet", även ett sourziskt debattörsproblem? Och jag tvivlar på att du överhuvudtaget har en cykel eller kan karta och kompass!
Inlägg #16: Postat: 2008-09-13 21:24:00
CMO
20:10 "all forskning visar tydligt vad som gäller med för mycket fet mat" 21:15 "Jag känner naturligtvis till att vetenskapen inte är fulländad och ständigt ändrar sig, som i fallet med fetter." Undrar vem som är inkonsekvent egentligen ....
Inlägg #17: Postat: 2008-09-13 21:37:00
Jocke S
OK, med för mycket fel fet mat då. Och med för mycket hit och för mycket dit. Rött kött, kolhydrater, sädprodukter, pasta...Men att grönsaker och frukt är nyttigast förnekar väl ingen. CMO kan väl ge oss den vetenskapligt korrekta lördagsdieten för ett sunt leverne nu ikväll? Jag gav mitt recept förra veckan, älgskav med ekoöl och snaps!
Inlägg #18: Postat: 2008-09-13 22:37:00
Jocke S
Man kunde lägga till onyttigheterna om "amerikansk skräpmat", men nu ser jag här på TV att Coca-Cola numera finns med "vitaminer och grönt te". Vilken tur, sånt finns ju knappt att få tag på, på naturligt vis! På skräpmatskrogarna alltså.
Inlägg #19: Postat: 2008-09-13 23:37:00
Sunny
Janne: Tänkvärt!!
Drottning Kristina sade redan på sin tid att ifall du är frisk är du ung:Är du sjuk är du gammal!Så är det men man hamnar i riskzonen för flera o flera sjukdommar med åren.Min Käre var en ungdomlig man på 78 år 2002:Vi tågluffade ute i Europa som vanligt men orkade inte med de långa resorna utan höll oss i mellanEuropa.Så kom stroken när han körde bil och sedan kom alla följdhandikappen o så blev han gammal! Varje ny sjukdom genererar flera :man blir försvagad. Och ett handikapp genererar ofta flera som en logisk följd.
Inlägg #20: Postat: 2008-09-14 00:22:00
Sunny
Men vissa defekter är genetiska.Jag trodde som ung att min långsamma förändring i lederna med ständig värk gick att träna bort:Lite senare sade alla att lederna värkte för att jag var överviktig ,alternativt inte rörde mig tillräckligt.Första gången jag mötte mina systrar fann jag att vi alla 4 har grav artos.Jag o en till väger för mycket: av de andra två väger en lagom o en är gravt underviktig. O vi är nästan jämngamla.Så det handikappet hade vi inte sluppit med diet eller motion .
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...