Sossarna gav Volvo björnkram

Inlägg #1: Postat: 2008-08-29 20:32:00
Inger Olsson
forts/ Jag kan få ett ritstreck på papperet till att bli mycket men det är annan historia ;- Så hur jag kan få den industriella jordbrukproduktionen till att bli "sossarnas" fel, enligt dig. 1 Centern har alltid varit ett intresseparti för det första o en viktig fråga för dem har alltid varit decentralisering. Idag verkar de för småföretagen. Som dåvarande Bondeförbundet för de enskilda bönderna. Sossarna införde en storskalighet, satsade på de stora företagen i stort. Även inom jordbruksproduktionen. Mycket bidrag skänktes till dessa enheter. Och nu får de små gårdarna läggas ner, vilket också leder till att glesbygden urbefolkas på många ställen helt. Vi fick växande köttberg som vi fick dumpa bort därför vi producerade mer än vi behövde o kunde sälja. Nu kommer debatten igång om hur djuren behandlas: "Broilers" m m. Kommer du ihåg Astrid Lindgrens ilska över hur djuren behandlades?
Inlägg #2: Postat: 2008-08-29 20:35:00
Inger Olsson
forts/ Man kan titta på den centraliserade växtförädlingen o dens utveckling också. Om man vill.
Inlägg #3: Postat: 2008-08-29 22:49:00
GunnarL
#1-2/ Herregud! Nu hamnade Du på en helt ny tråd Inger Olsson, vilket bara bevisar att det här nya forumet är helt förvirrat. Eller det kanske bara är Du som är förvirrad? Det du skriver är så totalt baserat på ren okunskap att man funderar på om det inte vore bättre om du höll käften helt och hållet! Jag arbetade inom jordbrukskooperationen - närmare bestämt inom Scan, alltså slakteri och charkuteritillverkning i fem år under 70-talet. Då stod Fälldin och gastade om decentralisering, samtidigt som centern och lantbrukarna LRF genomförde en av de mest brutala centraliseringar som ägt rum inom svenskt näringsliv över huvud taget! Detta gällde såväl slakterier som mejerier. De som blev grundlurade var småbönder som trodde på sina förtroendevalda. Och det var sannerligen inte sossarnas fel.
Inlägg #4: Postat: 2008-08-29 22:54:00
GunnarL
f/ Och i dag "verkar centern för småföretagarna". OK Inger Olsson - tala om för mig vilka lättnader som centern har genomfört för småföretagarna! Mycket prat och jävligt lite verkstad enligt min mening. Inom parentes kan jag nämna att jag själv varit småföretagare i 12 år så jag vet villkoren. Olof Johansson fick en gång i världen igenom ett avdrag på max. 3.550 kr på underlaget för arbetsgivaravgifter, vilket kan jämställas med att spotta en törstig kamel i halsen. Detta är centerns historiska bragd vad det gäller småföretagare! Avdraget är i dag avskaffat.
Inlägg #5: Postat: 2008-08-29 23:21:00
Inger Olsson
Gunnar L: Oj, vad du tar i! Eg. borde man inte besvara en människa som yttrar sig såhär till en: "Det du skriver är så totalt baserat på ren okunskap att man funderar på om det inte vore bättre om du höll käften helt och hållet!" Och så kan man skriva när man skriver anonymt. Jag tog heller inte upp skatteavdrag m m. Men 1 Du plockar ut några enskilda personer o verkar tro att dessa har kunnat p å v e r k a hela denna utveckling på egen hand? En sak ska du f ö r s t vara medveten om: det är ens världsbild som påverkar ens människosyn o inte tvärtom.
Inlägg #6: Postat: 2008-08-29 23:34:00
Inger Olsson
forts/ 2Hur länge har Centern el. övht de borgeliga partierna, haft m a k t e n i Sverige? 3 Jag talade om en politisk intresseteori, vilket du också verkar känna till ang. Centern. 4 Att sen de borgeliga partierna, i opposition, höll käften är en annan sak. För så länge aktieägarna fick sina andelar så var allt som det skulle vara? Det är också i slutet på 70-talet som miljörörelserna tog fart. Är DU insatt i varför? 5 Sossarna har stått för en företagsc e n t r a l i s e r i n g - på politisk grund. Och hålla en föreläsning för dig vad det betyder politiskt i smått o stort tänker jag inte göra. Men än IDAG är den industriella jordbruksproduktionen en "jättekloss" o ägarna har ofta jurister som hjälper till att få hem bidragen från EU. I övrigt har jag inget med Centern att göra. Jag köper heller inte kött/mat producerat av Scan.
Inlägg #7: Postat: 2008-08-29 23:36:00
GunnarL
#5/ Vad var det för ett egendomligt svar på min fråga om vad centern har åstadkommit för småföretagare? Vad var det för ett svar på vad sossarna har med centraliseringen av jordbruket att göra? Svar: Totalt förvirrat! Mitt råd är att Du ställer Dig och målar en tavla eller sätter Dig ner och skriver en dikt orimmad givetvis - det är enklast. Debattera i sakfrågor bör Du sluta med om Du varken har en klar tanke eller någon som helst kunskap!
Inlägg #8: Postat: 2008-08-29 23:44:00
CMO
LOL
Inlägg #9: Postat: 2008-08-29 23:48:00
Inger Olsson
Gunnar L: det är tur att någon, du, på Sourze är politiskt påläst.
Inlägg #10: Postat: 2008-08-29 23:52:00
GunnarL
#9/ Visst är det så Inger. God natt med Dig nu!
Inlägg #11: Postat: 2008-08-29 23:57:00
Inger Olsson
Lars Nilsson har en poäng: Vänsterfolk är nog oftast olyckliga. Eller hur Gunnar L? Är du inte mycket olycklig speciellt just i kväll?
Inlägg #12: Postat: 2008-08-29 23:59:00
Inger Olsson
forts/ förresten rapade jag just nu. Men ursäkta min dåliga franska.
Inlägg #13: Postat: 2008-08-30 00:03:00
GunnarL
#11-12/ Snälla Inger. Jag är inte alls olycklig - snarare tvärtom. Jag är inne i en firarperiod! I tisdags firade hustrun och jag att vi varit föräldrar i 32 år. I morgon firar vi att vi varit gifta i 33 år. På måndag firar vi att vi varit förlovade i 34 år och bott ihop i 35 år. Så här är enbart glada dagar! Din rap i nr 12 kan jag överse med, eftersom den var så tyst.
Inlägg #14: Postat: 2008-08-30 00:13:00
Inger Olsson
#13 Snälla Gunnar L: Då kanske du ska börja jobba på Scan igen så blir du ä n n u mer lycklig arbetare? Fast det klunkades mycket drickbart där, har jag fått höra av väl insatta folk. Utanför slakteriet stank det av de "betande" djurens stress.
Inlägg #15: Postat: 2008-08-30 00:14:00
Inger Olsson
Godnatt.
Inlägg #16: Postat: 2008-08-30 01:14:00
Inger Olsson
Tillägg: en rättelse. Meningen i #1 "Och nu får de små gårdarna läggas ner, vilket också leder till att glesbygden urbefolkas på många ställen helt." ska ju g i v e t v i s vara i imperfekt. Redan på 50-talet beslutar sossarna att lantbruken SKA minskas o industriell storskalig produktion införas. På så sätt utarmades i stort landsbygden när småbrukarna fick lägga ner.
Inlägg #17: Postat: 2008-08-30 01:17:00
Inger Olsson
forts/ det enda som kan vara intressant med Fälldin i detta sammanhang är att han då privat fick själv känna på sossarnas metoder när han höll på att förlora sin lilla gård o lantbruk.
Laddar...