Inlägg #1: Postat: 2008-08-26 15:19:00
|
Beth4020 |
Jag håller helt med dig Janne, fanatism inom vilken religion eller gren av de stora samfunden är fruktansvärt. har mött det på nära håll inom mormonska kyrkan då jag fick stämpeln som förtappad innan jag ens öppnat munnen och som mindre värd.....det var en hemsk känsla att jag blev dömd utifrån att jag inte tillhörde det samfund de förespråkade.....
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-08-26 15:31:00
|
Janne B |
DE små gruppernas farlighet ligger ju i slutenheten som ger ett enormt socialt tryck.Om man inledningsvis trivs i ett gäng med en karismatisk ledare så fungerar det ju som en förälskels. Man drag sig undan andra och är beredd att kompromissa bort det egna jaget....Storkyrkorna är farliga genom sin yttre makt och rikedom. Det var ganska märkligt fram till år 2000 att Prästerna hade statens uppdrag att förkunna att de döda ska uppstå ur sina gravar och glada marschera in i Himmelriket. "När de heliga tåga in..."
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-08-27 11:28:00
|
Nick |
Janne B, i jämförelse med vaddå är de kristna kyrkorna FARLIGA? Vi lever i en tid då den islamiska extremismen kostar runt 100 människoliv om dagen - allt detta under kompakt tystnad från 1 miljard övriga muslimer. Är inte DETTA farligt? Jag blir alltid förvånad hur alla i Sverige börja falla i kör av kritik så fort kristna kyrkan kommer på tal. Kollektiv hjärntvätt uppstår så snart man slår på TV eller öppnar tidningen - det behövs ingen frikyrka till det.
Och - tro det eller ej - jag är en livslång ateist.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-08-27 12:18:00
|
Inger Olsson |
Nick: inte fan behövs det en frikyrka för att få kvinnor i hela världen till att jaga den manlige prästen? Han som är tillgänglig i sin otillgänglighet, osårbar, står i förbindelse direkt med Gud o döljer så väl vad han har bakom ett skynke... Ha! Det här är sexualitet på en "högre nivå". Nu var jag snäll. Hm... Men checka in kvinnorna som framåt natten går på mässorna i den katolska el. grekortodoxa världen.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-08-27 17:49:00
|
Janne B |
Jag slölyssna på P1 mitt på dagen och då talade man om att det inte går att kritisera muslimer som gifter sig med åttaåriga flickor - för så gjrde Profeten själv.Har de haft sin första mens så ska de helt enkelt ut ur huset o giftas bort innan de får en chans att dra vanära äver familjen - släkten osv. Det lät så hemskt...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-08-27 18:01:00
|
Ragnhild Blücher |
Janne: Vi kristna i Sverige sänder nog fel signaler till muslimerna, när vi endast hänvisar till religionsfriheten då de etablerar sig. Våra kristna värderingar genomsyrar även samhället i stort, och inte minst lagstiftningen på barnarätts-sidan. -Frågan är bara om det finns någon dialog med den allt växande islamismen i landet ?
|
|