Ryska soldater, inga gentlemän under WW2 heller

Inlägg #1: Postat: 2008-08-19 08:30:00
Per W
På vilket sätt är det ett viktigt tema, Janne? Ramonas inlägg var bland det korkaste, fördomsfulla, galet generaliserande jag läst.
Inlägg #2: Postat: 2008-08-19 08:56:00
Janne B
Jo Per, det var generaliserande. Men det var den bild som jag fick växa upp med att USA i alla avseenden räddade Europa medan ryssarna roffade åt sig krigsskadestånd och gjorde östra Europa utfattigt. Ingen tysk ville hamna i ryska läger - de flydde västerut för att hamna hos de västallierade.Flyktingströmmarna fortsatte intensivt västerut 1945 tills ryssarna började sätt upp murar i Berlin och taggtråd västerut. Var de ganska välskötta USAlägren en myt Per?? Ska vi försöka nyansera?
Inlägg #3: Postat: 2008-08-19 09:03:00
Ramona Fransson
Till Per W, jag tycker nog att du borde ta en spegel och se in i den Per. Du kanske blir förvånad över vad du ser. Vissa vill se och höra enbart det som passar in i deras värld.
Inlägg #4: Postat: 2008-08-19 09:33:00
Ragnhild Blücher
Vi kvinnor kan ändå hålla med Ramona i det hon säger, för amerikanarna våldtog med finess och humor. - Det gjorde aldrig de ryska svinen !
Inlägg #5: Postat: 2008-08-20 15:06:00
Per W
#2 och #3: Och då. Ryssar är av naturen bestialiska, vedervärdiga och för det mesta fulla.
Inlägg #6: Postat: 2008-08-20 15:16:00
Per W
#2 Det är ju inte det Ramona skriver. Hon påstår att det beror på en olika "nationalkaraktär" hos ryssar vs amerikaner. Jag tror säkert att USAs läger var välskötta. Men jag hävdar att alla blir mer eller mindre "förstörda" mentalt av att delta i krig. I Finlands inbördeskrig slaktades 30.000 "röda" finnar av segrarna också finnar efter de "vitas" seger. Säger det något om finnars egenskaper?
Inlägg #7: Postat: 2008-08-20 15:45:00
Janne B
De som synes sanarbeta med Fienden råkar alltid värst ut. Nu gäller det georgier som råkar ha bott på fel sida om en gräns. Röken från deras byar stiger mot skyn. De kommer aldrig att kunna återvända.
Laddar...