Tragedin den 11 september

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2001-10-12 18:19:00
tobias
läs mitt svar till stefan och återkom sedan. vi har inte alls förslavat dem, vi struntar bara i dem.
Inlägg #2: Postat: 2001-10-13 03:11:00
Daniel A
1. Torka i sig är inget problem, se t ex hur den kapitalistiska staten Israel utnyttjar sin odlingsareal. 2. Sverige behöver många gånger mer mat än vi själva kan producera men vi svälter inte 3. En viktig anledning är att folk i u-länder saknar tillgång till pengar och fungerande marknader, detta beror nästan alltid på att de är diktaturer eller sönderfallna stater utan kapitalism.
Inlägg #3: Postat: 2001-10-13 03:19:00
Daniel A
4. Du som kan så mkt historia och geografi borde ju veta hur lite kunskap vi tidigare haft om hur man hjälper u-länderna till utveckling. Hela biståndshistorien är ju ett enda långt misslyckande. Däremot är det tveklöst sant att vi har resurserna att göra det, problemet är att det tar tid eftersom det inte går att bara ge folk pengar eller mat pga krig, statssuveränitet mm. Samhällena måste gradvis förändras och utvecklas med vår hjälp. Jag rekommenderar att man kollar in FUFs hemsida.
Inlägg #4: Postat: 2001-10-13 13:34:00
tobias
jag håller med om att biståndshistorien är misslyckade i alltför många fall. det jag ville säga är att alla länder har inte samma naturtillgångar för att nånsin kunna få igång en handel med varor som ger ett lönsamt samhälle. vi måste gå in och hjälpa dem konkret och inte bara skicka pengar. det behöver inte ta lång tid heller.
Inlägg #5: Postat: 2001-10-13 18:26:00
Daniel A
Naturtillgångar saknas definitivt inte i Afrika. Diamanter och olja är ju en av anledningarna till de ständiga krigen. Ta ett land som Danmark där det inte finns EN enda vettig naturtillgång, där har man byggt välstånd genom internationell handel sen medeltiden.
Inlägg #6: Postat: 2001-10-13 23:23:00
tobias
afrika är inte ett enda land och olja och diamanter finns knappast i alla dessa länder. danmark har till skillnad från större delar av afrika inte lika mycket befolkning att mätta och har även ett vänligare klimat. de är ganska mycket mer självförsörjande än samtliga afrikanska länder.
Inlägg #7: Postat: 2001-10-13 23:25:00
tobias
för övrigt så är svälten så allvarlig för de flesta att de har fullt upp att tänka på hur de ska klara dagen och får knappast tillräckligt näring eler har kunskap för att kunna utveckla konstruktiva affärsplaner eller lösningar på deras problem. de behöver hjälp. tro mig.
Inlägg #8: Postat: 2001-10-13 23:27:00
tobias
givetvis ska man inte skicka bidrag till dem i all framtid. det är knappast lösningen! jag hoppas du inte tror jag är så dum. man måste ju hjälpa dem bygga upp ett vettigt samhälle innan de kan börja med frihanel, eller ska de börja med handel av sand? :P
Inlägg #9: Postat: 2001-10-13 23:29:00
tobias
framförallt måste de ha hjälp med att förvandla öknen till odlingsbar jord och det är kostsamt, det fick israel hjälp med ekonomiskt om jag minns rätt.
Inlägg #10: Postat: 2001-10-14 22:43:00
aron
Som ett enkelt inlägg i denna debatt skulle jag bara vilja säga det att det är inte så att det är handeln i sig som genererar pengar, och därigenom välstånd, utan den ökade produktionen. Frihandeln leder till en ökad konkurrensen på världsmarknaden, vilket i sin tur, detta väldigt förenklat sett, leder till en ökad totalproduktion och en bättre kvalitet på varorna.
Inlägg #11: Postat: 2001-10-14 22:46:00
aron forts.
Att länder i tredje världen inte har tillgång till den fria världsmarknaden är inte konstigt då denna inte existerar. Genom höga tullar, och diverse andra handelshinder, förhindrar USA och EU denna marknad, en marknad vilken båda av de föregående nämnda unionerna påstår sig eftersträva.
Inlägg #12: Postat: 2001-10-14 22:48:00
aron forts. 2
Om vi verkligen skulle vilja hjälpa utvecklingsländerna i deras strävan efter förhöjd levnadsstandard skulle vi riva dessa handelshinder, men tydligen är folk, inte bara politiker och företagare, i vår del av världen alltför värna om vår egen välfärd för att göra detta. En liberal marknad kanske inte är det rätta sättet att öka världsproduktionen, dessvärre tycks det för tillfället vara det enda tänkbara alternativet.
Inlägg #13: Postat: 2001-10-14 22:50:00
aron forts. 3
När det kommer till frågan om bistånd tycker jag att detta är något vi i väst borde fortsätta att ge, till och med i en ökad utsträckning än tidigare. Vi borde emellertid se till att dessa "bidrag" går till vad de är menade att gå till, inte till korrupta regeringstjänstemän och militärer. Utöver detta borde pengarna läggas på att utveckla landet ifråga, det vill säga till att bygga upp skola, sjukvård, infrastruktur m.m..
Inlägg #14: Postat: 2001-10-14 22:51:00
aron forts. 4
Som avslutning skulle jag bara vilja säga att allting är relativt, med andra ord; alla kan inte vara rika. Detta är tydligen något som alla de kapitalister som skriker efter lägre skatter och frimarknad tydligen glömt bort, eller inte är medvetna om.
Inlägg #15: Postat: 2001-10-15 09:24:00
Daniel A
tobias,
Olja och diamanter finns definitivt inte i varje afrikanskt land. Poängen med resonemanget var att i de länder där naturtillgångar finns Angola har det inte hjälpt ett skvatt så länge länderna varit diktaturer och/eller genomkorrupta. Samtidigt har länder utan naturtillgångar, som tex Danmark, kunnat utvecklas tack vare demokrati och handel.
Inlägg #16: Postat: 2001-10-15 09:36:00
Daniel A
Jag håller helt med dig om att dessa länder behöver vårt stöd i form av bidrag mm. Jag tror dock att de kommer att tjäna på att ingå i ett kapitalistiskt system med så mycket fri handel som möjligt så tidigt som möjligt.
Inlägg #17: Postat: 2001-10-15 09:46:00
Daniel A
Problemet är inte att vi i västvärlden är för måna om vår egen välfärd för att ge upp delar av den genom ökad global frihandel med fattigare länder. Problemet är att vi går miste om den ökade välfärd för oss alla som denna frihandel skulle innebära. I Sverige innebär EUs inskränknigar och jordbruksstöd som attac och andra bondeorganisationer aktivt stöder att vi betalar tusentals kronor mer per person och år för mat än vad vi skulle behöva.
Inlägg #18: Postat: 2001-10-15 10:01:00
Daniel A
"Alla kan inte vara rika." Det stämmer. I ett kapitalistiskt system kommer aldrig alla att bli lika "rika" och det är inte dåligt. Däremot kommer levnadsnivån för alla, även de som har det sämst att gradvis öka även om också spridningen i rikedom ökar. Enligt mig är det viktigare att nivån för de fattigaste hela tiden ökar även om gapet mellan fattiga och rika också ökar, än att fattiga ges en sämre utveckling i absoluta tal medan spridningen mellan fattiga och rika hålls nere.
Inlägg #19: Postat: 2001-10-15 23:47:00
Daniel A
Tobias, ska jag tolka dina personangrepp på annan plats som att du givit upp konstruktiv diskussion i denna fråga också?
Inlägg #20: Postat: 2001-10-16 03:49:00
aron
Jag håller med dig, Daniel, till större delen av vad du säger, emellertid måste jag invända mot att du, mer eller mindre, påstår att en ökad klyfta mellan rika och fattiga inte gör någonting. Jag, liksom de flesta andra realister, inser att man inte kan ha ett helt klasslöst samhälle, något som man heller inte borde ha, men jag menar att skillnaderna i inkomst är ännu ett sätt att distansera människor ifrån varandra.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...