11 september - bluff eller terroristattack?

Inlägg #1: Postat: 2008-08-11 20:27:00
Valdemar J
1 Bara för att lagändringarna/krigen har kommit efter attackerna behöver detta inte betyda att attackerna var arrangerade av lagändringarna/krigens initiativtagare.
Inlägg #2: Postat: 2008-08-11 20:27:00
Valdemar J
2 Att bevis är "hemliga" behöver inte betyda att inga bevis finns eller att de som hemlighåller dem inte agerat utifrån ärlig grund. Det är vanligt att underrättelsetjänsten hemlighåller bevis för att dölja dess ursprung. Skyddar man inte sina källor blir det svårare att få information in framtiden.
Inlägg #3: Postat: 2008-08-11 20:27:00
Valdemar J
3 Det är inte bara för att regeringar "påstår det" eller för att massmedia "blåser upp det" som terrorism anses vara ett hot. Förutom New York har vi haft London, Bali, Madrid, osv. Att inte vidta säkerhetsåtgärder efter sådana händelser vore oansvarigt av en regering. Däremot håller jag med dig om att upmärksamheten kring terrorism inte är proportionerlig. Hade du förväntat något annat från dagens chock-media?
Inlägg #4: Postat: 2008-08-11 20:27:00
Valdemar J
4 "Inga bevis som styrkte att brottet hade anstiftats utanför USA framlades dock inför säkerhetsrådet." Enligt min info var samtliga flygplanskapare från antingen Saudiarabien, Egypten, UAE eller Libanon. Mycket ytterligare bevisning behöver inte ha presenterats.
Inlägg #5: Postat: 2008-08-11 20:27:00
Valdemar J
5 "den amerikanska regeringen inte lyckats presentera några bevis som styrker att medlemmar ur den s k "Al Qaida" gick ombord på flygplanen den 11/9", eller ens några araber. Detta är ett så kontroversiellt påstående att jag vill se dina källor, annars tror jag inte på dig.
Inlägg #6: Postat: 2008-08-11 20:27:00
Valdemar J
6 "Det är större chans att träffas av blixten än att drabbas av terrorism". Irrelevant, eftersom det inte handlar om antalet offer utan om det faktum att terrorism kan destabilisera internationell fred.
Inlägg #7: Postat: 2008-08-11 20:27:00
Valdemar J
7 De neokonservativa ska ha "proklamerat" "åsidosättandet av de mänskliga rättigheterna", "avsiktlig manipulation av medborgarna", eller "utnyttjandet av staten för att främja storföretagens intressen." Detta är en nidbildsförtolkning. Det må vara din åsikt att det är detta de står för, men det är missvisande att påstå att de "proklamerat" något sådant. Det skulle de aldrig göra.
Inlägg #8: Postat: 2008-08-11 20:27:00
Valdemar J
8 "En kort tid efter den 11/9 rapporterade brittiska och arabiska media att minst fem av de 19 individer som FBI listat som "kaparna" fortfarande var i livet 4." Länk #4 funkar inte. Men jag tror dig, det skrivs ju så mycket. Jag kan länka dig till massvis av tidningsartiklar som rapporterat att även Elvis, Hitler och Bigfoot lever och mår bra. Tillsammans.
Inlägg #9: Postat: 2008-08-11 20:27:00
Valdemar J
9 "FBI-chefen Robert S. Mueller erkände två gånger inför CNN 20 och 27 september, 2001 att det inte fanns några lagligt godtagbara bevis för självmordskaparnas identiteter." USA PATRIOT Act har omdefinierat vad som är lagligt godtagbart. Du har inte lyckats bevisa att de inte hade goda skäl därtill. Inte så konstigt, eftersom något sådant inte går att bevisa eftersom informationen är hemlig, men ifrån det kan man inte dra någon annan slutsats än att ingen slutsats går att dra. Vilket kanske är tanken, vilket du hävdar, men det kan du ju inte heller bevisa.
Inlägg #10: Postat: 2008-08-12 15:53:00
CMO
Att kaparnas identitet skulle vara ifrågasatt eller att flera av dem skulle ha upptäckts vara i livet bygger på en media-anka där BBC rapporterade uppgifter ur arabiska tidningar. Detta var i en tidig fas av utredningen. Se t.ex under rubriken "Zombie terrorists" i Der Spiegel Länk: spiegel.de Herr Swami har naturligtvis inte kollat om hans sensationella påståenden har någon trovärdighet.
Inlägg #11: Postat: 2008-08-13 17:14:00
CMO
Angående de neokonservativa så har ju dessa och deras ideer fått ett minskat inflytande iom problemen i Irak de senaste åren. Förmodligen kommer det att bli mer av realpolitik och "containment" än djärva aktiva insatser de närmaste åren.
Inlägg #12: Postat: 2008-08-13 17:20:00
CMO
Angående risken att dö eller skadas i en terrorattack så är det ju glädjande att antalet offer minskat efter att krigen i Irak och Afghanistan. Kritikernas varningar om att dessa insatser skulle leda till en kraftig ökning av islamistisk terrorism har kommit på skam. Dessutom var, och är, det ju så att risken för att en extremistgrupp kommer över massförstörelsevapen och använder dem mot ett befolkningscentra kvarstår även om Saddams fall minskat den risken.
Inlägg #13: Postat: 2008-08-13 19:13:00
Valdemar J
Schhh, CMO! Man får inte säga något om USA som inte är 100 negativt. Annars har man "tunnelseende". Det är tydligt att du har ett och annat att lära av Lighsaber den Vise.
Inlägg #14: Postat: 2008-08-13 23:29:00
CMO
Jag måste ha missat det memot...
Laddar...