Inlägg #1: Postat: 2001-10-12 18:15:00
|
tobias |
läs på lite om historia och geografi så förstår du varför vissa länder är mer drabbade av svält och torka än andra och behöver mer resurser och mat än de själva kan producera och framför allt mer kunskap. "sköt er själva" är lätt att säga, men det funkar inte.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-12 18:17:00
|
tobias forts |
Det är dessvärre 24.000 som dör varje dag i genomsnitt, vi har pengar, kunskap och resurser att hjälpa dem, men våra egna ekonomiska intressen går tydligen i första hand. ananrs hade de helt uppenbart fått tillräckligt med pengar för att slippa dö av svält åtminstone. man kan ju tyvärr inte välja i vilken del av världen man vill födas på.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-14 15:36:00
|
Hugo Barklund |
Detta med geografi är intressant. Det är alltid missväxt i Nord-Korea men aldrig i Syd-Korea. Det är nog ett helt nytt väderfenomen som gör att den anti-kapiatilistiske diktatorn hellre satsar på kärnvapen än mat till sin svältande befolkning. USA är motorn i Världen utan dem skulle långt fler svälta.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-10-14 15:57:00
|
tobias |
det vore väl bättre med en motor i varje land? hursomhelst har de en korrupt diktator i nord-korea som uppmanar bönder att odla opium istället för gröda. att usa har handelsblockader mot länder som är ett "hot mot amerikanska intressen" är ju givetvis en bidragande orsak också. självklart är kommunism ett hot mot den nuvarande amerikanska politiken.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-10-14 16:06:00
|
tobias |
usa kanske inte har någon handelsblockad mot nord-korea, detta vet jag faktiskt inte. och jag stödjer knappast nord-koreas nuvarande politik om du nu inbillat dig det. men till skillnad från dig så har jag inte "sköt er själva och skyll er själva"-attityden.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2001-10-14 17:36:00
|
Aron |
Som en rättelse bara; världens största handelsväg är den mellan USA och Kina.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2001-10-15 01:31:00
|
Martin |
Kapitalismens grundtanke är att var och en gör sitt bästa för att kapitalisera på andra. Usa och de rikaste länderna har helt enkelt lyckats bättre med det.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2001-10-19 15:42:00
|
Stefan Holmqvist |
Aron: Nej av de länder som bidrar till USAs handelsunderskott. Alltså de länder som säljer läs sugs ut så finns inte ett enda tredje världen land där. Martin jag hoppas det besvarar din fråga. Tobbe boy: Kan man tolka det som så att innan kapitalismen kom så fanns det ingen svält? Förklara me no understand.
|
|