Bli inte sjuk för då kan du dö

Inlägg #1: Postat: 2008-08-09 18:29:00
Pia K
Jag frågade faktiskt en läkare jag känner, och hon sa att disrespekten för läkarkåren och stressen samt indragningarna,kan ha ett finger med i spelet, precis som jag trodde.
Man kan jämföra med läraryrket. Där behövs också mer respekt för den yrkeskåren, anser jag!
Inlägg #2: Postat: 2008-08-09 18:30:00
Pia K
Lärare av idag ses med avundsjuka av de som inte har utbildningen- och drabbas av att andra bestämmer vad de ska göra, i stället för de själva!
Inlägg #3: Postat: 2008-08-09 19:18:00
Mats TCM
Är det någon yrkeskår som har oförtjänt mycket respekt så är det väl läkarkåren! Personligen så tycker jag att den yrkesgrupp som har mest disrespekt med tanke på vilket hårt arbete de utför så är det jag civilingenjörer. Alla civilingenjörer jag känner och det är ganska många har en arbetsvecka som sträcker sig mellan 60 - 100 timmar! Min bror som är civilingenjör på Haldex arbetar aldrig mindre än 60 timmar i veckan!
Inlägg #4: Postat: 2008-08-09 19:20:00
Mats TCM
Anledningen till att just den gruppen har så mycket disrespekt är väl för att majoriteten av alla civilingenjörer är män. Trist för alla kvinnor som är civilingenjörer. Naturligtvis är de lika bra som sina manliga kollegor. Trist för dem att få utstå denna disrespekt från omgivningen.
Inlägg #5: Postat: 2008-08-09 19:23:00
Mats TCM
Jag vet själv flera mycket kompetenta kvinnliga civilingenjörer som nästan bokstavligt talat arbetar häcken av sig men som sällan klagar. Tänk också på att lönerna för de svenska civilingenjörerna ligger lägre än annorstädes. Civilingenjörer av båda könen har dock inte lika påfallande tendens att klaga som kvinnor och män inom vården. De är starka och biter ihop! Kan det ha med deras tävlingsinstinkt, arbetsmiljö eller rent ut sagt med att dem aldrig har tid att klaga?
Inlägg #6: Postat: 2008-08-09 19:26:00
Mats TCM
Personligen tror jag delvis att det har med tävlingsinstinkten att göra. Näringslivet bygger på en internationell konkurrens där man verkar på en internationell marknad och vars värld inte alltid är rosenröd. Kanske är det så att kvinnliga civilingenjörer har mer av en manlig hjärna styrd av rationalitet och kvinnliga läkare mer har en känslostyrd hjärna med mindre inslag av tävlingsinstinkt?
Inlägg #7: Postat: 2008-08-09 19:31:00
Ragnhild Blücher
Kvinnliga civilingenjörer är hett eftertraktade på den svenska arbetsmarknaden. Kvinnlig arbetskraft är ö h taget mer omtyckt i praktiken, och i praktiken så anställer ett svenskt företag hellre en kompetent kvinna.- Vi måste som alltid skilja på Sverige och andra länder, i fr allt könsfrågorna !
Laddar...