Pest, kolera, inhysehjon och backstugusittare

Den här tråden diskuterar artikeln Pest, kolera, inhysehjon och backstugusittare.
Inlägg #1: Postat: 2008-07-28 09:12:00
Anonym1434
Kyrkogårdar ger ro och tankar Över tid som gått och tid som är Mitt emellan.Det som är liv och död.En härligt närvarande text.Som ger kullerbyttor i sommarvärmens djup
Inlägg #2: Postat: 2008-07-28 10:09:00
Janne B
Test / Kolerakyrkogårdar fanns i nästan varje socken vid denna tid. 10 000 tals människor dog i denna ytterst smittsamma tarmsjukdom.
Inlägg #3: Postat: 2008-07-28 16:02:00
Thomas L. Aabo
Min bror ölskade havet så hans aska spred vi i Öresund.
Inlägg #4: Postat: 2008-07-28 16:19:00
Janne B
Begravningsseder är spännade. Uttrycker de den dödes vilja eller släktens minsta gemensamma nämnare.Det finns släktingar som vägrar gå på en frikyrklig begravning. Det finns ateister som inte går på begravningar i Sv Kyrkan trots att de fortfarande är medlemmar....med tanke på den egna begravningen.
Inlägg #5: Postat: 2008-07-28 16:22:00
Janne B
Kanske Sv Kyrkan skulle makulera alla sina gamla medlemsregister år 2010. För då har den varit Frikyrka i tio år - inte statskyrka. Men möjligen en kommunal Folkkyrka....Givetvis skulle det vara ytterst enkelt att vinna inträde i denna Folkkyrka!
Inlägg #6: Postat: 2008-07-28 16:41:00
GunnarL
#5/ Vad skulle det vara för vits med att makulera medlemsregistren? De som är medlemmar är ju medlemmar av fri vilja och vill man inte vara med är det ju bara att lämna. Vilket faktiskt ett negligerbart antal människor gör - kyrkan har starka rötter i Sverige.
Inlägg #7: Postat: 2008-07-28 16:42:00
GunnarL
f/ Jag har nu arbetat inom Sv Kyrkan i sju år. Tre gånger har vi tillåtit begravningsgudstjänst för icke tillhöriga p.g.a. att änkan och barnen suttit och gråtit och propsat på kyrklig begravning. Det kostar då en peng för dödsboet men alla har villigt betalat.
Inlägg #8: Postat: 2008-07-28 16:45:00
GunnarL
#4/ Olika begravningsseder är förvisso spännande! Inte minst när man kommer in på de seder som råder bland en del av våra invandrargrupper. Jag har varit på flera seminarier som behandlat detta. Göteborgs kyrkliga samfällighet är Sveriges största med ca 5000 begravningar per år, varav många för invandrare från olika delar av världen och med olika religioner. Kyrkogårdschefen där är en föredragshållare väl värd att lyssna på.
Inlägg #9: Postat: 2008-07-28 16:47:00
GunnarL
f/ För att anknyta till artikeln - som jag tycker är bra - så skall man nog passa sig lite för det här att "strö askan för vinden". Det kan låta tjusigt, men jag har sett många exempel på att anhöriga i efterhand ångrar djupt att de inte har en sten eller något minnesmärke att besöka. Detsamma gäller anonym plats i minneslund - ett gravskick som håller på att försvinna p.g.a. ovanstående.
Inlägg #10: Postat: 2008-07-28 17:12:00
Janne B
Gunnar 16.41. Ja vitsen skulle ju vara att nu äntligen jämställa de olika kyrkorna med varandra. Efter tio år är det kanske på tiden.Men det finns ingen som helst folklig opinion för detta det vet jag. Det tog ca 100 år att få opinion för separation staten o Sv Kyrkan. "Det gick långsamt fram men ändå fram.....
Inlägg #11: Postat: 2008-07-28 17:49:00
GunnarL
#10/ Så Du menar att man skulle makulera medlemsregistren i samtliga svenska samfund för att jämställa dem med varandra? Jag har fortfarande svårt att se vitsen med detta. Det skulle på sin höjd skapa kaos - och det har vi sett nog av för en tid tycker jag.
Inlägg #12: Postat: 2008-07-28 19:00:00
Janne B
Gunnar 17.49/ Såå långt har jag inte tänkt - för jag menar att de andra kyrkorna har ju hela tiden vunnit en frivillig medlem i taget. Medan det i Sv Kyrkan var motsatt princip - man måste anmäla om man inte ville vara med. Tyvärr var det ngt liknande med LO. När jag var 17 år fick jag bara reda på att jag var med i Facket för att jag jobba på en industri. Ingen sa mig att jag hade rätt att utträda. Min liberala själv kände sig kränkt!
Inlägg #13: Postat: 2008-07-28 20:04:00
GunnarL
#12/ Janne, Ja, det uppfattade jag också som egendomligt - att man föddes in i Sv Kyrkan. Så är det emellertid inte längre. Medlem blir man genom dopet. När det gäller Din erfarenhet från facket så har jag aldrig varit utsatt för något sådant - däremot ansågs det ganska självklart även för mig att man skulle vara med.
Inlägg #14: Postat: 2008-07-29 12:34:00
Janne B
Så länge LO var så klart socialdemokratiskt så var ju detta ett problem för många "borgerliga" arbetare. Jag var med i TCO ett ga - de var mer neutrala. Slutligen var jag ju med i SACO - akademikerna. De var närmast moderata så där trivdes jag inte heller / Aldrig får man vara nöjd!
Inlägg #15: Postat: 2008-07-29 12:41:00
Ragnhild Blücher
Den som lägger sin egen lycka i andras händer, kan aldrig bli lycklig. - Gammalt djungelordspråk !
Inlägg #16: Postat: 2008-07-29 12:49:00
Ragnhild Blücher
Man ska tro på Herren Jesus Kristus, men aldrig tro att herren ensam kan göra en lyclig. - Okänt ordspråk !
Inlägg #17: Postat: 2008-07-29 12:51:00
Inger Olsson
Lägg ett getingbo i Ragnhild Blûchers brallor o ni ska få se på liv - Känt ordspråk!
Laddar...