kd och surrogatmödre-debatten

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-07-23 14:30:00
Mahria
2 Jag såg ett program på tv häromdagen, som handlade om barn till mödrar, som använt sig av spermadonationer, för att bli gravida. De kunde berätta om den oerhörda tomhet de kände, då de upplevde, att halva deras ursprung var okänt för dem. Några hade turen/möjligheten, att vid 18 år, söka upp sin biologiske far, medan de, som fått donation av anonym far, aldrig kunde få uppleva detta.
Inlägg #2: Postat: 2008-07-23 14:33:00
Mahria
3 Så denna debatt är INTE helt enkel. Som mamma själv, kan jag kanske sätta mig in i den oerhörda längtan man måste känna efter ett barn, men att använda donationer, där donatorn garanterats fullständig anonymitet även efter 18 år, som så ofta i utlandet ser jag som en egoistisk handling, där man sätter sitt eget behov,, framför det ofödda barnet...
Inlägg #3: Postat: 2008-07-23 14:36:00
Mahria
4 så jag är lite osäker på hur jag ställer mig till donationer överhuvudtaget, men ett vet jag, och det är att anonyma donationer som inte får förekomma i Sverige t.ex borde vara absolut förbjudet. Sen är jag övertygad om att ett stort antal av surrogatmammor, faktiskt gör det för pengars skull, likadant som att ett lika stort antal donatorer också gör det för pengars skull...
Inlägg #4: Postat: 2008-07-23 14:37:00
Mahria
5 Det går att läsa, på expressen.se, om en surrogatmamma, som väntar sitt trettonde "surrogatbarn" och denna människa har för länge sedan, passerat gränsen, tycker jag!!!
Inlägg #5: Postat: 2008-07-23 14:46:00
ArHo
#4 Mahria, vore det inte för att det är en djurisk instinkt hos kvinnan att skaffa barn, så skulle jag kalla kvinnor för stora egoister. Sedan har jag läst om att skaffa barn till världen borde vara en rättighet för alla kvinnor vilket förnekas i vissa sammanhang, vilket ligger en vetenskaplig anledning till? har inte något underlag att hänvisa till men det finns dock i allafall!
Inlägg #6: Postat: 2008-07-23 14:49:00
Inger Olsson
Mahria: klar poäng. Avlande o inavlande... I boken "Vem är vem i Bibeln" kan man läsa om Sara: "..Abrahams hustru och halvsyster, ett förhållande som Abraham utnyttjade flera gånger, bland annat när hon införlivades med faraos harem i Egypten. Länge barnlös fick hon dock vid
Inlägg #7: Postat: 2008-07-23 14:49:00
Inger Olsson
forts/ fyllda 90 sonen Isak genom ett högre ingripande. Dessförinnan hade hon dock först givit tjänstekvinnan Hagar som barnaföderska till Abraham, men när Hagar blev havande så fördrev hon Sara henne. Sara gick bort i Hebron vid 127 års ålder." Slut citat.
Den son som Hagar får är Ismael. Den gode fadern Abraham, som spred sin säd för vinden, fördrev Hargar o Ismael ut i öknen. Men en ängel räddade dem.
Spännande skrönor i o f s. Men vad har det med partiet Kd att göra???
Inlägg #8: Postat: 2008-07-23 14:52:00
Inger Olsson
forts/ Komma med GT i Bibeln... Precis som du tar upp Mahria är det här mer komplicerat. I synnerhet om man tittar på barnets biologiska, juridiska rättigheter.
Övht är det i n t e en rättighet, av naturen, att få barn. Sug på den!
Inlägg #9: Postat: 2008-07-23 15:05:00
Mahria
ArHo, jag förstår inte din kommentar5,riktigt , tycker du att det borde vara vara en rättighet för alla kvinnor, att skaffa barn? och, i så fall, till vilket "pris" som helst?
Inlägg #10: Postat: 2008-07-23 15:09:00
Mahria
Jag har även läst kommer dock inte ihåg var, kanske nån annan?, om svenska ungdomar, studerande i Usa, som delfinansierar sina studier, med hjälp av ägg- och spermiedonationer. jag tror knappast, att dessa gör det i något ädelt syfte att hjälpa barnlösa par, utan enbart ser de pengar, som hägrar. Hur mår dessa ungdomar, när de är vuxna och inser vidden av sitt "tilltag" ?
Inlägg #11: Postat: 2008-07-23 15:09:00
Sunny
Men igen av er har märkt att jag systematisk kallat sonen vid faderns namn : Inte medvetet dock.
Inlägg #12: Postat: 2008-07-23 15:15:00
Sunny
1 Maria:lagen på den tiden gjorde en slavinnas barn till legitim adoptivson til den kvinna som likt Sara lät barnet födas i hennes knä.
När Ismael föddes trodde ingen att Sara skulle få barn så de gladde sig åt att någon förde"Abrahams säd " vidare. Sedan blev det en annan sak.Rakel säger så här när hennes surrogatmamma fött:jag får barn genom henne!
Inlägg #13: Postat: 2008-07-23 15:21:00
Sunny
Men visst var de halvsyskon: Abraham o Sara.
Inlägg #14: Postat: 2008-07-23 15:21:00
Mahria
SUNNY, men vad du menar med den tidens surrogatmammor, är väl inte det samma som menas i dag, eller? Säkert kunde man sleva in lite säd, med diverse hjälpmedel, men att ta en kvinnas ägg, för att plantera in i en annan, torde ha varit lite pinibelt, skulle jag tro!
Inlägg #15: Postat: 2008-07-23 15:23:00
Sunny
O Maria: Jag är som du helt emot anonyma donationer,inseminerigar o adoptioner
Själv barnhemsunge vet jag hur jobbigt det är att inte veta varifrån man kommer.Men fanatikerna i kd skyller på Guds vilja o som regel har de inte läst sin bibel!
Inlägg #16: Postat: 2008-07-23 15:24:00
Mahria
Ja se, redan på den tiden var likheterna större, mellan "muslimer" och kristna. Läser man både bibeln OCH koranen, ser man att det är så, jag menar, t.o.m den Gyllene regeln, existerar i bägge böckerna, fast de kristna har gjort den till sin...
Inlägg #17: Postat: 2008-07-23 15:27:00
Mahria
Jag vill tillägga, om nån skulle fundera, att jag inte är en bekännande kristen, snarare är jag lite mer "vardagsreligiös, om uttrycket ursäktas, jag tror på nån "högre" makt, däremot tror jag INTE på de berättelser, som står i bibeln, då jag anser att de INTE skulle ha skrivits idag, med de kunskaper om världen vi NU har...
Inlägg #18: Postat: 2008-07-23 15:28:00
Sunny
14 Nej på den tiden var surrogatmödrarna biologiska mödrar även om de inte kunde bli juridiska mammor.Man lade över huvud taget hela fokus på vem som var fadern under patriarkernas tid:mödrarna i bibeln är ofta anonyma.
Inlägg #19: Postat: 2008-07-23 15:31:00
Sunny
O befruktningen skedde den naturliga vägen. Detta var före tvåsamheten.
Inlägg #20: Postat: 2008-07-23 19:42:00
Anonym1193
Ut mä blattera. Dä ä hövvebudskapet och jag töler för majoriteta av svenska fõlket.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...