Ibland skäms jag över att vara svensk!

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2008-07-12 18:44:00
ArHo
Den röda färgen då? vem vill ha den till sitt yttre egentligen, mer än att måla stugan med.
Inlägg #22: Postat: 2008-07-12 18:48:00
Ragnhild Blücher
Till 19
Dessvärre har jag blivit cyniker med åren, och jag tror inte längre på det konfliktfria samhället. -En mognare syn på konflikter, och en mognare förmåga att lösa demsamma när de väl uppstår!ty likt natt följer på dag, uppstå konflikter alltid
Inlägg #23: Postat: 2008-07-12 18:56:00
ArHo
22/ Ragnhild, en underlig företéelse är att vi har fackföreningar i vårt land? Kan det bero på att våra politiska partier inte har en politik som skyddar landets lönearbetare. Varför har inget parti ett speciellt program som garanterar vår lönebildning? så kanske vi kunde slippa konflikter på arbetsmarknaden åtminstone? I min ideologi ingår det ett sådant program!
Inlägg #24: Postat: 2008-07-12 19:09:00
ArHo
Jag kan slå vad om! att om något politiskt parti skall vinna framgång i nästa val, bör de presentera ett nytt lönesystem som garanterar de svagaste i samhället en dräglig levnadstandard så pass utformat att vi slipper det orättvisa bidragsystemet. Alltså alla skall klara sig utan bidrag m.a.o!
Inlägg #25: Postat: 2008-07-12 19:16:00
Ragnhild Blücher
Till 24
Ett lönsamt alternativ är annars att låta de lågbegåvade slippa utbildning, och därmed kan de slussa ut i proletariatet tidigare. -Ty proletariatet trivs bäst utanför böckernas folk, och böckernas folk skyr proletärerna !
Inlägg #26: Postat: 2008-07-12 19:19:00
Ragnhild Blücher
forts: Låt dom sluta i sjätte klass, så kan den teoretiska undervisningen lyckas bättre för de andra.- En praktiker är en praktiker, och han ska inte bhöva plågas med något högstadium ! och hans klasskamrater bör slippa hans inbromsande studietakt
Inlägg #27: Postat: 2008-07-12 19:24:00
ArHo
Ragnhild, jag har tänkt mig en skola som utbildar eleverna psykiskt som fysiskt, en kombination av skola och arbetsplats. Och i de sista terminerna skall eleverna vara klara med sitt vägval av yrke, och drillas i det yrke de valt, ungefär så?
Inlägg #28: Postat: 2008-07-12 19:30:00
Ragnhild Blücher
Till 27
Du håller säkert med mig, om att det är dumt att förställa en utbildng till något halvdant. en varken-eller situation av menlig art En högstadieutbildning förebereder eleverna inför gymnasieskolan, och det är långt ifrån alla 13-åringar som är mogna för teoretiska studier. -Därför bör man tidigt slussa in rätt begåvning på rätt plats i utbildningskedjan !
Inlägg #29: Postat: 2008-07-12 19:38:00
Ragnhild Blücher
forts: Dessutom bör vi skärpa betygssättningen, och dessa tillfjäskade bimbobetyg som finns därute måste försvinna. Ett högt ämnesbetyg ska motsvara elevens kunskaper, och inte vara en kombination av hans samarbetsförmåga. -De högsta begåvningarna har alltid en alternativ syn på ett ämnesobjekt, och den måste tas tillvara !
Inlägg #30: Postat: 2008-07-12 19:42:00
ArHo
28/ visst Ragnhild du har rätt i det, men haken heter "elittänkande" som du vet, som får folk förbannade? dumt nog. När det gäller idrotten då är det helt Ok, med elittänkande? Jag är den förste som vill att vi skall ta vara på landets begåvningar, men för den sakens skull får vi inte lämna de andra åt sitt öde och överge dem på något sätt, dem om några behöver allt stöd de kan få!
Inlägg #31: Postat: 2008-07-12 19:48:00
Ragnhild Blücher
Till 30
De svaga klarar sig alltid ändå i Sverige, och det är inget att skämmas över. Däremot skäms man över denna utfrysning av högbegåvade ur landet, som pågått systematiskt sedan 1970-talet ! Heimersson, Gyllenhammar,Adler-Karlsson etc,etc
Inlägg #32: Postat: 2008-07-12 19:57:00
Ragnhild Blücher
forts: Det skämtades på 1930-talet om att Sverige inte var något vanligt land. -Nä, för här överlever en kackerlacka, medan ett lejon går under ! ;-
Inlägg #33: Postat: 2008-07-12 20:04:00
ArHo
30/ Ragnhild, det handlar om avundsjuka för dem som inget har i många fall. Jag har givetvis träffat många miljonärer som tycker synd om sig själva för att de inte kan bli de rikaste i landet? detta haker folket upp sig på med all rätt, Och vad det anbelangar så har du fullständigt rätt generellt sett, att det är fullt att vara ett strå vassare en grannen. Själv är jag en mångsysslare som finner en ofantlig glädje med detta att knappast något är mig totalt främmande, kunskapsmässigt sett.
Inlägg #34: Postat: 2008-07-12 20:24:00
Ragnhild Blücher
Till 33
Antag att jag var så välbevarad, att jag endast såg ut som 65 år gammal är över 80. Skulle då ett ungdomligt åsiktslejon som Arho, kunna tänka sig en festlighet vid något tillfälle ? gillar din framåtanda ;-
Inlägg #35: Postat: 2008-07-12 20:39:00
Ragnhild Blücher
forts: Är ej nykterist, och särskilt inte om lördagskvällarna. Men jag kan citera min avlidne man, som sade: "Med dina pattar, rumpegumman; så kan du ta dig ända te Hollywood om du vell" :- nu ska jag ta mig ett glas
Inlägg #36: Postat: 2008-07-12 21:17:00
ArHo
Ragnhild, javisst, men hur skall det gå till, från min koja i skogen ser jag Ove, vänta ett tag, Oveee! kom ett tag, vi har blivit bjudna till Ragnhild som skriver så klämmigt som du gärna vill träffa, ni när ju i samma ålder dessutom och hon är ju 65 år, skall vi åka och hälsa på henne? Du Ragnhild Ove vill helst åka själv, vad säger du om det?
Inlägg #37: Postat: 2008-07-12 21:24:00
Ragnhild Blücher
Till 36
Har kikat lite på sommarkrysset, och jag blir alltid på gott humör när jag ser Gry Forsell. Hon har den där rätta attityden, som gör att man får lust att titta vidare. -Men Ove ska väl inte få snyltjöka på din bekostnad, Arho ? det är ju du som charmat upp mig
Inlägg #38: Postat: 2008-07-12 21:52:00
ArHo
Ragnhild, Oves tant kom och tog honom i örat, och nu vet jag inte nå, hur man skall göra med Ove, han som var så på hugget. han om någon vet hur man får till det med kvinnor, själv är jag blyg och försagd säger alla kvinnor i byn, men det är väl därför jag blir så uppvaktad precis som nu, men jag får tacka för förtroende. Men nu ska jag ut i vedboden och ruska av den.
Inlägg #39: Postat: 2008-07-12 22:02:00
Ragnhild Blücher
Till 38 Det här måste tagas på dialekt: När du får å daj böxera, så dimper pillevicken din ner. Men du sa veta en sak, att när jag plöcker fram pattera, så ställer sej petta din upp i givakt som vore den en tennsöldat. - Ty så pass sexiger ä denna gamla dam, att ingen karl förblever slaker om staken när ho tar å saj klära ! ;- sup nu pojkar
Inlägg #40: Postat: 2008-07-13 02:38:00
Kent Katt
Stugan skall vara rödvinsröd, ArHo. Skithuset däremot skall gå i mörkblått.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...