FRA vs avpersonifierad signalspaning

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-07-11 13:16:00
Uno Hansson
Tja, jag är inte någon säkerhetsexpert, har enbart sysslat med elektronisk hårdvara bl.a. som konstruktör i över 30 år, och beskriver därför enbart teknikens möjligheter. Men Wilhelm Agrell, fredsforskare och professor i underrättelseanalys vid Lunds universitet påstår: ”…Genom att se i vilken omfattning trafiken går och hur flödet ser ut och varierar kan man få viktiga kunskaper…”
Länk: svd.se
Inlägg #2: Postat: 2008-07-11 13:21:00
Uno Hansson
HSP48410 kostade 1992 om jag minns rätt ca 600 kr i stycketal. Söker jag idag som hastigast på LF48410 på internet så ber de att få skicka en offert, och säljer väl knappast ett enstaka exemplar.
Inlägg #3: Postat: 2008-07-11 13:35:00
Inger Olsson
Din ref. i komm. 1 verkar ju inte ologisk. Uno: har du satt in denna artikel enbart på Sourze? Borde den i s f inte in på teknisk sajt/ magasin? För den special- tekniskt oinvigde är det svårt att bedöma dens kvalité.
Inlägg #4: Postat: 2008-07-11 14:55:00
Uno Hansson
Anledningen till att jag började intressera mig för "histogrammer" var en artikel med byggbeskrivning i Electronics & Wireless World mars 1986. J.F. van der Walle Manchester University ger en byggbeskrivning med ett 20-tal IC-kretsar...
Inlägg #5: Postat: 2008-07-11 14:59:00
Uno Hansson
... Han skriver: ”… Using output from an A/D as en adress, this buffer interface can store 500 million data words in 16 kbyte of memory... Two static 8 k-by-8 bit memories are used to store arond 537 million data words...
Inlägg #6: Postat: 2008-07-11 15:00:00
Uno Hansson
... To store this data block, the computer sends 8192 13-bit adresses sequentially and receives 8192 16-bit data words. This action greatly reduces the amount of computing time reqired... The buffer takes only 900 ns for storing one data word... and 600 ns for a read-request operation. To reset the buffer befor starting new data-acquistion run of 229 data words takes only 110 ms...” och dessa hastigheter var alltså vad som gällde till låga civila priser 1986!!!...
Inlägg #7: Postat: 2008-07-11 15:01:00
Uno Hansson
... Då jag visste att ett antal av doktorandernas lab-assistenter på Sahlgrenska hade fullt jobb med att manuellt rita histogram från mätdata från undersökningarna kateteriseringar bl.a., så ansåg jag att det skulle underlätta enormt om detta gjordes helt automatiskt...
Inlägg #8: Postat: 2008-07-11 15:02:00
Uno Hansson
... När jag då 1992 hittade histogramkretsen HSP48410 så försökte jag diskutera detta med forskare på Chalmers, men de hade varken tid att lyssna eller förstå vilken potential en generell ”histogrammer” egentligen bör ha...
Inlägg #9: Postat: 2008-07-11 15:02:00
Uno Hansson
... Om det är utsignaler från en A/D-omvandlare eller sekvenser av utvalda sökbegrepp ca 16000 delbegrepp som jämförs via ”histogrammerns” XOR-nät med strömmande trafikdata spelar ju i princip ingen roll. Det kan ju bestämmas av interface-nätet som finns före ”histogrammern”. Histogram görs naturligtvis mer eller mindre automatiskt via dataprogram idag. Men om FRA m.fl. tvingas att enbart använda hårdvara med 48 kbyte/histogram så är det i princip omöjligt att fuska.
Inlägg #10: Postat: 2008-07-11 15:25:00
Uno Hansson
Med begreppet... "... To reset the buffer befor starting new data-acquistion run of 229 data words 240 data words med 48410 takes only 110 ms...” ... menas att det tog 110 ms att minneslagra ett histogram på 229 bitar antal träffar när det gäller del-sök-begrepp bits. då det gäller mänskliga aktiviteter så är det väl knappast rimligt intressant att automatiskt jämföra förändrigar av aktiviteter mer än en gång varje timme, varje dag eller kanske varje månad.
Inlägg #11: Postat: 2008-07-11 15:31:00
Ragnhild Blücher
Till 8
Hade jag varit forskningsledare, så hade jag definitivt beviljat dig audiens Uno. -Du verkar praktiskt lagd, och den egenskapen saknas inom den högre forskningen !
Inlägg #12: Postat: 2008-07-11 15:35:00
Uno Hansson
3/ Jag gick i pension 1997 så det har väl hänt mycket med den tekniska utvecklinen på dessa 20 - 25 år. Jag är kanske lite, lite rädd för att bli utskrattad av dagens experter. Jag har bara studerat på kvällsgymnasium på 1960-talet, och inte umgåtts med univeritets- doktorerande läkare och högskolefolk Chalmersforskare mer än några år på 1970-talet på jag var kliniktekniker. Sedan flyttade de flesta av dessa till olika platser runt Sverige och världen.
Inlägg #13: Postat: 2008-07-11 15:43:00
Inger Olsson
Uno Hansson: I din komm. 8 berättar du att forskare på Chalmers hade varken tid att lyssna eller förstå vilken potential en generell ”histogrammer” egentligen bör ha. Det är inte bara trist utan oförskämt att bemöta dig på det sättet.
Men idag ligger/finns väl inte all tekniskt folk o resurser på Chalmers?
Inlägg #14: Postat: 2008-07-11 16:04:00
Uno Hansson
Dessutom är min tankekonstruktion enbart principiell och i mycket stora drag. Går man steg för steg och detalj för detalj - när det gäller interface och annat, när det gäller praktisk tillämpning så kanske det inte är så smart som det verkar på ett mycket, mycket embryomässigt idéplan.
Inlägg #15: Postat: 2008-07-11 16:08:00
Uno Hansson
Men vad jag menar att man kanske bör fundera på är att införa begränsningar genom att på initialstadiet enbart tillåta strikt begränsade och garanterat kvalitetssäkrade hårdvarulösningar, som inte kan omprogrammeras mer än på tillverkningsstadiet.
Inlägg #16: Postat: 2008-07-11 16:16:00
Ragnhild Blücher
Till 12
Det hedrar dig att du studerat på kvällsgymnasium, Uno. Det finns inga mer studiemotiverade, än vuxna som begripit sitt behov av vidare studier. -Nu behöver du bara lära dig forskarnas språk, så att du kan presentera dina idéer på deras nivå. Men din intelligens klarar du det är jag övertygad om !
Inlägg #17: Postat: 2008-07-11 16:24:00
Uno Hansson
3/Dessutom får jag erkänna att jag obetänksamt slänger in en del formella "fel" i texten. Exempelvis tyckte jag att det såg "fräckt" ut att skriva dATT/dt istället för integralkurvan för tidsintervallet t1 till t2. Det är nästa 50 år sedan jag läste om derivator och integraler på gymnasiet så där tänkte jag väldigt slarvigt, och sansade mig först efter publiceringen. Det är svårt när man inte har något "bollplank" som innan kollar vad men skriver.
Inlägg #18: Postat: 2008-07-11 16:35:00
Uno Hansson
Oj,oj,oj ... jag tänker egentligen i bilder och det går mycket snabbare och enklare, så egentligen är det ju variansen förändringen emellan... som jag försöker kalla för dATT/dt och då blir det ju ganska lång text att det gäller att det första tidsintervallet t1-t2 jämförs med t3-t4 för att bilda ett nytt "förändringshistogram" osv... att förklara i text är svårt och jobbigt. Var skall man börja och när skall man sluta så att läsaren förstår...
Inlägg #19: Postat: 2008-07-11 16:36:00
Ragnhild Blücher
Till 17
Även den högre matematiken innehåller derivator och integraler, så du har grundförutsättningarna för en effektiv idépresentation. Men idag är företagen starkt involverade, och all teknink översätts till ett monetärt belopp. -Det gäller att presentera något lönsamt, som verkligen övertygar pengaproletärerna att våga satsa på ditt projekt !
Inlägg #20: Postat: 2008-07-11 16:55:00
Inger Olsson
Uno: det finns säkert en del som förstår vad du menar kring det tekniska än vad jag gör. Så mig ska du inte bry dig om. Något förstår jag sånär. Framför allt poängen i komm. 10
Tänk bara hur trögt det var med Bredband i Sverige? När Televerket vägrade lyssna...
Kanske utveckla din idé mer för presentation.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...