Ständigt denna fråga: Varför lever vi?

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2008-07-11 01:11:00
Uno Hansson
... Ett dilemma är kanske insikten om att kroppsfunktionerna blir allt sämre och sämre. Men vägen mot döden ser jag nog mer och mer som någon sorts förpuppning för att i dödsögonblicket flyga vidare till nästa livsupplevelse som en frisläppt fjäril till allt högre och högre höjder mot nya och bättre livsupplevelser osv... i all evighet...
Inlägg #2: Postat: 2008-07-11 01:17:00
Sunny
Uno: Det du skriver låter väldigt poetiskt.Vackert.
Men:
Jag tror tyvärr inte att alla Afrikanska barn med Aids eller offren för folkmord eller kvinnnor som ser barn efter barn svälta ihjäl känner att livet blir bättre o bättre? O jag vet om detta alla vakna timmar:hur kan jag då njuta helt av att mitt egna liv blir bättre?
Inlägg #3: Postat: 2008-07-11 01:18:00
Sunny
För jag känner oxå någonstans att jag trots sjukdom blir lyckligare med ökad ålder.Samtidigt vet jag ju att det kommer att ta slut när som helst.
Inlägg #4: Postat: 2008-07-11 01:27:00
Uno Hansson
Sunny; jag har tänkt på samma sätt tidigare; att det är svårt att leva och njuta helt och fullt just nu; därför att barn och andra lever på andra platser under vidriga förhållanden, och att jag därför inte själv kan eller vill leva just nu och fullt ut. Men numera så ser jag dessa människor som i ett annat utvecklingsstadium, och att de utvecklas mer och mer hela tiden. Antingen de är levande eller dör för att kanske sedan födas på nytt till ett bättre liv... osv... osv...
Inlägg #5: Postat: 2008-07-11 01:56:00
Uno Hansson
Det som fick mej att tänka om när det gäller livet efter den fysiska döden, var tv-dokumentären som Anders Grönros gjorde om Ambres - en död talar. Detta visades visst på svt i november 2007, och det finns visst fortfarande filmklipp på: Länk: ambresfilm.com
Inlägg #6: Postat: 2008-07-11 19:47:00
Sunny
4 o 5 Uno: Jag tror att denna är en omedveten önskan att avskärma sig ifrån det man ändå inte kan ändra ?? Likaså önskar vi så hett ett liv efter döden att vi lurar oss själva? Men detta är förstås bara vad jag tror.Svaren på frågan får jag ju aldrig.
Inlägg #7: Postat: 2008-07-11 20:55:00
Uno Hansson
6/Sunny, när man ser filmen med Ambres så är den mycket svår att förklara på annat sätt än att det verkligen är en död med mycket erfarenheter från en annan del av ett multiuniversum som talar med hjälp av Stures kroppsorgen.
Inlägg #8: Postat: 2008-07-12 16:27:00
Thomas L. Aabo
Sunny, enligt den gamla tron återföds man då och då i samma släkt.
Inlägg #9: Postat: 2008-07-12 16:31:00
Janne B
Du Uno är en av de mest rationella personer jag mött på dessa sidor - men ändå så tror du på detta. Det var rätt överraskande men ta det inte som kritik. Jag tror själv på mycket som jag inte kan bevisa - bara ana "långt bortom rymder vida".
Inlägg #10: Postat: 2008-07-12 20:43:00
Uno Hansson
9/Tja, Janne; jag tycker faktiskt att när man sett de här dokumentära filmerna med Ambres så är det rationellt att helt enkelt tro på vad man ser. Jag kan helt enkelt inte förklara det på annat sätt än att det måste vara en ande som lever i en annan dimension av verkligheten som ligger helt utanför den nuvarande vetenskapens domäner. Det är helt enkelt bara att acceptera faktum, och inte försöka förneka vad man faktiskt ser och upplever.
Inlägg #11: Postat: 2008-07-12 20:49:00
Uno Hansson
9/ Vetenskapen kan förresten inte bevisa någonting. Begreppet bevis är bara en formalitet inom juridiken. Vetenskapen kan endast bekräfta att detta är den enklaste förklaringen som är det som gäller såsom motsägelsefritt tills vidare.
Inlägg #12: Postat: 2008-07-12 20:54:00
Uno Hansson
Det som naturvetenskapen egentligen handlar om är hur "stenar" som utsätts för riktade kraftimpulser rör sig i gravitationsfält eller i tomma rymden under olika betingelser, och att detta är bekräftat genom reproducerbara experiment och erfarenheter.
Inlägg #13: Postat: 2008-07-12 21:00:00
Janne B
Uno / Jag har inget begåvat svar på detta men vi kanske kan ses i en annan dimension och fortsätta samtalet./ Jag läste i dag några rubriker som handlade om en kvinna som talade med de döda och ibland läser jag om folk som talar med hästar.
Inlägg #14: Postat: 2008-07-12 21:02:00
Ragnhild Blücher
Till 12
Du kan ju uttrycka ditt tankedjup i poetiska termer, och det gör att man blir fascinerad. När en karl besitter både den fysiska och den intellektuella attraktionskraften, så aktiveras Coloumbs lag direkt. om man får säga så- Har kanske Uno något berömt patent, som hans blygsamhet förbjudit honom att avlöja ? ;-
Inlägg #15: Postat: 2008-07-12 21:02:00
Ragnhild Blücher
Till 12
Du kan ju uttrycka ditt tankedjup i poetiska termer, och det gör att man blir fascinerad. När en karl besitter både den fysiska och den intellektuella attraktionskraften, så aktiveras Coloumbs lag direkt. om man får säga så- Har kanske Uno något berömt patent, som hans blygsamhet förbjudit honom att avslöja ? ;-
Inlägg #16: Postat: 2008-07-12 23:32:00
Sunny
8 Thomas: Jag hoppas verkligen att det inte är sant!!! Att träffa mina biologiska föräldrar en gång i livet var defenetivt en gång för mycket:
Inlägg #17: Postat: 2008-07-12 23:35:00
Sunny
5 Uno: Jag ser nog dessa andar som en lika stor bluff som seanser o sånt.Men folk VILL så gärna tro.
Det finns några vetenskapsmän som satsat ett enormt belopp pengar till den /de som kan bevisa någonting i den stilen o flera 100 har försökt men de har hittills blivit avslöjade allihopa.
Inlägg #18: Postat: 2008-07-12 23:38:00
Sunny
forts Sedan är det ju så att det vi tror är övernaturligt i dag har en rimlig förklaring.För några 100 år sedan skulle de nog kalla att gå på månen för övernaturligt? En gång trodde man aldrig att människan skulle kunna flyga.Min fosterfar född 1892vägrade tro att TV fanns tills han såg den första i ett skyltfönster.Det var onaturligt för honom
Inlägg #19: Postat: 2008-07-12 23:42:00
Sunny
Själv kan jag i bland kommunicera via telepati med några få människor. Praktiskt nu när Den Käre har afasi.Men det finns en förklaring i hjärnan någonstans. Jag såg min döda dotter mycket de första åren.Sorg ,medecin,sömnbrist o alkohol framkallar hallucinationer Förr trodde man att man faktiskt såg de döda :man kände inte till så mycket om hjärnan som i dag
Inlägg #20: Postat: 2008-07-12 23:43:00
Sunny
Men jag ville gärna se henne. Med åren hände det alltmera sällan o i dag drömmer jag bara om henne.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...