Miljöbilar - finns dom?

Inlägg #1: Postat: 2008-07-10 21:30:00
GunnarL
f/ Ekologisk odling innebär att spannmålsskördarna blir ca 40-50 lägre än vid konventionell odling! Mekanisk rensning av ogräs i stället för kemisk innebär att en mängd koldioxid frigörs och strömmar ut i atmosfären, vilket förmodligen leder till ökad växthuseffekt!
Inlägg #2: Postat: 2008-07-10 21:34:00
GunnarL
f/ Jag tror - precis som Janne B - att lösningen på drivmedel för bilar heter el! Billigt framställd miljövänlig el från vattenkraft, vindkraft, solkraft eller kärnkraft. Alternativt från väl utsläppsrenade kolkraftverk eftersom vi väl aldrig kommer ifrån kolet - den i särklass största energitillgången på jorden.
Inlägg #3: Postat: 2008-07-10 21:39:00
Inger Olsson
1 Gunnar L Det intressanta är varför man har hållit o fortf. håller inne med dessa fakta?
2 Åh, jag säger bara vindkraftverk! Så vackra de dessutom är med sina rörande rörelser. Fast jag vill se de målade. Konstnärligt. Jag skulle gärna hänga utanpå o måla dem....
Inlägg #4: Postat: 2008-07-10 22:44:00
Sunny
Inger:Det tror jag du skulle göra bra!!!
Inlägg #5: Postat: 2008-07-10 22:53:00
Janne B
DET fantastiska med EL är ju att den kan produceras på så många olika sätt. I jätteanläggningar och minikraftverk i små åar. OSV Verkningsgraden på EL är ju också väldigt stor eftersom så lite försvinner i värme, friktion - motsatsen med våra vanliga motorer. De nya elcyklarna/mopederna har en litenmotor inuti navet. Då förloras heller inget på kraftöverföringen....Bättre kan det inte bli.
Inlägg #6: Postat: 2008-07-10 22:55:00
Janne B
VEM vill bilda bolag med mig där vi kan tillverka lätta bilar med en liten elmotor i varje hjul. Strömmen dit kunde produceras på många olika sätt."Två hål i väggen" sa Vattenfall för tio år sedan!
Inlägg #7: Postat: 2008-07-11 08:29:00
GunnarL
3/ Det låter som en god idé Inger! Tänk om alla vindkraftverk kunde målas av olika konstnärer. Vilken kulturell mångfald som skulle berika vår landsbygd. Det skulle bli en stor turistattraktion för Sverige - fast vi skulle förstås bara tillåta cyklande turister med eller utan elcykel.
Inlägg #8: Postat: 2008-07-11 11:03:00
Inger Olsson
Sunny o Gunnar L: Jo, jag tackar jag för förtroendet. Vi skulle få hit turister i a f samt fick vi något att titta på o reflektera över?
Ni vet väl att konstnärer "ställer ut" i skog o mark. Smäller i ett konstgjort träd bland alla träd, lägger ut stenar o sådana onyttigheter. Till sådant går skattepengar. I den del av Sverige som jag bor i.
Laddar...