Ständigt denna fråga: Varför lever vi?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-07-10 18:23:00
Unto S
forts ”Varför lever vi”? Jag kan bara cyniskt svara att det finns ingen mening med livet. Dinosaurierna levde några hundra miljoner år här på jorden innan dom försvann utan att få reda på varför dom levde. Vi människor har existerat i en tiondels sekund. Vi har kanske ett par hundra miljoner år framför oss innan vi försvinner. Då vet vi säkert mer om vår existens. Men än så länge kan vi bara konstatera att livet har ingen mening. forts
Inlägg #2: Postat: 2008-07-10 18:25:00
Unto S
forts Tiden går fort, det var inte så länge sedan när jag var liten och ryska bomber föll över mitt hemkvarter. Den gången klarade jag mig. Men nu är det inte så värst många år kvar innan min tid är ute. Men en sak är säkert jag ångrar inte en sekund av mitt liv. Allt har lagrats i hjärnan i den mänskliga hårddisken, tänk om man kunde bara trycka på en tangent och få allt utskriven på papper. Kanske är det möjligt om hundratusen år? forts
Inlägg #3: Postat: 2008-07-10 18:26:00
Unto S
forts I december 2004 skrev Sunny en artikel med titeln ”Gå inte medan jag sover”. Citerar: ”Kan du inte bara lämna mig en kväll framför den öppna spisen när vi sitter där, hand i hand och repeterar vår ungdoms dikter och för en stilla träta om vem som är bäst: Gullberg eller Lagerqvist. Då kan du varligt lämna mig med din hand i min. Men gå inte medan jag sover.” Vackert!
Inlägg #4: Postat: 2008-07-10 22:28:00
Sunny
Unto: jag blir rörd över att du minns en så gammal artikel!
O jag har levt med ett farväl länge nu fast Den Käre lever på övertid o mår bra!!
Nu börjar vi oroa oss för att jag ska gå först.
Ja livet ska levas i nuet:det förflutna är borta o morgondagen kanske aldrig kommer.
Men å vilken svår konst detta är!!!
Inlägg #5: Postat: 2008-07-10 22:30:00
Sunny
1 Ja arterna på jorden har ju växlat hela tiden.Många tippar kackelackan som nästa vinnare för dess resistens emot atombomber o annan skit.
Inlägg #6: Postat: 2008-07-10 22:57:00
Kent Katt
Mycket bra citat. Sunny är som jag skrivit förut en litterär begåvning.
Inlägg #7: Postat: 2008-07-10 22:57:00
Kent Katt
Och just det där citatet var osedvanligt bra.
Inlägg #8: Postat: 2008-07-11 00:24:00
Sunny
Kent Katt: Jättesnällt av dig!!!
Inlägg #9: Postat: 2008-07-11 00:25:00
Sunny
Men eftersom vi måste skiljas åt så är det på det viset jag önskar att det ska ske.
Inlägg #10: Postat: 2008-07-11 05:22:00
Kent Katt
Mardrömmen är ju att skiljas som ovän med någon man gillar, Sunny. Detta gjorde min mor mig uppmärksam på i unga år.
Inlägg #11: Postat: 2008-07-11 09:12:00
Janne B
KK/ Någonstans i Bibeln så står det /Låt inte solen gå ner över din vrede/ Det har jag alltid tolkat som att man ska rent bord med sina närmaste innan man somnar på kvällen. / Det är nog också därför som jag har ett rätt mjukt språkbruk i dessa spalter!
Inlägg #12: Postat: 2008-07-11 09:15:00
Janne B
Till mina tyngsta livserfarenheter hör att några har tagit sina liv, bara några dagar efter det att jag träffat dem och småpratat med dem. Visserligen hade de träffat flera sedan de pratat med mig ....men jag lever med känslan att jag kanske kunde gjort något åt deras förtvivlan.
Inlägg #13: Postat: 2008-07-11 09:25:00
Janne B
Sunny är en stor litterär begåvning skriver Kent och det har andra konstaterat före dig. Men Sunny har inte fått denna gåva gratis. Periodvis har hon läst flera böcker i veckan, ja ibland några per natt, då det är tyst i huset.Ibland har hon inte kunnat sova på grund av värk - då har det blivit en bok till har hon berättat här. Livet ger oss vissa förutsättningar från födslen men sedan gäller det att målmedvetet slita hårt med det som är ens begåvning. Även om man inte har svaren på livets gåtor!
Inlägg #14: Postat: 2008-07-11 09:40:00
ArHo
Det finns inget värre om man får höra att någon man känner har tagit sig av daga. Men desto trevligare är när man räddat liv, tre gånger har jag räddat människor från en säker död, vilket har fått mig att tänka vad kärt livet trots allt är. Den tacksamhet jag fick av dessa tre individer var enorm, som ändrade min livssyn och gett mig värderingen att vi måste vara rädda om varandra och betrakta oss som värdefulla varelser med rätten att leva, hur tarvligt vi än kan béte oss!
Inlägg #15: Postat: 2008-07-11 10:00:00
ArHo
Självklart skulle jag önska att vi alla kunde respektera varandras åsikter och ta dem för vad det är utan, att förlöjliga och ansätta någon med smädelser o.s.v Visst jag själv är allt annat en oskylldig, men som skylldig så känner jag mig ångerfull mest hela tiden för detta idiotiska sätt att ärekränka någon. forts.
Inlägg #16: Postat: 2008-07-11 10:00:00
ArHo
f/ Men det det som upprör mig mig mer än fula påhopp, är att bli hånad och förlöjligad när man vill gottgöra sina synder med vänliga ord och ett possetivt erkännande när någon här har skrivit något vettigt och bra!
Inlägg #17: Postat: 2008-07-11 10:09:00
ArHo
En person här på Sourze högaktar jag för att vara en så vettig människa, att ta sitt förnuft tillfånga och det är Kent Katt. Vi gjorde upp med varandra att nu slutar vi upp med dessa dumheter att håna och bespotta varandra och allt sedan dess, har jag full respekt för denna man som visade att han är en karl för sin hatt och står för sina ord. Det skall tilläggas att det gjorde inte ont att bli sams! riktigt skönt kändes det! Tack! Kent
Inlägg #18: Postat: 2008-07-11 14:28:00
Kent Katt
Du sträckte fram en hand och jag fattade den med min tass och det ångrar jag inte, ArHo. Det är ju bra att du och jag åtminstone uppför oss vuxet mot varandra.
Inlägg #19: Postat: 2008-07-11 14:36:00
Janne B
Sedan några dagar tillbaka är det ett annat klimat här på Sourze. Om personangreppen tar slut så kan vi få riktiga sakdebatter igen. Jag fröjdas över detta ;- Låt oss alla vårda denna källas rena vatten.
Inlägg #20: Postat: 2008-07-11 14:50:00
Kent Katt
Jag vet inte när andra konstaterade detta med Sunnys begåvning; själv gjorde jag det för flera år sedan - säg 2004. Och jag håller med dig, Janne: det gäller ju att förfärdiga talangen. Sedan är väl personer talangfulla var och en på sitt sätt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...