|
Inlägg #1: Postat: 2008-07-09 19:16:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ svenska folket har gjort."
Hur låter det nu i denna artikel? ;- Fast man kan ju inte ha rätt alltid. Eller hur?
I övrigt är jag inte rätt person att yttra mig om i synnerhet dagens schlagermusik. Men att jmf Amanda Jenssen med Monica Zetterlund är, i det närmaste, att skända den sista.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-07-09 21:33:00
|
|
Billy Butt |
Ja Inger - du har rätt om en sak... du är inte rätt person att yttra dig om dagens schlager musik
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-07-09 21:35:00
|
|
Billy Butt |
Om du var den rätta personen skulle du förstå min jämförelse med Monica Zetterlund - en gång var Momica lika ung som Amanda Jensen - och om du visste någonting om dessa artister skulle du se likheten, men eftersom du inte vet så kan man inte förvänta sig att du förstår.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-07-09 22:02:00
|
|
ArHo |
Billy Butt, vilken rysare Amanda Jensen är och kan gott jämföras med en ung Monica Zetterlund som jag hade äran att träffa på 50 talet och vet att jämförelsen är helt klart perfekt med Amanda.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-07-10 12:42:00
|
|
Inger Olsson |
Billy Butt: Ett förtydligande: Jag yttrade mig e n d a s t, i sak, om sångrösten vad gällde din jmf med Amanda Jenssen o Monica Zetterlund. Och det på basis av egna erfarenheter av sång. Det var inte vem som helst som fick sjunga solo i en kyrka. Vardagsmat för mig som barn o ung. Fast det var
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-07-10 12:42:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ heller inget konstigt på den tiden. I sak måste man alltså klara heltoner först o det med elegans innan man ger sig på halvtoner. Vilket M Zetterlund senare blev expert i. På det improvisation.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-07-10 12:49:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Idag har i n t e ungdomarna samma krav som då vad gäller sångrösten. Idag ÄR personligheten viktigare. Hur man framför låten. Men fortf. är textens innehåll viktiga. Och det tror jag du nog snarare vill lyfta fram Billy Butt?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-07-10 12:49:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Jag har tyvärr inte sett "Allsång på Skansen", som du ref. till. Känner mig för ung för det ;-
Men av det lilla jag tidigare har sett av Amanda Jenssen har hon en stark personlighet. Hon bara ÄR. Ingen fejkad yta. Och sådana klarar sig bra i livet. Vad de än ger sig in på.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-07-11 00:23:00
|
|
Billy Butt |
Men Snälla Inger... Jafg har ju jobbat med Lisa Nilsson, Tommy Körberg, Sissel Kyrkebø, Jan Malmsjö mfl och några av Sveriges absolut bästa röster och det där du skriver stämmer inte alls.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-07-11 00:36:00
|
|
AlfVerner |
"Amanda Jenssen har hon en stark personlighet. Hon bara ÄR. Ingen fejkad yta. Och sådana klarar sig bra i livet. Vad de än ger sig in på."...HELT rätt. Sen kan hon dessutom sjunga och jämförelsen med Monica Z är helt rimlig. High class lady with highclass voice.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-07-11 10:59:00
|
|
Billy Butt |
Det fanns faktiskt falska profeter i Sverige när ABBA började sin karriär... "Dom kommer aldrig att bli något" sa de. Samma sak gällde Lill Babs när hon var 16 år... en del lär sig aldrig av historia och en del vet inte vad de snackar om och sen när en som jag som är insatt i musikbranschen yttrar mig blir jag angripen av dessa okunniga dårarna!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-07-11 11:02:00
|
|
Billy Butt |
När CDn kom fanns det en del som tyckte att skivförsäljningen skulle gå i botten, därför att alla hade inte köpt Cd spelare. Vi vet ju hur fel de hade.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-07-11 11:24:00
|
|
Inger Olsson |
Billy Butt: jag förstår inte ditt svar i komm. 9 Du tar upp artister som inte har haft svårigheter med sångröster så jag vet inte varför du blandar in dem här. Vill du bara tala om att du har jobbat med dem? Okej.
Om jag inte minns fel, som tog också Cim Efraimsson upp
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-07-11 11:25:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Amandas sångröst med falsktoner emellanåt vad gällde "Idol 2007". Men det ansåg hon var ovidkommande. Viktigare var Amandas personlighet. Och DET håller jag absolut med om att Amanda har o att det är viktigast idag för den unga publiken! Visst kan Amanda göra något åt sångrösten om hon vill. Men hon behöver inte så göra. Även Carola fick hjälp att höja den nivån. Som Tommy Körberg m fl. Men det var "andra tider" då.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-07-11 11:27:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Att Amanda sjunger Elvislåtar är inte konstigt. Många gamla låtar, även shlagers, är på modet nu. En sådan är Ö Warnebrings "15 minuter från Eslöv" o han får skit i förgasaren... Mycket rolig text.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-07-11 12:43:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Till 15
Om sanningen ska fram, så ser Jimmy Åkesson ut som Elvis. -Är Amandas budskap populärt av flera skäl ?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-07-11 16:16:00
|
|
Billy Butt |
Svar 13: Inger - jag menade att dom artistern hade också en gång började sina karriärer, precis som Amanda och jag var med, exempelvis när Lisa Nilsson började sin karriär... så jag har hört dessa typ av debatter tidigare. Så menade jag!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-07-11 16:36:00
|
|
Inger Olsson |
17 Du menar att de hade också stark personlighet? Det kan jag i s f ställa upp på.
|
| |