|
Inlägg #1: Postat: 2008-07-05 22:55:00
|
|
susanna s |
För att inte tala om en klassiker som borta med vinden. Jag läste om den för ett tag sen och maken till rasism får man leta efter. I Bibeln hittar man även en hel del rasism framför allt i gamla testamentet riktat mot ickejudar, där anses män som mördar sina barn avlade med ickejudiska kvinnor vara rättfärdiga.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-07-05 23:37:00
|
|
Kent Katt |
Jag tillhör ju dem som tycker att "Borta med vinden" är en skitfilm utan dess like - bl.a. på grund av sin rasism. Men skall filmen därför inte ha rätt att visas? Självklart inte.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-07-06 00:04:00
|
|
ArHo |
Kent, tänk om vi rensade bort allt som väcker anstöt för folk på ett eller annat sätt, skulle vi praktiskt taget förstöra hela vårt kulturarv! Detta är något att ta hänsyn till, som vi måste ta hänsyn till antingen vi vill det eller ïnte! Jag går inte med på att göra vår värld historielös! Ponera om vi slutade prata och skriva om ondskan i världen för att den väcker anstöt hos många! Med det perspektivet måste vi tänka! Basta!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-07-06 00:34:00
|
|
Kent Katt |
Ju mer man pratar om ondskan, desto lättare känns den igen. Endast en skumraskfigur vill förjuda tal om ondskan.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-07-06 00:34:00
|
|
Kent Katt |
KORRIGERING AV TEXT FÖLJER.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-07-06 00:34:00
|
|
Kent Katt |
Ju mer man pratar om ondskan, desto lättare känns den igen. Endast en skumraskfigur vill förbjuda tal om ondskan.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-07-06 00:59:00
|
|
ArHo |
Kent, Tyvärr finns det ex antal personer som vill sätta mig i ett fack, antingen för att djävlas eller av rent oförstånd! Ju mer jag läser dina korta inlägg, ju mer förstår jag din klarsynthet, vilket jag tror att jag är ensam om? Egentligen skulle jag göra likadant, men har man gett sig ut för att vara fritänkare, så är det min plikt att föra ut mina budskap. Var så god och skölj, är mitt utryck för att avfärärda någon med den sanning jag känner till.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-07-06 01:09:00
|
|
ArHo |
Kent, något som förvånar mig en del i mitt sällskap i den förening jag tillhör, som har avfärdat Inger som en nolla? Vilket innerst inne jag inte vill eller kan, möjligtvis när det gäller politik som hon inte vet innebörden av! varken sin egen eller andras tyvärr och därför blir hennes befängda påståenden därefter.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-07-06 02:09:00
|
|
Kent Katt |
Vad är det för förening? Lions?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-04-19 00:22:00
|
|
Lasse Damp |
ArHo - När du säger att du är fritänkare och därför har en plikt att föra ut dina budskap, så har du definierat ramat in det fria till att vara en plikt att föra ut dina budskap. BANG! Där, i din egenutförda begränsning, upphörde det fria. Sorry. Men samtidigt, som det fria inte kan ha några tyglar, så måste det ha tyglar, för annars vore det ju inte fritt. Samtidigt som det inte kan ha några tyglar. Osv... Det fria är orimligt, intetsägande och menlöst. När du kallar dig fritänkare, degraderar du dig själv till en tomsnackare, då det fria är substanslöst och tomt.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-04-19 15:26:00
|
|
Starka tjejen |
Om barnböcker som Biggles är rasistiska, så är även Tin-Tin och Pippi långstrump-böckerna rasistiska. En medverkande neger gör inte boken rasistisk.
|
| |