Direktdemokrati hade kunnat stoppa FRA

Inlägg #1: Postat: 2008-07-02 23:03:00
Uno Hansson
Citat: "... vi har inte en konstitutionell demokrati där demokratins fundamenta anges som okränkbara rättigheter i en konstitution, och vi har inte en oberoende författningsdomstol som prövar giltigheten av lagförslag mot bland annat grundlagen..."
Inlägg #2: Postat: 2008-07-02 23:08:00
Uno Hansson
Citat: "... /… att förbättra politiska system utgör ett normativt projekt, som ryms inom den del av public choice som brukar kallas konstitutionell ekonomi… politiska beslut fattas med den institutionella/konstitutionella strukturen som en restriktion..." Länk: svensklinje.com
Inlägg #3: Postat: 2008-07-02 23:09:00
Uno Hansson
Citat: ”… Genom att utgå ifrån att människor inte agerar för att uppnå något altruistiskt mål, om det står i konflikt med individuella mål, så försäkrar man sig mot att utforma en institutionell struktur som är på ”den säkra sidan” är ett antagande om homo economicus i konstitutionella frågor enligt Breman & Buchanan 1984, 1985…”
Inlägg #4: Postat: 2008-07-02 23:10:00
Uno Hansson
Citat: ”… Välfärdsstaten är en specifik realisering av den konstitutionella demokratin, och den kännetecknas av tvångsmässiga överföringar av resurser från vissa individer till andra i enlighet med någon normativ grund…”
Inlägg #5: Postat: 2008-07-02 23:18:00
Uno Hansson
Citat: "... " lite historia: Det är tidigt 1800-tal och det svenska riket står i spillror, utan tronföljare. Dess östra halva är kapad av ryssen. Då tar "1809 års män" sig själva i kragen och skriver en svensk konstitution.
Den nya regeringsformen byggde på kontinentens liberala idéer om maktdelning, men också inhemska erfarenheter av kungligt envälde under Gustav III när den politiska scenen var avsedd för teaterkungens solospel...
Inlägg #6: Postat: 2008-07-02 23:20:00
Uno Hansson
... Men senare får en annan juridisk tradition fotfäste i Sverige. Den rättspositivistiska. Den passar socialdemokratin väldigt bra eftersom den lämnar utrymme för politikerna att stifta lagar precis som de vill utan att ta hänsyn till någon författningsdomstol. I denna tradition ingår också den svenska lögnen om juristen som objektiv tjänsteman...
Inlägg #7: Postat: 2008-07-02 23:21:00
Uno Hansson
... Till skillnad från den mer realistiska amerikanska insikten: "Law is policy".
1974 får Sverige en ny regeringsform som inte längre utgår från principen om maktdelning. Den var ägnad att stärka demokratin, i socialdemokratisk tappning, på bekostnad av den enskildes rättigheter.
Europadomstolen för de mänskliga rättigheterna avfärdade Olof Palme som den svenske toppjuristen "Gustav Petréns lekstuga"..." Länk: expressen.se
Inlägg #8: Postat: 2008-07-03 03:51:00
robwe
Fast jag tycker ändå att en konstitutionell demokrati har sina begränsningar. Det största problemet är ju att formulera en konstitution som tål tidens gång utan att bli omodern. Det är lättare sagt än gjort. Jag vill ändå någonstans tro på folkets goda vilja, och sunda förnuft vad gäller beslut som inskränker den personliga friheten på olika sätt.
Inlägg #9: Postat: 2008-07-03 03:53:00
robwe
Dessutom så vill jag inte heller upphöja den personliga friheten allt för mycket. Personlig frihet har varit västvärdens religion, men jag tycker att det finns skäl att ifrågasätta den lite. Jag är huvudsakligen inte emot FRA i sig, utan det sätt som den infördes på emot folkets vilja. Om en majoritet vill ha FRA skulle jag acceptera den däremot.
Inlägg #10: Postat: 2008-07-05 16:58:00
Thomas L. Aabo
Instämmer med Uno. Jag har aktivt propagerat för en grundlags- eller författningsdomstol i femton år!
Som det nu är är grundlagen bara dasspapper!
Inlägg #11: Postat: 2008-07-05 17:29:00
ArHo
Thomas och ni andra, har vi inte en anledning att vänta in denna FRA- lag och se hur den är skriven? innan vi börjar slå mot något som vi inte vet ännu. Eller handlar kritiken bara om varför folket inte fick säga sitt, innan denna FRA-lag klubbades egenom?
Inlägg #12: Postat: 2008-07-06 01:24:00
Sunny
10 Thomas: jag håller helt med dig o Unto här.Även ganska små barn begriper i dag att grundlagen är en bluff!!!!
Inlägg #13: Postat: 2008-07-06 04:44:00
robwe
Jag håller med alla här om att författningsdomstol borde finnas. I mitt svar till Uno menar jag bara att jag inte tycker att man nödvändigtvis bör ha ett allt för detaljerat skydd av den personliga friheten inskriven i grundlagen. I USA där rätten att bära vapen är inskrivet i deras konstitution eller hur det nu var, är ju ett klassiskt exempel på hur tokigt det kan bli när man i detalj befäster personliga friheter på den nivån, på en nivå dit inte demokratin kan nå.
Laddar...