Inlägg #1: Postat: 2008-06-30 00:40:00
|
Unto S |
forts Du skriver också: ”Häromdagen diskuterade jag Zimbabwe med svenska vänner. Trots att dessa var högutbildade personer visste de knappast någonting om Zimbabwe, och det förvånade mig inte.” Jag får säga samma sak om dig med den skillnaden att du känner till kolonialmaktens variant om Zimbabwe. Den verkliga historien tycks du blunda för eller du kanske inte vet om det. Jag missade EM-finalen i fotboll. forts
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-06-30 00:41:00
|
Unto S |
forts SVT Kunskapskanalen sände programmet ”Stora Zimbabwe” samma tid och som tur var tittade jag på den. Den vita kolonialmakten hävdade hela tiden att Stora Zimbabwe hade vita åstadkommit trots bevis om annat. Idag har arkeologerna bevisat att Stora Zimbabwe är en äkta, svarta Afrikas kulturella minnesmärke. Idag tillhör det världsarvet. Kristna rasistiska brittiska kolonisatörer ansåg att svarta inte var människor och därför kunde dom inte bygga sådana storverk som Stora Zimbabwe. forts
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-06-30 00:42:00
|
Unto S |
forts 1930 ansåg kolonialmakten att dumma svarta eller negrer som dom kallades på den tiden inte behöver odlingsbar mark och därför stiftade dom ”Land Apportionment Act” som utestängde den svarta befolkningen från det mesta av odlingsbar mark. Den där lagen är en av orsakerna till situationen i Zimbabwe idag. Och den situationen vill Billy Butt klara ut med en ny brittisk kolonisation. Simpelt!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-06-30 15:20:00
|
Unto S |
Nationalencyklopedin: ”Zimbabwe har en befolkningstäthet av 34 inv. per km2, men beroende på den koloniala jordfördelningslagstiftningen är befolkningen mycket ojämnt fördelad. Stora delar av de mer höglänta områdena i de mellersta delarna av landet reserverades för europeiskt ägda storjordbruk och är därför fortfarande ganska glest befolkade.” forts
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-06-30 15:21:00
|
Unto S |
forts ”De mer perifera, och mindre bördiga, områden som avsattes för afrikansk bosättning uppvisar däremot relativt höga befolkningskoncentrationer. I de senare områdena har det ökade trycket genom en hög befolkningstillväxt lett till ökade försörjningsproblem ….”
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-06-30 15:24:00
|
Unto S |
Vad kan man göra för slutsatser av detta? – Kanske – att många av problemen som finns i Afrika söder om Sahara kan hänvisas till de rasistiska kolonialmakterna! Dessa makter borde ställas framför en domstol som dömer i ”Brott mot mänskligheten”. Dessa ”rasistiska” kolonialmakter borde få mycket kännbara straff, i pengar räknat så där 1000 biljoner pund 1000 000 000 000 000? Förresten, man tänker nästan att ockupation av de vitas mark är moraliskt rättvist?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-06-30 15:39:00
|
Janne B |
OM jag var ung, frisk och hade lite pengar så skulle jag vilja resa Afrika runt och se var man är mest framgångsrik med jordbruk och hantverk. Ett allt bättre jordbruk i Sverige gav en gång ett överskott, som var grunden för all vidare utveckling i landet. Så var finns i dag de bästa förutsättningarna för utveckling i Afrika?? Oljepengar tycks inte sprida sig nedåt - bara uppåt. Jordbruket är svaret! Men var?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-06-30 15:46:00
|
Janne B |
Unto/ Jag undrar om NE hängt med i de senaste årens svängningar i Z. Mängder av vita farmare har fått lämna sin jord och landet. Delvis genom lagarna och delvis genom hot och våld. Media har många ggr rapporterat att jorden därmed fallit i vanvård, minimal produktion. Men är detta hela sanningen? Nog bör det ävenfinnas lyckade exempel på denna jordöverlåtelse. Vem har de senaste fakta?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-06-30 16:05:00
|
Unto S |
>7 Janne B. Den moderna tekniken gör att vi inte behöver själv resa och ta reda på sakernas tillstånd, det finns duktigt folk som kan det där. Gå på SVT/Play – Samhälle & dokumentär – Talarna i 24 direkt 080617 och där håller läkaren och professorn Hans Rosling ett föredrag som alla borde titta. Jag själv har sett programmet ett par gånger och fascineras varje gång av innehållet och hans sätt att berätta.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-06-30 17:59:00
|
Janne B |
Du har så rätt Unto. Jag såg Roslings föredrag kanske dock inte hela, Så även jag borde absolut se om det. NU dags för SVT nyheter
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-06-30 19:03:00
|
Unto S |
>10 Janne B. Dom visar inte hela föreläsningen på SVT/Play. Men jag har sett hela programmet i original två gånger. På slutet som inte var med kommer Rosling med intressanta lösningar på fattigdoms- och dödlighetsproblematiken.
|
|