|
Inlägg #21: Postat: 2008-06-21 01:12:00
|
|
Sunny |
De sköter hans fotvård o lämnar honom inte ensam när han ligger på sjukhus utan vakar i skift.
De säger att jag har många fel men har valt världens bästa pappa åt dem!2 män läser samma text o utfallet blir helt olika!Min svärdotters pappa var muslim:han sände hene till USA för studier i o köpte henne lägenhet när hon blev 18.Han hade aldrig synpunkter på att hon o min son är sambos trots barnen.Det är inte kunskap,tro eller teorier som är farliga.Utan fanatism.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-06-21 01:15:00
|
|
Sunny |
14 Janne:jag har tänkt likadant om den spindeln! Vore jag hane skulle jag undvika alla honor.
Det kan inte vara värt livet:
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-06-21 01:21:00
|
|
Sunny |
16 Zetaman: Det fanns matriarkat ända in på förra seklet där man inte visste om faderns roll.Barnen blev sim morbrors men mest sina mödrars.Arvsrätten genom kvinnor.Margaret Mead skrev om dem på 40 eller 50 talet. Andra kulturer har insett att man vet vem som är mama men inte pappa De levde oxå med kvinnlig arvslag Så kom då de som låste in sina kvinnor De ville säkra sina gener: därav de ovan nämnda hedersmordskulturer
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-06-21 10:31:00
|
|
Janne B |
I dag är det midsommardagen trots att jag tycker att sommaren bara börjat. Förra veckan ansåg jag att det var vår. Allt svårare att hänga med i svängarna. Men tack du Sunny för din fina familjeberättelse. Tänk att två personer i samma lilla sekt kan utvecklas så olika. Du som inte ens är med i gänget tycks vara en sammanhållande länk mellan åldersmännen. Vi får ibland märkliga roller i livet! / Jag har faktiskt arkiverat dina kloka rader Ja
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2008-06-23 19:51:00
|
|
Zetaman |
23 Ytterligare exempel på kulturer där man inte delar den "kloka" västvärldens insikter om barnaalstrandet är t.ex. Trobrianderna. De har föreställningen att barnen lever som andar ute i vattnet och ibland kommer de in och placerar sig i en kvinnas moderliv. Det saknas alltså fader helt och hållet enligt dem. Missionärer och andra "välgörare" har försökt utbilda dem förgäves. Frågan är hur länge de får lov att leva ifred på sitt eget vis.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2008-06-23 20:01:00
|
|
ArHo |
När du är klar med noaks ark. Kan du ta en paus och komma igen efter det att alla har lagt sig sig och sova!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2008-06-23 21:39:00
|
|
Inger Olsson |
25 Sprida "Abrahams säd" gör man inte på Trobrianderna. Dock har du fel när du påstår att mannen saknas helt o hållet. Den biologiske fadern har däremot en mindre roll då moderns bror/bröder ytterst axlar den rollen. Och ungdomarna uppmuntras till att ha sex med varandra innan äktenskap. Men ord som "incest" känner de inte till...
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2008-06-23 21:40:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Mannen är en viktig ekonomisk faktor där. Men arvsrätten går på moderns sida.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2008-06-24 08:48:00
|
|
Zetaman |
27 Om du läst vad jag skrivit hade du insett att jag inte skrev att MANNEN saknades, utan FADERN. Jag har läst en del om Trobrianderna och är mycket väl medveten om mannens roll i samhället och hur deras sexuella liv ser ut, enligt dem som studerat dem närmare. Jag erkänner att jag inte har förstahandsmaterial att tillgå då jag inte själv varit där. Vad menar du med "Sprida Abrahams säd"??
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2008-06-24 14:05:00
|
|
Inger Olsson |
29 Men fadern saknas ju inte! 27 Du som anser dig vara så sprängdlärd o inte vet vad "Abrahams säd" står för... Finns i gamla testamentet, o som alla 3 religioner judendom, kristendom, islam spelat på vid "barnalstring". Varför tror du katolikerna fortfarande förbjuder kondom?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2008-06-24 14:06:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Sen vete fan vad du syftar på i 25 "Ytterligare exempel på kulturer där man inte delar den "kloka" västvärldens insikter om barnaalstrandet är t.ex. Trobrianderna." En stor skillnad är ju att vi lever i individualistens namn medan de lever i en samhällsorganism. Och i ett
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2008-06-24 14:06:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ sådant samhälle är ingen individ viktigare än gruppens intresse. Således kan du - som ironiserar över "kloka" västvärldens insikter 25 - sen propagera för den enskildes, människans rätt till sex med djur medan de på Trobrianderna fostrat sina djur vad de brukas till; att skydda, varna, ge människan föda...
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2008-06-24 19:52:00
|
|
Zetaman |
29 Självklart saknas inte en fader när det alstras barn, inte ens på Trobrianderna. Min kommentar var ett svar på inlägg nr 23. Frågan var inte huruvida det reellt saknades en fader, utan vilken syn folket hade på familjen och hur barn alstrades. De tror helt enkelt inte att mannen har någon del i själva skapandet av det nya livet. Det jag skrev om Trobrianderna hade ingen direkt koppling till djursexfrågan.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2008-06-24 19:59:00
|
|
Zetaman |
30 Jag förstår att du hämtar mycket av din visdom från religionen, men eftersom all religion handlar om tro så anser jag inte att den aspekten har något värde i en sådan här debatt. För övrigt var det inte i kristendomen djurens väl och ve man tänkte på när man förbjöd tidelag.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2008-06-24 20:16:00
|
|
Inger Olsson |
34 Ha! Jag är ateist! Du har tyvärr mycket förutfattade meningar. Min uppfattning är att tidelag har varit en social-biologisk spärr långt innan Bibeln skrevs. Vår hjärna såg likadan ut för ca 50 000 år sen...
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2008-06-25 02:11:00
|
|
Zetaman |
35 Hmm DIN uppfattning ja. Då rekommenderar jag dig att läsa på lite historia om hur olika kulturer sett på tidelag genom tiderna. Eftersom du redan letat reda på flera av mina artiklar borde det inte vara svårt att hitta till min hemsida. Där står lite om historia. Vill du har fler exempel finns det många andra icke-zoofila forskare som sammanställt omfattande rapporter om människans samvaro med djur.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2008-06-25 11:36:00
|
|
Inger Olsson |
36 Jag grundar inte den på lösa grunder utan på mångfald litteratur gn åren samt empirisk erfarenhet. Och då har jag inte skippat kunskaper om människan heller.
Som jag skrivet tidigare: tror inte vi kommer längre än så här, så tack för diskussionen. Jo, jag läste dina artiklar men jag vill minnas att jag har sett andra argument av dig i namnet "Zetaman" på andra forum. Och då har det handlat om vilka djur som har mest trång vagina...
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2008-06-25 14:08:00
|
|
Zetaman |
37 Ahh jag förstår, du väljer att bara se till de uppgifter som stämmer överrens med dina egna personliga åsikter. Okej det får man väl göra om det andra nu är så svårt att leva med. Som jag påpekade har jag skrivit många inlägg i många olika forum och trådar. Jag har för länge sedan slutat försöka hålla reda på alla gamla kommentarer och inlägg. Vill du ha någon åsikt om något specifikt får du redogöra detaljerat för var och när jag skrev det. Annars är det helt meningslöst att ta upp det.
|
| |