|
Inlägg #1: Postat: 2008-06-17 23:19:00
|
|
Inger Olsson |
tillägg: det framgår alltså tydligt vad FRA: s uppgift blir med den ev. nya lagen!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-06-17 23:49:00
|
|
Jocke S |
1 d är det som är "fel"? Detaljer eller det stora hela eller drar hon förhastade slutsatser och litar inte fullt ut på den makt som hon själv är en del av eller vad? Och vilken skrämselpropaganda är egentligen värst?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-06-17 23:54:00
|
|
Jocke S |
F.ö ser man ett ökat antal kontrollmekanismen på andra håll i samhället. Samhället s kontroll över barnen t.ex. Samtidigt som samhället inte följer upp sin egna åtaganden för dessa. Är inte det här något liknande? Och när sedan samhällets maktansvariga äntligen granskas, så avslöjas ofta stora brister!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-06-18 00:04:00
|
|
Inger Olsson |
2 M W: s rubrik: "FRA-lag skulle öppna för missbruk" sen anger hon s a s fakta hemmagjorda för sitt påstående, vilka jag anser vara ogrundade. Ref: www.fra.se vidare under "klartext".
3 att du sen tar andra former av kontroll i 3:an är en annan historia.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-06-18 00:12:00
|
|
Jocke S |
Det finns väl alltid risk för missbruk? I alla sammanhang, inte minst när det gäller samhällets kontrollmekanismer? Det är därför jag nämner en del andra. Polisen är en annan. Hur diverse lagar tolkas en annan. Att diskussionen förs emot är ju ett tecken på oro! Men jag känner inte till detaljerna.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-06-18 00:14:00
|
|
Jocke S |
I själva verket är samhällets egna brister så stora oavsett om ArHo tycker så eller ej så man undrar om detta delvis är en "blindgångare". Hittar nog inte rätt metafor just nu.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-06-18 07:56:00
|
|
west-d |
Jocke 5/....även ordet missbruk missbrukas, visst är det en sak då polis, tull krim osv avlyssnar än vad det ny förslaget ska göra, men tydligen ska det ju utredas om några år.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-06-18 08:31:00
|
|
Inger Olsson |
Jocke S: demokrati har ett pris enär vår nyfikenhet är inte begränsad!
Du känner heller inte till detaljerna till FRA-lagen, skriver du. Vad jag förstår.
Här har vi på Sourze i några dagar haft frågor kring denna lags direkta syfte, hur den ska fungera o kunna
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-06-18 08:31:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ kontrolleras. Och Maria Wetterstrand är en debattör som verkligen skrämmer "småungar" - de som sitter mest på nätet o har mobiler.... I hopp om röster vid nästa val? I så fall mycket fult att använda skrämselpropaganda. Jocke S: Eftersom du själv klan läsa så gå in på FRA: s hemsida o läs under rubrik klartext.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-06-18 08:33:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Polisen vi medborgare! behöver mer resurser i kampen mot organiserad brottslighet. Och FRA-lagen är endast en sådan lag.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-06-18 08:37:00
|
|
west-d |
Inger 10/...ja vi behöver mer resurser i kamp mot org, brottslighet..
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-06-18 08:41:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Eftersom jag personligen har erfarenhet av grov brottsliga så VET jag också en annan sak. Andra länder i Interpool EU-pool samarbetar INTE med svensk Interpool i alla brott. Ni ska veta att det finns intressen inom en del länder i Europa som gör att dessa vill lägga "locket på" att det ö v h t existerar internationell
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-06-18 08:41:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ brottslighet. Och hur länge har vi själva gjort det i Sverige? Så jag, personligen, kan se stora fördelar med denna FRA-lag: att snåra in de grovt kriminella näten.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-06-18 08:45:00
|
|
west-d |
Inger...jag håller med dig.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-06-18 08:49:00
|
|
Inger Olsson |
west-d: hej du... Jo, vad jag förstår är du typ övervakare? Och det är inte okänt att de har avlyssnats p g a att den grova brottslingen - psykopaten, inte skyr att använda sig av även övervakaren o dens resurser...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-06-18 08:53:00
|
|
west-d |
Inger 15/ jag är inte övervakare, jag är mamma, det är en sorg då ens egna blandar sig med GROVA kriminella, jag gör så gott jag kan för att förhindra brott mm..
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-06-18 08:57:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Vi måste inse att den grova internationella brottsligheten består av psykopater. Det som gör dessa så extremt farliga är att de p g a avsaknad av empati skyr inga medel för att nå sina mål. Därför bedömer jag, med många andra, att de ligger "ett steg före" p g a att deras kreativitet blir stor o
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-06-18 08:57:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ förödande - utan avsaknad av förmåga till att känna empati. Psykopaten bödeln frågar inte efter "din lycka". Den vet däremot vad som triggar igång dig: din förmåga till empati. Det som psykopaten förlorat som barn...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-06-18 09:00:00
|
|
Inger Olsson |
16 Okej. Jag förstår din sorg. Fast jag tror inte att det är det värsta för alla föräldrar, som stolta ! lär upp sina ungar till kriminell verksamhet.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-06-18 09:15:00
|
|
west-d |
Inger...man kanske inte ska "säga" jag "förstår" om men ej varit i vissa saker kan man inte förstå ,men man kan säga "försöka förstå", det är väl lite gammal modigt att tro att alla föräldrar "lär upp sina" ungar, det finns de som gör sina egna val hur de vill leva å vilka de vill umgås med..
|
| |