FRA-lag skulle öppna för missbruk

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-06-17 18:01:00
Ragnhild Blücher
Till Lars
Men hur är det ställt med lakejen och betjänten Peter Eriksson ? - Han ger ett oerhört veligt intryck !
Inlägg #2: Postat: 2008-06-17 18:06:00
GunnarL
0/ Det är nog riktigt Nilsson. Till yttermera visso är Fredrik Federley c och Birgitta Olsson fp emot den nya lagen, och samma förhållande gäller för dem. Så lagen är förmodligen väl motiverad.
Inlägg #3: Postat: 2008-06-17 18:34:00
Daniel Wijk
Lars: Det låter som om du vore en trotsig tonåring. Inte så smart att tänka så.

Jag tror att Maria är emot folkmord också för den delen om du nu vill ha ännu en sak att vara för...
Inlägg #4: Postat: 2008-06-17 18:35:00
CMO
Jag vet for lite om det specifika lagforslaget for att veta om jag ar for eller emot. Daremot ar jag principiellt positiv till "data mining" eller filtrering som det tydligen kallas i svenska media. Det avgorande ar vilka begransningar och kontrollmekanismer som finns.
Inlägg #5: Postat: 2008-06-17 18:41:00
Inger Olsson
4 Och det är just vilka begransningar och kontrollmekanismer som finns, vilket inte riktigt tydliggörs. Det framgår heller inte av Maria Wetterstrands artikel. Antingen är hon själv dåligt insatt i lagen eller sorterar hon medvetet bort fakta?
Inlägg #6: Postat: 2008-06-17 19:19:00
GunnarL
4-5/ Jag är inte heller totalt insatt i hur lagstiftningen är tänkt. Men tydligen finns det spärrar inbyggda i systemet för att skydda den personliga integriteten. Dessutom skall det om lagen går igenom finnas någon kontrollstation efter ett par år där man gör en utvärdering av systemet. Jag har en viss respekt för att våra riksdagsmän är inriktade på att skydda vår demokrati - både internt för oss medborgare, och mot yttre hot i form av grov brottslighet och terrorism.
Inlägg #7: Postat: 2008-06-17 19:19:00
Inger Olsson
Finns det en risk att dessa inom FRA blir smått neurotiska i jakten på terrorister? Och när det gäller kommunikationsbevis, så leder tanken mig till Irakkriget. Hur man i USA hävdade att det för fullt tillverkades kemiska vapen i Irak o därför hade man giltigt skäl att anfalla landet. DÅ åberopade man telefonsamtal, sattelitbilder - dvs kommunikationsbevis. Sen fanns "andra sidan" som hävdade att det fann inga sådana vapen i Irak. Och idag vet vi att det inte fanns någon produktion att tala om.
Inlägg #8: Postat: 2008-06-17 19:24:00
Inger Olsson
forts Dock: jag inser att Sverige är inte en "skyddad verkstad", den grova brottsligheten behöver konstant pengar o man skyr inga medel, därför måste nuvarande lag utvidgas så att större befogenheter ges för spaning o bevis. Se bara på hur vittnen vägrar träda fram...
Inlägg #9: Postat: 2008-06-17 19:36:00
GunnarL
8/ Där är vi överens Inger O. Grov brottslighet och terrorism skall bekämpas. Själv hör jag till den stora majoritet som ständigt har "rent mjöl i påsen" och således intet har att frukta.
Inlägg #10: Postat: 2008-06-17 19:39:00
GunnarL
f/ Men jag tillhör också den generation som våndades över den åsiktsregistrering som försiggick under efterkrigstiden, då det räckte med att farfar varit kommunist för att man skulle uteslutas från många statliga jobb. Så vill vi inte ha det igen!
Inlägg #11: Postat: 2008-06-17 19:46:00
Inger Olsson
9 Jodå. Jag är lite konfunderad varför de unga idag är så bekymrade över sin "intrigitet" som de åberopar i e-mail-, mobilsammanhang m m. Varför kan jag inte vara privat när jag ÄR privat d v s i DIREKTA möten? För min del har det alltid varit självklart att man kan bli avlyssnad o nu
Inlägg #12: Postat: 2008-06-17 19:48:00
Inger Olsson
forts/ även kan ens dator bli hackad. Utan FRA. Vet inte om du Gunnar L kommer ihåg, på Televerkets tid, när man "plötsligt" hamnade i någon annans samtal? ;- Givetvis höll man andan, lyssnade för fullt, o lade stilla på luren. Så visst sitter "gamla tider" o därmed befogad rädsla i en! ArHo:s "samtal" är inget att lyssna på jmf med vad jag fick höra DÅ ;-
Inlägg #13: Postat: 2008-06-17 19:48:00
ArHo
Gunnar, vi har redan en organisation som registrerar ej politiskt korrekta organisationer och dessutom uppmanar EXPO oss, att anmäla alla som inte sympatiserar med riksdagspartierna! Denna angiveriorganisation av fd Sovjetisk modell, bör läggas in tillsammans med FRA!
Inlägg #14: Postat: 2008-06-17 20:33:00
Jocke S
0 Löjligt Lars Nisson! Du är en oerhört barnslig debattör! För dig gäller bara principerna "när det passar". Snarare det svart-vita mistantropiska utdömandet på lösa grunder, utan minsta argument eller logik!
Inlägg #15: Postat: 2008-06-17 20:41:00
Jocke S
Maria W har sina dumheter, om gubbar och att hon inte gillar hundar. Men det här påhoppet: Löjligt: eller har du verkligen begripit så lite om verkligheten?
Inlägg #16: Postat: 2008-06-17 20:57:00
Jocke S
Men inställningen förvånar inte. Högerliberaler har väl sällan haft något emot kontroll? Om det bara har gynnat deras egna ekonomiska, asociala och odemokratiska intressen....
Inlägg #17: Postat: 2008-06-17 22:23:00
west-d
Visst kan det låta hemskt att bli avlyssnad, men det är det inte om man har rent mjöl i påsen som Gunnar nämner, och tydligen ska det göras en utredning om några år .
Inlägg #18: Postat: 2008-06-17 22:31:00
ArHo
Gunnar har läst Expressen, men kanske inte allt gällande FRA. själv har jag läst kommentarer och inlägg på deras debattsida och hittar samma gaggande här som där!
Inlägg #19: Postat: 2008-06-17 22:32:00
west-d
12/...ja det är ju ganska enkelt att hacka in sig på andras datorer, och de som inte kan är det inte så svårt för att hitta en hacker som kan hjälpa till. Att vara anonym på ens dator kan snabbt försvinna. Det är väl inte så jätte längesedan man hamnade i någon annans samtal, å visst lyssnade man..
Inlägg #20: Postat: 2008-06-17 22:40:00
ArHo
West-d, jag har skaffat ett alarmsystem som varnar direkt om någon försöker manupilera min dator, alltså göra intrång.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...