Inlägg #1: Postat: 2008-06-16 15:31:00
|
Daniel Wijk |
I USA så fick flygplanstillverkaren Boeing information om sin konkurrent Airbus genom avlyssning som kommit genom det så kallade Echelonsystemet. Liknande saker kommer att dyka upp här och det kommer att vara ditt och andra naiva människor fel att det tillåts.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-06-16 15:34:00
|
Daniel Wijk |
Sen behöver man inte vara anställd på vare sig SÄPO eller FRA för att få höra på avlyssnade samtal eller umgås med personer som avlyssnar andra människors vardag. Det räcker med att jobba på Rikspolisstyrelsen, vilket Leif har gjort till för ett par månader sedan.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-06-16 15:36:00
|
Daniel Wijk |
Hade du lyssnat på länken jag gav dig så hade du inte behövt gjort bort dig gneom att visa att du inte visste vad han pratade om och ifrån vilken synvinkel han talade.
jag kan hjälpa dig med att han faktiskt är positiv till mycket övervakning betydligt mer än nästna alla kritiker utav FRA. Dock anser han att FRAlagen är häpnadsväckande naiv i sin utformning och att personer som säger "har man bara rent mjöl..." inte vet vad dom pratar om.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-06-16 15:39:00
|
Daniel Wijk |
Demokratin bygger på saker som meddelarskydd och brevhemlighet. Rätten till privatliv alltså.
Genom att analysera alla paket som går genom vissa punkter så bryter man alla dessa. Står dessutom ett par nyckelord med i texten så är risken stor att den blir sparad och läst utav en människa. Tänk dig själv vilken skada för meddelarskyddet det är om någon insider skriver kritiskt om Svenskt agerande i exempelvis Irak till en journalist.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-06-16 15:42:00
|
Daniel Wijk |
Det är enligt lag olagligt för alla som jobbar inom en myndighet att försöka röja en källa. Detta kommer dock aldrig att uppdagas om källan röjs pga att en tjänsteman på FRA snubblar på ett mail till en journalist. Ingen utomstående kommer att behöva kontaktas för att källan ska bli röjd så chansen att granskarna på FUN ska få reda på det är minimal. Alltså kan vi "se fram emot" en tid utav tystnad vad gäller sakar som inte regeringen vill ska komma ut.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-06-16 15:43:00
|
Daniel Wijk |
Ett rejält hot mot demokratin eftersom den tredje statsmakten är beroende utav tips för att kunna granska makthavarna.
Med det var du väl inte heller insatt i och eftersom det inte rör dig så struntar du i det. Du tror bara det handlar om kärleksgnabb och "saker som ingen vill lyssna på".
Otroligt naivt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-06-16 15:44:00
|
Ragnhild Blücher |
Till 5
Våra hyresvärdar vet när en hyresgäst släpper en fis, men polisen vet inte när Al-Quaida står för dörren. - Sickna fjärdingsmän !
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-06-16 15:45:00
|
Daniel Wijk |
Så läs på innan du uttalar dig igen. Du vill ge sken utav att du förstått det här men du bara babblar om "den som har rent mjöl..." om och om igen.
Rent mjöl i -vems perspektiv- är det intressanta och där har nog ingen rent mjöl i påsen. Speciellt inte folk som kan avslöja något ofördelaktigt om våra ledare...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-06-16 16:04:00
|
Ragnhild Blücher |
Vem talar du med, Daniel ? Gubben i lådan ? *asg*
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-06-16 16:48:00
|
Daniel Wijk |
9/ Jag talar med artikelförfattaren. Vi har debatterat i tidigare artikelkommentarer så det följer därifrån. Du var väl med i de kommentarerna också?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-06-16 17:04:00
|
pros |
Bravo Daniel!!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-06-16 17:06:00
|
Ragnhild Blücher |
OK, det kanske jag var. Man börjar bli till åren, så jag debatterar där farten finns.- Än lönar det sig att vara allmänbildad, för då kan man kasta sig in i fler debatter ! Men vad händer med SÄPO, kan dom få in lite duktigt folk ?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-06-16 19:21:00
|
JEM |
Du svamlar om "skandaler" i Usa och Tyskland som om de endast skulle kunna inträffa här i Sverige om den nya lagen blir verklighet. Vad vet du egentligen datatrafik?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-06-16 19:53:00
|
Daniel Wijk |
JEM. En hel del. Jag har varit datorbunden i nästan hela mitt liv. Jag vet hur det fungerar och hur nätverk skickar och tar emot information. Jag vet hur kryptering fungerar och vilka risker man löper genom att myndigheter kan läsa allt man skriver i privat kommunikation.
Jag har även en hel del vänner i ITbranchen och jobbar själv i utkanten utav den webbprogrammering/bildbehandling.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-06-16 19:54:00
|
Daniel Wijk |
För övrigt svammlar jag inte. Din artikel innehåller däremot ingenting substansiellt bara en åsikt att det är okay för att dom inte bryr sig om "vanligt folk".
Man undrar ju om du har några argument överhuvudtaget.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-06-16 19:55:00
|
Daniel Wijk |
Du kan inte heller bemöta det jag skriver med ordentliga svar.
Jag har mött extremfeminister som debatterar bättre...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-06-17 10:02:00
|
JEM |
Jag orkar snart inte bemöta dina pubertala argument längre. Är du och Bongo Bongo en och samma person? Kan också konstatera att mina erfarenheter vida överstiger dina. Lustigt med din jämförelse med extremfeminister. Jag har aldrig stött på någon sådan som argumenterar bra. Det har tydligen du gjort, vilket säger en del om din förmåga att värdera argument.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-06-17 10:05:00
|
JEM |
Sedan har jag ett liv utanför Sourze som tarvar lite tid. Du kanske har tid att sitta på jobbet och smida konspirationsplaner eller utveckla dina argument. Själv hinner jag bara som hastigast titta igenom vilka nya kommentarer min artikel renderat. Verkar tyvärr som en del får använda internet från slutna avdelningar.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-06-17 11:19:00
|
Daniel Wijk |
JEM: Men ge mig argument då istället för att bara säga "men vi måste!".
Om inte så kan du ju inte argumentera för din sak och därför har du förlorat diskussionen. Erkänn att du inte har något på fötterna.
Jag har själv jobbat under gårdagen och ska strax iväg och jobba idag så jag förstår inte varför du tror att mitt liv skulle vara så annorlunda.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-06-17 11:20:00
|
Daniel Wijk |
Att du sedan anklagar de som debatterar mot dig att vara sinnessjuka är lite trist. Du är inte vidare bra på detta och det märks. Tryter argumenten så kommer angreppen. Du har ju inte haft några riktiga argument så angreppen blir ju desto fler, jag förstår det. Men inse när du är slagen. Kom med argument eller lägg ner.
|
|