Nu växer gröna företag så att det knakar

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2008-06-13 14:49:00
CMO
Hmm, bara 1 av marken, men hur stor del av den produktivaste marken och hur stor del av produktionen? I USA beräknas 30 av grödan i ton räknat gå till etanol 2008. Bara det torde innebära mer än 1 av den globala produktionen. Det är de alarmistiska miljö larmen som lett till snabba och oövertänkta politiska beslut som bidragit till att skapa obalans i marknaden.
Inlägg #2: Postat: 2008-06-13 14:52:00
CMO
Att det går att föda jordens befolkning med eller utan minskad köttproduktion råder det nog ingen tvekan om när priser och efterfrågan väl stabiliserats men det är de politiska ingreppen drivna av alarmism som skapar oförutsedda problem.
Inlägg #3: Postat: 2008-06-13 15:15:00
Unto S
>1. ”Det är de alarmistiska miljö larmen som lett till snabba och oövertänkta politiska beslut som bidragit till att skapa obalans i marknaden.” Håller med till viss del … Det är så lätt att bli panikslagen. För ett par år sedan så åt havet och vågorna av sanden från vår vackra strand. Höjd vattennivå nådde ända till sanddynerna. Nu försvinner stranden, tänkte jag. Men idag är stranden vackrare än någonsin, sanddynerna finns kvar. Sandstranden är 30-50 m bred och 5 km lång.
Inlägg #4: Postat: 2008-06-13 15:26:00
Jocke S
Seriöst, eller ännu en ohelig allians grundad på kortsiktiga gemensamma intressen? USA går i spetsen för enligt många en felaktig/ineffektiv etanoldproduktion. Det finns även bra etanol. Så här säger Michel Barniche i Frankrikes högerregering om matpriserna: "Vad vi bevittnar är konskevensen av för mycket marknadsliberlism". Men det kanske inte Unto håller med om...?
Inlägg #5: Postat: 2008-06-13 15:30:00
Jocke S
Alarmistisk miljölarm är inte mycket att göra åt. Grundorskaen är för lite alarmism tidigare. "Det ordnar sig alltid", brister på riskbedömning, att uppenbara både möjligheterna och farhågorna i en värld som förändras så snabbt. "Carpe diem"? Privat kanske, men inte i dagens globala politik.
Inlägg #6: Postat: 2008-06-13 15:34:00
Jocke S
"Totalt går 80 av all jordbruksmark globalt, åker och bete, till kött och mjölkproduktionen. Men kött och mjölk utgör bara 15 av den sammanlagda matkonsumtionen". Wirsenius som forskar om konkurrensen om jordbruksmark vid Chalmers enl SvD.
Inlägg #7: Postat: 2008-06-13 15:39:00
Jocke S
När Maria Wetterstrand skulle börja skriva här för något år sedan, var Unto S den första att ta till bröttoner, och att ge en annan debattör ej närvarande en välriktad spark på smalbenet. Sedan dess har jag inte sett en enda kommentar om miljöfrågor från samme Unto!
Inlägg #8: Postat: 2008-06-13 15:40:00
CMO
4/ Jupp, Frankrike "frihandelns" fanbärare nummer ett, eller? Du pratar mycket om riskbedömning Jocke men jag har aldrig sett att du gjort någon seriös anstats till att bedömma mer än "en sorts" risker som allvarliga. Dessutom brukar man ju ofta tala om "risk/benefit" och inte bara risk, utebliven risk brukar samtidigt innebära utebliven benefit.
Inlägg #9: Postat: 2008-06-13 15:41:00
Jocke S
Med något undantag kom jag på, om cyklande till stranden för att sätta i sig en flaska rödvin. Och idag alltså.
Inlägg #10: Postat: 2008-06-13 15:46:00
Jocke S
Otydligt formulerat CMO! Den stora risken är ju att vi inte funderat tidiagare globalt/politkst tillräckligt över hur basresurserna skall räcka till. Det som planeten, jorden och naturen ger ifrån sig med hjälp eller skada från oss. Det är ju detta som tar livet av folk dagligen, sedan decennier. En standard på USA:s genomsnittsnivå blir en omöjlighet globalt sett. Inser du det?
Inlägg #11: Postat: 2008-06-13 15:51:00
Jocke S
Risk/benefit, som det där med USA:s majsetanol menar du? Men visst måste det ske risker och misstag. Om man lär sig något av dem, innan det är för sent.
Inlägg #12: Postat: 2008-06-13 15:55:00
ArHo
Jocke, hotet om att vår planet blir överbefolkad lever kvar, att tro då på globaliering är knappast något bra? Förmodligen med den globaliseringsiver som råder, lär vi få ett problem till att brottas med och det blir den oundvikliga Anarkin som kommer att ligga i klass med miljöproblemen!
Inlägg #13: Postat: 2008-06-13 15:55:00
ArHo
Jocke, hotet om att vår planet blir överbefolkad lever kvar, att tro då på globaliering är knappast något bra? Förmodligen med den globaliseringsiver som råder, lär vi få ett problem till att brottas med och det blir den oundvikliga Anarkin som kommer att ligga i klass med miljöproblemen!
Inlägg #14: Postat: 2008-06-13 15:59:00
peter_
Tvärtom, risken att någon vettvilling ska få anhängare för att skaffa sig mer lebensraum torde ju bli mindre.
Inlägg #15: Postat: 2008-06-13 16:01:00
Jocke S
Fortsätt med det ekologiska grönsaksätandet ArHo, om det nu var sant. Det behövs mycket samarbete globalt, kulturellt osv. Därmed mindre etnocentrisk nationalism. Men däremot är det bra att regioner blir mer självfösörjande på basvaror, och att inte allt möjligt fraktas fram och tillbaka över planeten. Ät svenskt, tänk globalt!
Inlägg #16: Postat: 2008-06-13 16:11:00
ArHo
Jocke, Jag vägrar att äta kött, äter mycket fisk istället. Det där med nationalism är att få folket att hålla ihop för att stävja Anarki, så vi i Sverige får börja ställa krav om en total sammanhållning!
Inlägg #17: Postat: 2008-06-13 16:11:00
ArHo
Jocke, Jag vägrar att äta kött, äter mycket fisk istället. Det där med nationalism är att få folket att hålla ihop för att stävja Anarki, så vi i Sverige får börja ställa krav om en total sammanhållning!
Inlägg #18: Postat: 2008-06-13 16:23:00
Ragnhild Blücher
Till 17
Mig får du gärna bjuda på en grand Tournedos Rossini, om vi ses vid något festligt tillfälle. När det gäller CMO, så är han bara småaktigt svartsjuk för att du är stiligare än han. :-
Inlägg #19: Postat: 2008-06-13 16:31:00
CMO
Jaha, så var den här tråden saboterad. Till LögnHildas försvar får man väl ändå räkna att hon till skillnad från byfånen, vars motorik tydligen är lika begränsad som hans logik, inte skickar in sina idiotier i dubbel eller fyrdubbel upplaga men det är också det enda positiva man kan säga om "henne".
Inlägg #20: Postat: 2008-06-13 16:32:00
ArHo
Ragnhild hur visste du att jag är stilig? Förvisso har jag fått höradetta mången gång i mitt liv, men ändå.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...