Inlägg #1: Postat: 2008-06-10 13:55:00
|
Sunny |
Man kan ju kalla sin Gud vid olika namn som det alltid gjorts under mäniskans korta tid här på jorden.
Men naturen,Inger O,är inte underkastad några värderingar såsom Ond eller God av oss.Den bara är.Vi upplever den olika hela tiden beroende på vad den medför för oss själva.Som det står skrivet: Det finns en tid för gjädje o en tid för sorg.En för att födas o en för att dö.Dessa fundamentala begränsningar är långt bortom vår ingeniörskonst.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-06-10 13:59:00
|
Sunny |
Själv tänker jag mig jorden ungefär som Nils Ferlin tänker sig Getsemane denna ökända trädgård:
Gud har i sin fotografiatelje//ett mörkrum som heter Getsemane//
Där växer det klara bilder fram// för den som är lugn och allvarsam//
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-06-10 14:02:00
|
Inger Olsson |
Sunny: det är precis det du gör i din text Sunny, värderar naturen som "Gud" ;-
Men, som jag också skrev, att jag tror att jag förstår Sunny, att hon menar agnostiker, så "köper" jag texten.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-06-10 14:02:00
|
Sunny |
Forts
Men den som är rädd för köld och ris//får aldrig en blomst i paradis//
Till aska kom han men aldrig brand//och månen ler åt hans tomma hand//Ty den som är rädd för Getsemane//har ingenting alls att få eller ge//
obs: förkortad
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-06-10 14:05:00
|
Sunny |
Nej Inger: jag bara beskriver hur jag upplever naturen.Vi måste alla försonas med att våra liv är korta parenteser här och att detta att leva innebär både gläje och sorg:lycka o smärta.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-06-10 14:06:00
|
Inger Olsson |
forts/ Jag tror inte alla kommer att nå dit till insikten att förstå naturen; att känna sig hel med den, i den evolutionära aspekten. Orsaken är våra begränsningar.
Det är svårt för människan att inse att hon inte är mer värd än bakterien. Det är svårt för människan att leva med ovisshet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-06-10 14:13:00
|
Sunny |
6 Ja mycket svårt!
Det är ju så grymt hela tiden:äta eller ätas.
O jag kämpar ännu med att försona mig med döden. Kanske inte så mycket min egen men de nära o käras död.Trots att det händer allt oftare ju äldre man blir så är själva tanken på att minsta de kjäraste otänkbar innan det verkligen hänt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-06-10 15:26:00
|
Inger Olsson |
Sunny: jag säger inte att du är det, men det finns människor som är, kan bli odrägliga i sin rädsla för döden. Låt mig ta ett konkret exempel: de kan, av sin egen egoism, låta en annan få lida grymt för att inte vilja bli lämnad o s v. Och då har jag funderat på vad egentlig kärlek är...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-06-10 15:49:00
|
Janne B |
Inger / Stämmer dessa rader med en humanistisk livssyn??//Det är svårt för människan att inse att hon inte är mer värd än bakterien. // För mig är människan skapelsens krona och värd oändligt mycket mer än loppor och bakterier!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-06-10 15:52:00
|
Janne B |
Detta betyder inte att människan har rätt att förbruka och förstöra.Hon är snarare satt att förvalta och förbättra!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-06-10 15:58:00
|
Sunny |
Janne: För dig o mig.Vi människor tar oss friheten att rangordna livet på vår planet.Men det kan lika gärna finnas någon liten urcell.bakterie eller något annat okänt som varit en förutsättning för allt liv på jorden.Vi vet ju inte.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-06-10 15:59:00
|
Sunny |
8 Som barn o ung hade jag en invalidiserande dödsångest.
När jag ändå bildade familj var det tungt för de mina många gånger så jag förstår vad du menar.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-06-11 14:49:00
|
Inger Olsson |
9 Janne B: Evolutionens natur bara ÄR. Har i grunden inget mänskligt värde men människan ingår som en del i hela processen o är därför helt b e r o e n d e av den! HÄR kommer vi in på ekologi! Så i DET sammanhanget är JAG, som MÄNNISKA inte MER värd en bakterien då vi är uppbyggda på samma sätt. Däremot gör vi som
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-06-11 14:53:00
|
Inger Olsson |
Sunny gör i sin artikel - associerar subjektivt till möten i livet gn minnet. För andra stora tänkare har inte naturen varit det enda allena rådande...;-
När det gäller dogmatiska religioner så är det absolut så att de sätter människan högst. Som också du ser på det i 9 10. Jag begär det inte, men du ser kanske inte en klar motsättning i detta resonemang när det sen kommer till beteenden?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-06-11 14:57:00
|
Inger Olsson |
forts/ "Humanism" är ett begrepp som har sitt ursprung i språket, när nationalstater bildades p g a att galna människan/människor styckade upp land efter land godtyckligt o särade därför kulturellt på människor. Det finns gott om galningar i Bibeln, som du ofta ref. till Än idag ser vi
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-06-11 14:58:00
|
Inger Olsson |
forts/ konsekvenserna av dessa handlingar o krig pågår... Även kung David var väl duktig när han skar av 200 förhudar på en annan etisk grupp? Nej du, jag vill ha internationell rörelsefrihet som bakterien har ;-
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-06-11 15:05:00
|
Inger Olsson |
forts/ Eftersom jag föredrar att leva som jag lär så hade jag en diskussion med läkaren när jag nu fick Boreliabakterien i mig tack vare en söt fästing. Jag är än i dag impad av att den valde mig! Ha! Jag ville föra en naturlig kamp med o mot bakterien, liksom eliminera den, men det blev antibiotika.... Nu plågas jag av att den istället blir resistent. Ack A, ack B, ack C. Mitt liv vilar i ett grässtrå...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-06-11 15:10:00
|
Inger Olsson |
Förresten Sunny med anledning av din komm.tråd: underskatta inte en debatt om Gudsbegreppet, som du själv gav upphov till. Kan berätta för dig att många kända filosofer har "skruvat sig" för att undgå kyrkans avrättningar. Descartes anser jag, utan tvivel, vara en ateist...
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-06-11 15:11:00
|
Ragnhild Blücher |
Till 17
Eller ack ve och jämmer -mitt dialektala mästerverk- som redaktionen refuserade.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-06-11 15:13:00
|
Inger Olsson |
Sen tycker jag att man slarvigt "blandar korten". En tro är inte lika med en religion. Däremot KAN en människas tro vara en del av en religion...
|
|