Du får också vara feminist!

Inlägg #1: Postat: 2001-10-09 18:45:00
eleonor
giuseppe: nej, naturligtvis är den konstruktivistiska feminismen ingen "sanning". det finns inga sanningar. det här är en diskussion där argument och teorier prövas. varför inte komma med ett motargument istället för att kalla människor ignoranta och okunniga?
Inlägg #2: Postat: 2001-10-09 19:23:00
Olof Öberg
Lägg fram bevisen på att det så kallade "patriarkatet" existerar så lovar jag att kan slå hål på dessa "bevis". Problemet är ju dock att denna grundbult i feminismen och genus-"vetenskapen" tas som en sanning. Ungefär som klasskampen och tillhörande "strukturer" togs som sanning tidigare, men tack och lov så verkar det vara på väg ut.
Inlägg #3: Postat: 2001-10-09 20:13:00
eleonor
olof; ok, några saker som tyder på att i vårt samhället är gruppen män som är överordnade gruppen kvinnor: kvinnor har som grupp lägre lön jämfört med män, kvinnor är i högre grad utsatt för sexualiserat våld till största del av män som hon redan känner, i skolan får pojkar mer utrymme att prata jämfört med flickor, om en kvinna har sex med många män är hon en hora forts. i nästa inlägg...
Inlägg #4: Postat: 2001-10-09 20:14:00
eleonor
... eller för att citera en expressen-artikel från i lördags som handlade om gymnasisters syn på det motsatta könet: "En knapp tredjedel säger att en tjej bara ska säga sin åsikt om hon kan tänkas göra det på ett trevligt sätt." detta är bara några exempel, men jag ger dej gärna fel samt ger dej en grundläggande lektion i begreppet strukturer.
Inlägg #5: Postat: 2001-10-09 21:28:00
Giuseppe Tonetto
Eleonor: Mitt svar var en replik på de som kallade oss icke troende feminister för ignoranta och okunniga. Jag ser ingen anledning att komma med motargument i en kommentar till en text som i sig inte presenterar några bevis eller argument.
Inlägg #6: Postat: 2001-10-09 21:30:00
Giuseppe Tonetto
Att kvinnor har lägre lön i genomsnitt beror förmodligen på en mängd faktorer. Du måste titta på kausalitet också, att bara räkna upp det hjälps givetvis inte. Killar utsätts i högre grad för våld, killar tvingas av staten gå ut i krig m.m. Du kan hitta fält där kvinnor är förfördelade...och du kan hitta fält där killar är det. All den här kollektivistiska rotvälskan är dock inget värt för mig så länge ingen kan presentera hållbara bevis för saken.
Inlägg #7: Postat: 2001-10-09 22:38:00
Olof Öberg
Tyder? Med andra ord så finns det inga bevis utan bara sammanhang där vissa individer behandlar andra individer på ett visst sätt. Varför söker sig då inte de underbetalda kvinnorna till arbeten som betalar mer varför är de kvar i ofantliga sektorn t ex? Varför stannar de kvar i förhållanden som är skadliga för dem? Jag anser inte att kvinnor som har sex med många män är horor. Gör du? forts
Inlägg #8: Postat: 2001-10-09 22:54:00
Olof Öberg
Från "Brottsutvecklingen i Sverige 1998-2000": "Under de senaste 30 åren har andelen kvinnor som dödas årligen, konstant legat på en tredjedel. Under 1950-talet var andelen dödade kvinnor lika stor som andelen dödade män. Ökningen av dödligt våld under 1960- och 1970-talen innebar framför allt att fler män dödades." I mina kretsar så är det tabu att bruka våld mot en kvinna inte särskilt jämlikt, eller hur?, men mot män kan det vara okej.
Inlägg #9: Postat: 2001-10-10 08:34:00
D
Jag tror knappast att det är så lätt som att byta jobb från offentlig sektor. Det är inte bara där utan på vilken arbetsplats som helst där kvinnor och män utför samma jobb så kan du hitta löneskillnader pga kön. Personligen tror jag att lönerna i den offentliga sektorn direkt skulle gå upp om fler män sökte sig till den sortens arbete.
Inlägg #10: Postat: 2001-10-10 11:13:00
Olof Öberg
Självklart så är det inte så enkelt, men pga offentliga sektorns storlek och organisation kan en enskild individ inte ställa några krav där. Likt en tidigare skribent här på Sourze.se så gäller det att säga ifrån och i värsta fall byta jobb om chefen inte lyssnar. Att skylla på individer som inte har något med saken att göra och/eller kräva särbehandling är bara löjligt.
Inlägg #11: Postat: 2001-10-10 11:25:00
Olof Öberg
Vi behöver mer indvidualism där individen själv kan välja hur hon skall leva och mindre kollektivism där invider begränsas av generaliseringar och andras grupptänkande.
Detta forum är för undermåligt webbdesigners *suck* att föra en diskussion på så detta är mitt sista inlägg. Jag borde ägna mig åt andra saker också.
Inlägg #12: Postat: 2001-10-10 12:33:00
gustav almestad
var har jag raljerat över någons åsikt? dessutom kan jag anse att folk inte har fattat hur mycket jag vill, jag utger mig inte för att presentera vetenskapliga faktum.
Laddar...