Branden i Rosengård

Inlägg #1: Postat: 2008-06-04 11:31:00
Unto S
Han rolig han, signaturen JEM. Jag citerar honom: ”Jag har nu informerat Sourzeredaktionen om den låga nivå Unto S har på sina inlägg. Förhoppningsvis blir han utslängd.” Sedan gav han bara en stjärna för min artikel om Rosengård. Signaturen JEM har utmärkt sig tidigare som invandrarhatare och när man berättar något positiv t.ex. om Rosengård så blir invandrarhatarna fly förbannade. Jag tror att Sourzeredaktionen skrattar åt sådana grobianer som signaturen JEM.
Inlägg #2: Postat: 2008-06-04 12:00:00
GunnarL
0/ Den här Svennen gläds i alla fall när det händer positiva saker i Rosengård eller andra invandrarområden. Både för barnens och de vuxnas skull! Lika tråkigt är det när det vandaliseras eller bränns ner.
Inlägg #3: Postat: 2008-06-04 12:11:00
Janne B
Vi måste stimulera fram positiva saker i våra invandrarområden.De som växer upp måste få uppleva att de har ett bra liv för att själva kunna göra positiva saker. Ur fattiga ghetton föds inget fint...
Inlägg #4: Postat: 2008-06-04 12:40:00
Unto S
Tack GunnarL och Janne B för att ni suddade bort min ilska och nu kan jag på nytt fokusera mig på skrivandet istället.
Inlägg #5: Postat: 2008-06-04 12:41:00
Inger Olsson
Unto S: Rosengården är inte "1 område" utan flera stycken. Det är väl bara i norra delen har ett namn kommer inte ihåg nu som de allvarliga problemen med upprepade våldshandlingar o vandaliseringar pågår.
Och självklart görs det mycket för barnen/ungdomarna här som på många andra invandrartäta skolor i Sverige.
Inlägg #6: Postat: 2008-06-04 12:41:00
Inger Olsson
forts/ Och det fungerar mycket bra på flera av dem. Men där det inte fungerar måste man lösa problemen. Polis o brandkår t ex ska kunna ta sig in i områden utan att utsättas för våldshandlingar. Samarbete mellan a l l a instanser måste ske. Här tror jag ligger ett grundläggande problem. Av tradition i Sverige sköter "alla sitt".
Inlägg #7: Postat: 2008-06-04 12:44:00
Inger Olsson
3 Föds inget fint, säger du... Tja, Musik o Art Streets förenar...
Inlägg #8: Postat: 2008-06-04 12:51:00
Janne B
Kan du mena "Skrävlinge" eller Kristineberg? Ja det görs mycket men jag tror att det är svårt att veta vad som är RÄTT eller BÄST för denna grupp.
Inlägg #9: Postat: 2008-06-04 12:56:00
Janne B
Visst Inger har du rätt i denna kommentar. Musik kan utveckla även andra sidor hos unga. Men verkliga livet handlar om att lära sig saker som man kan försörja sig på. I hela mitt liv har jag levt i miljöer där normen varit "arbete och egen försörjning" .Hur ser normen ut i områden med väldig arbetslöshet i alla generationer...
Inlägg #10: Postat: 2008-06-04 13:09:00
Ragnhild Blücher
Till 7
Eftersom många invandrare endast kan tala asiatiska och afrikanska språk, så bör väl i rimlighetens namn tolkar vara med vid utryckningar ? - Alternativet heter en bättre undervisning i Svenska !
Inlägg #11: Postat: 2008-06-04 13:22:00
Inger Olsson
10 Tror att tolkar finns med i vissa sammanhang? S I F är nog problematisk eftersom lärare där inte alltid kan mer än sitt moderspråk. Och ibland kan det illa ställt med det också. Har hört invandrare som har gått på dessa kurser berätta o det kan ibland bli skrattretande. Men det är inte invandrarnas fel om vi har en dålig
Inlägg #12: Postat: 2008-06-04 13:23:00
Inger Olsson
forts/ undervisning för dem i svenska. Det är heller inte deras fel om de informeras dessutom illa om vårt samhälle - av ovan nämnda skäl. Det är inte lätt att ta reda på saker om språkförbistring råder. Jag tillhör dem som anser att hemspråksundervisning bör tas bort. Det anser jag ligga på föräldrarnas ansvar/intresse om barnen kan tala deras ursprungsspråk.
Inlägg #13: Postat: 2008-06-04 13:28:00
Ragnhild Blücher
Till 11&12
Det vore kul att närvara vid en av Patrick Gallaghers lektioner i Svenska. - Heeyyy, meena soate iileyver. Yey aeer er nuye swennsklerere. Wellcommna till Swerige :-
Inlägg #14: Postat: 2008-06-04 15:23:00
Ramona Fransson
Varför är du negativ till din egen artikel? Den var ju bra! Att du inte alltid får kommentarer är inget att sura över. Ibland är orden i en artikel överflödig att kommentera! Men det kanske du inte har tänkt på? I vilket fall som helst finns avundsjuka överallt, även i ditt sinne, så också i mitt! Däremot kan vi vara avundsjuka på olika saker.
Inlägg #15: Postat: 2008-06-05 17:51:00
GunnarL
I mitt hem står en numera vissnande blombukett med följande meddelande: "Till Kerstin från Ricky! Jag vill tacka dig för allt stöd du gav mig under mitt första år i Sverige. Tack vare dig har jag kunnat och viljat lära mig språket. Tack så mycket!" Kerstin är min fru och Ricky är en ebenholtsfärgad flicka från Kongo. I dag tog hon studenten på samhällsvetenskapliga linjen. Visst är det roligt!
Laddar...