Ge beroendesjuka vård på lika villkor

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2008-05-29 21:15:00
GunnarL
20/ Tack så mycket west-d. Jag känner mig hedrad!
Inlägg #22: Postat: 2008-05-29 21:20:00
west-d
10/..men de privat behandlingshem bryr sig mest om att tjäna pengar, de borde bort, de är så dåligt "kollade"..ja det är faktiskt så på många privata, tom missbrukarna säger det ja har nu inte pratat med alla men de pratar mycket vilket "ställe" som e såkallat bäst, det är ju inte så konstigt ,av sveriges befolkning är det 2-3 som är reg. narkomaner
Inlägg #23: Postat: 2008-05-29 21:24:00
ArHo
West-d menar du att det finns ca 15-20 tusen registrerade narkomaner i landet? då kan man undra över siffra icke reggade, hur många de är?
Inlägg #24: Postat: 2008-05-29 21:27:00
ArHo
Privata behandlingshem som Narkonon finns dem kvar?
Inlägg #25: Postat: 2008-05-29 23:56:00
west-d
NR 4 ska var till arho.
Inlägg #26: Postat: 2008-05-30 00:00:00
west-d
23/..det är inte jag som reg. hörde det på nyheterna för inte så länge sedan, möjligt att det kan vara de som är mest aktiva..
Inlägg #27: Postat: 2008-05-30 00:49:00
west-d
Det verkar vara många som tror inte bara på sourz att knarkarna är såå dyra för samhället, men det är faktiskt "spriten" som är det. Men det är ingen nästan som vill ta till sig, kan det bero på att många intar denna dryck..det är faktiskt så att av sprit eller knark får man, söker man en sinnesförändring...så är det med dessa droger, ja spriten är en drog och ingår i den gruppen.
Inlägg #28: Postat: 2008-05-30 00:55:00
west-d
23/...det finns faktiskt inte såå många narkomaner, men många vill tro att det dräller av dem. Däremot dräller det av folk som andvänder drogen sprit, där ingår ju även vin.
Inlägg #29: Postat: 2008-05-30 16:43:00
Shqiptar
Det är synd om beroendesjuka ska särbehandlas och deras sjukdom stämplas som mer "självförvållad" än andra lika eller mer "självförvållade" sjukdomstillstånd. Man kan inte fastställa rationella och generella kriterier för det, som vi sett av debatten ovan. Inte heller för förföljelsen av de beroendesjuka. Observation: särbehandlingen av de beroendesjuka vilar på okunskap och fördomar. Medborgare i en demokrati bör begära mer av sina skattefinansierade system!
Inlägg #30: Postat: 2008-05-30 17:01:00
Daniel Wijk
Det enda jag vänder mig mot är att man försöker få det till att beroendesjukdom. Det är bara korkat och helt fel.Beroende är enbart beroende. Inte en sjukdom. Alkoholism är ett beroende, inte en sjukdom. Jag vet att AA och dylikt försöker tuta i folk som kommer att dom är hjälplösa men det stämmer inte det heller.
Inlägg #31: Postat: 2008-05-30 17:01:00
Daniel Wijk
Dock anser jag inte att folk ska betala själva pga att dom varit oaktsamma. Så mycket som vi betalar i skatt ska vi tusan ha tillbaka det om vi begår den typen utav misstag...
Inlägg #32: Postat: 2008-05-30 17:02:00
Daniel Wijk
Så, för att runda av: Beroende!sjukdom "inte lika med" för dom som inte förstod tecknen.
Inlägg #33: Postat: 2008-06-02 09:26:00
Shqiptar
Daniel Wijk: Det är inte AA som hävdar att beroende är en sjukdom, utan den internationella läkarvetenskapen. Det finns en gedigen forskning om beroendesjukdomens fysiologi och genetiska ärftlighet. Sjukdomen finns i den internationella diagnosförteckningen, där du också hittar kriterier, anamnesinstrument, och tips på lämplig behandling av biopsykosocial art. AA har inget med det att göra.
Inlägg #34: Postat: 2008-06-02 09:32:00
Shqiptar
Å andra sidan är beroende en sjukdom som har vissa paralleller med andra s.k. insiktssjukdomar, där patienter bråkar med sin diagnos. Om beroendet är det enda normaltillstånd man känner till, så bär det emot att få det stämplat som patologi.
Inlägg #35: Postat: 2008-06-02 09:34:00
Shqiptar
Kritiken mot sjukdomsförklaringen av beroende bygger till stor del också på en mekanisk syn på sjukdom och bot. Man likställer alla sjukdomar med "brytna armen", men psykiatriska och beroendesjukdomar är inte sådana. Där går behandlinge nästan *alltid* ut på att aktivera patientens livsvilja och sociala nätverk. Man anar därför att beroendesjuka drabbas av samma plåga som psykiskt sjuka, som inte ses riktigt som "sjuka" enligt "brytna armen"-modellen.
Inlägg #36: Postat: 2008-06-02 09:41:00
Shqiptar
En mer befogad kritik är att sjukdomsperspektivet, om än vetenskapligt belagt, idnividualiserar ett samhällsproblem. Det är den kritiken som min kollega Olle Jonasson framför här på Sourze. I en nötskal: Det må vara sant att beroende är en sjukdom; men är den sanningen nyttig? Då hamnar vi i värderingsfrågor, som är rätt knepiga. Dessutom förutsätter man att det ena ska utesluta det andra.
Inlägg #37: Postat: 2008-06-02 10:33:00
Inger Olsson
35 Det du beskriver i 35:an är att i Sverige "likställer vi alla sjukdomar med "brutna armen"" och därefter mekanisk syn på sjukdom diagnos o bot.
Shqiptar: Är det en sanning du påstår o som du vidhåller?
Inlägg #38: Postat: 2008-06-02 10:36:00
Inger Olsson
! ditt svar 36 OM beroendesjukdomar kan vara genetiskt betingade, d v s att man har ett känsligare system för att "lättare" aktivera missbruk i hjärnan, är väl det inte en onyttig sanningsfaktor? Det har väl inte med direkt "värdering" att göra?
Inlägg #39: Postat: 2008-06-02 10:50:00
Inger Olsson
forts/ Människan är mycket komplex o det vet vi från genteknik o hjärnforskning av idag. Det "Sociala arvet" räcker inte långt idag. "Så man kan ju förstå att Den inavlade källarfamiljen är ytterst intressant för forskarna? Det du tar upp i 34:an är intressant ur patientperspektiv. Det direkta f ö r n e k a n d e t trots att t ex påvisbar skadlig påverkan av organen finns...
Inlägg #40: Postat: 2008-06-02 10:51:00
Inger Olsson
forts/ Själv separerar jag på missbruk o beroende/bruk. Många mediciner ger beroende även om inte direkt hjärnberoende. Således använder många antidepressiva mediciner i t r o n att förebygga t ex en depression. För att inte tala om många smärtstillande preparat... Men de missbrukar inte. Tar inte mer än vad som föreskrivits...
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...