Inlägg #1: Postat: 2008-05-29 18:21:00
|
GunnarL |
0/ På vilket sätt skuldbelägger man samhället? Principen är enkel: ALLA som är sjuka eller skadade skall ha rätt till vård - utan några som helst undantag. Var hamnar vi annars? Bildåren som kör med för hög hastighet skall inte lappas ihop. Fetknoppen som ätit för mycket godis och drabbas av infarkt skall inte få hjälp, osv. Om man skall börja nedprioritera sjukdomar som är självförvållade så är vi illa ute.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-05-29 18:32:00
|
ArHo |
1/ Gunnar, givetvis har du rätt i din åsikt. Men ponera att man vänder på det hela och lagen säger att du får betala vad det kostar om du är medskylldig, med de exempel du gav som inte kan ses på annat sett att vara självförvållat? Alltså få betala den egentliga kostnaden för sjukvård! Skulle olycksfallen minskas på detta sätt? jag tror det.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-05-29 18:41:00
|
west-d |
GunnarL..jätte bra skulle faktiskt själv skriva något liknande här..men du gjorde det å säkert bättre skrivit än vad jag skulle ha gjort.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-05-29 18:47:00
|
west-d |
1/..menar du tex att en knarkare som åker till akuten för tex veninflamation ska betala det ? El orsakat en bilolycka ?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-05-29 18:51:00
|
CMO |
Instämmer med GunnarL. Dessutom tror jag att det även samhällsekonomiskt är en god affär att se till att motiverade missbrukare får hjälp och vård att ta sig ur eller åtminstone förbättra sin situation. Det "Bejerotska" strafftänkandet som dominerat i Sverige är både ekonomiskt och mänskligt en tragedi.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-05-29 19:02:00
|
Lars Nilsson |
1/ Nå Gunnar, jag kanske inte helt fullföljde resonemanget. Klart att folk med skrumplever, lungcancer, eller brusten blindtarm skall få vård. Men det hindrar inte att det finns skillnad på rökberoende och brusten blindtarm. Och visst är det så att när det gäller knark, har så länge jag kommer ihåg, det funnits ett anslag av "tycka-synd-om-för-att-egentligen-är det-sociala-skäl-som-är-grunden-till-eländet-beroede-på-det-hårda-samhället".
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-05-29 19:05:00
|
Lars Nilsson |
f/ Märkligt nog gäller det inte kokainintaget från finansglopar som tjänar minst 100.000 kr i månaden. Där tycks också den samhällstillvända vänstern anse att dom har sig själv att skylla. Annat är det i förorterna.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-05-29 19:07:00
|
GunnarL |
6/ Orsaken till sjukdomen/skadan är helt likgiltigt. Man hjälper den människa som behöver hjälpen utan undantag! Var drar man annars gränsen? Könssjukdom - självförvållat! Idrottsskada - självförvållat han/hon kunde stannat hemma. Det blir gränsdragningar in absurdum. De flesta mänskliga aktiviteter som vi frivilligt ger oss in i är förenade med risker.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-05-29 19:09:00
|
GunnarL |
f/ Börjar man diskutera i termer av "självförvållat" så slutar det snart med att vi alla låser in oss i våra bostäder på fritiden och lever på sallad och morötter. Och när vi till slut blir sjuka av detta så är vi inte berättigade till vård! Hela resonemanget är idiotiskt, men å andra sidan väl i takt med tiden!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-05-29 19:10:00
|
Lars Nilsson |
f/ Men självklart skall knarkarna ha all hjälp som finns. Det är verkligen samhällsekonomiskt lönsamt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-05-29 19:19:00
|
Lars Nilsson |
9/ Tror faktiskt vi är ense när det gäller att alla skall ha vård. Men jag vill ändå hävda att sjukdomsbegreppet inte är entydigt och att det finns grader och dessa ändras över tid. Jämför exvis begreppet "utbränd", som idag betraktas på ett helt annat sätt än bara för några år sedan och som på åttiotalet inte ens existerade.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-05-29 19:19:00
|
CMO |
9/ Man skulle ju kunna argumentera för att den som orsakat sitt eget tillstånd genom en olaglig aktivitet överskridit hastighetsgränsen t.ex ska prioriteras lägre av den offentliga sjukvården fast jag tillhör inte dem som argumenterar för det. Man kunde också tänka sig en förhöjd självrisk för självförvållade skador.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-05-29 19:23:00
|
GunnarL |
12/ Och vem skulle definiera "självförvållat"? Omöjligt!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-05-29 19:29:00
|
CMO |
13/ Det är bara omöjligt om det ska vara absolut och oantastbart rättvist. Statistiskt sett kan man säkert avgöra vilka aktiviteter som leder till en ökad risk med säg minst 100 sen klassar man de skador som är förknippade med dessa aktiviteter som självförvållade. Innan ett sådant system införs ska det naturligtvis vara känt vilka aktiviteter och skador det gäller.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-05-29 19:39:00
|
GunnarL |
14/ Hela tanken är under alla förhållanden idiotisk. ALLA utan några som helst undantag skall ha bästa möjliga vård! Och kostnadsfritt förutom över skattsedeln!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-05-29 19:48:00
|
CMO |
15/ Nej den är knappast idiotisk.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-05-29 20:08:00
|
Lars Nilsson |
Jag står fortfarande för den artikel jag skrev 2005 om knark och tvångsåtgärder. Länk: sourze.se
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-05-29 20:11:00
|
GunnarL |
Förmodligen skulle det leda till ett samhälle betydligt fattigare på upplevelser. Jag kan tänka mig att aktiviteter som bergsbestigning, fotboll, ishockey, motorsport i alla dess former, boxning, m.m. skulle klassas som "farliga". För att inte tala om sex med okänd partner, drickande av alkohol, naturligtvis rökning, ätande av kött, m.m. i all oändlighet. Den ende som skulle kunna leva nöjd i ett sådant samhälle skulle vara en impotent miljöpartist med funktionshinder!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-05-29 20:51:00
|
CMO |
18/ Det tror jag inte men det beror också på vilken nivå man lägger självrisken på. I de flesta fall är ju den ökade skaderisken relativt liten och går dessutom att minska betydligt genom att använda hjälm respektive kondom etc. Dvs ökade självrisker kan bidra till säkrare beteende och lägre kostnader för samhället/mer resurser för icke "självförvållade" skador.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-05-29 21:04:00
|
west-d |
GunnarL...många till dig från mig.....
|
|