|
Inlägg #21: Postat: 2008-05-29 20:45:00
|
|
GunnarL |
18/ Så Du tycker att jag som är "vänster" skall tycka att det faktum att två miljoner människor dör årligen i malaria skall betecknas som en "snyftvals"? Hur tänker Du egentligen?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-05-29 20:52:00
|
|
Jocke S |
Härmed avslutas denna debatt för min del. Vi får väl se vad som händer. Om det är herrarna här ovan som har rätt, eller de som funderat och forskat djupare för värnandet om planetens framtid. Miljörörelse, MP, SNF eller andra. Men en viss förändring och tillnyktring har ju synts även från de mest oväntade håll, faktiskt ganska nyligen och i flera fall! Näringsliv, konservativ press, politiker till höger, och t.o.m. LO, sossar och vänstern!
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-05-29 20:54:00
|
|
ArHo |
Ursäkta att jag blandar mig i, er intressanta debatt som jag gärna vill se vart den leder! Men ett tips strunta i era politiska färger och håll er enbart till det som är rätt och fel, för att slippa onödiga tillägg!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-05-29 20:55:00
|
|
Jocke S |
21 Läs innantill var snyftvalsen kommer ifrån. Goafton.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2008-05-29 20:57:00
|
|
CMO |
21/ Bara den tredje!? Då har du ett ointagligt försprång. Jag ger upp!
Skämt åsido, att du inte inser relevansen innebär inte att den saknas.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2008-05-29 21:09:00
|
|
GunnarL |
20/ Jag känner till åtminstonr en äldre man som är ett klart miljöproblem - så åtminstone i ett fall har feministerna rätt. 24/ "Snyftvalsen" var en angivelse från läkare utan gränser som jag skrev i svar nr 9.
Jag är vänster just därför att jag inte tycker att miljoner människor skall fara illa och dö i onödan.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2008-05-29 21:14:00
|
|
ArHo |
Gunnar, det handlar om din medmänsklighet mer än vart du står i politiken och detta gäller Jocke med!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2008-05-29 21:38:00
|
|
Jocke S |
Ändå, för de som intresserar sig för sakfrågan: Suburbian: "DDT har visat sig hämma fortplantning hos djur..." Vidare påpekar man, med citat från USAID att inte ens de anbefaller DDT mer än i yttersta nödfall, och då inomhus. Myggnät och annat är mer ekonomiskt. Att ta livet av mygg utomhus är ej aktuellt således.
Länk: strangnet.se
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2008-05-29 22:14:00
|
|
CMO |
26/ Och vi som inte är "vänster" tvinnar som bekant våra mustacher och skrockar elakt när "miljoner far illa och dör i onödan".
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2008-05-29 22:30:00
|
|
ArHo |
Appropå Kommunism före Oktoberrevolutionen 1917 så hade Svenska kommunister ett gått öga till Ryssland för deras rikedomar? och menade på att vårt kungahus skulle dela med sig av sina rikedomar precis som folket krävde av sin Tsar!
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2008-05-29 23:42:00
|
|
Jocke S |
"Läkare utan gränser" kanske också struntar i miljoners död i malaria eftersom DDT inte alls nämns i artikeln i SVD. Som handlar om att organisation just har kampen mot malaria som ett av sina huvudmål. Flera mediciner nämns däremot, däribland en kinesisk örtmedicin. Malört har visst använts med stor framgång på andra håll.
Länk: svd.se
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2008-05-30 00:08:00
|
|
west-d |
GunnarL..du är helt enkelt jätte bra..igen.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2008-05-30 08:52:00
|
|
Jocke S |
Visst är det svårt att sluta! Nu hjälper väl inga sakargument hos de som vill skylla de många dödsfallen i malaria på "den gröna rörelsen". Men för andra kan det kanske vara intressant att läsa var t.o.m USAID anser. Och att läkare utan gränser inte alls nämner DDT mot malaria!
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2008-05-30 08:54:00
|
|
Jocke S |
USAID and others have not seen DDT as a high priority component of malaria programs for practical reasons. In many cases, indoor residual spraying of DDT, or any other insecticide, is not cost-effective and is very difficult to maintain. In most countries in Africa where USAID provides support to malaria control programs,
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2008-05-30 08:55:00
|
|
Jocke S |
it has been judged more cost-effective and appropriate to put US government funds into preventing malaria through insecticide-treated nets, which are every bit as effective in preventing malaria and more feasible in countries that do not have existing, strong indoor spraying programs." Skulle varit "-tecken i början på 34
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2008-06-10 20:04:00
|
|
Jocke S |
En annan, om möjligt lika okunnig - eller snarare illasinnad - lögn kan man se här ovan: "Den internationella miljörörelsen främsta snedspår..." Här påstås att etanol är problemet, och vips, detta skulle helt och hållet bero på miljörörelsen! Enligt USA beror endast 3 av prisökningen på spannmål på etanolet. Och just USA och Brasilien "kämpar med näbbar och klor för sin etanolproduktion." SvD
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2008-06-10 20:11:00
|
|
Jocke S |
Bush vurmar för etanol. Har små gröna män invaderat Vita huset? Eller kanske inledarens tankeverksamhet? Så här säger Frankrikes högerregim! Michel Barnie om prisökningarna på livsmedel: "Vad vi nu bevittnar är konsekvensen av för mycket markandsliberalism." Spekulationer om livsmedel, liksom missväxt och ökat intresse för kött i Indien och Kina, har större betydelse.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2008-06-10 20:11:00
|
|
Jocke S |
Men behövs vete för att avvärja svälten, så behövs det! Stanna bilarna? Eller varför inte lägga ner all¨tobaksodling till att börja med?
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2008-06-10 20:20:00
|
|
Janne B |
Jag antar att la man ner all tobaksodling samt vintillverkning, samt inte satsade säd på sprit, så vore problemet löst. /Men det är ju bara drömmar....även om tobaksförbrukningen i just Sverige gått ner oerhört mycket.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2008-06-10 20:34:00
|
|
Jocke S |
De internationella tobaksbolagen, antagligen med USA:s i spesten lägger därför ner mycket reklam på U-länderna. Där finns framtidens potentiella rökare! Öl, sprit och vin ger i alla fall "viss näring". Även om en baksida med elände finns där också. Liksom med överdrivet bilkörande.... Jag tycker vi börjar med att avveckla tobaken! Småmysigheten legitimerar inte alla avigsidorna!
|
| |