|
Inlägg #1: Postat: 2008-05-27 10:06:00
|
|
AlfVerner |
Samtidigt sitter LO:s ordförande, lågutbildad och höggradigt försvarsinriktad på att hålla tillbaka krav nu senast sjuksköterskornas. LO/TCO är idag inget annat än "administratörer av arbetarna åt arbetsgivarna" och skälet är att den fackliga ledningen har mer gemensamt med företagarna än med medlemmarna. Man känner varandra personligen, du och bror, skål och vägg, lite golf och gemensamma konferenser.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-05-27 10:09:00
|
|
AlfVerner |
Fördelningspolitiken kommer alltmer att skötas genom kriminell verksamhet och vi vet ända in på individnivå vem som bäddat den sängen. Förresten kommer sjuksköterskorna inte att få en krona, av den enkla anledningen att det är inte samma personer som drabbas av strejken som fattar beslut om höjningen. Avskaffandet av fastighetsskatten hade finansierat löneförhöjningen två gånger om...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-05-27 10:10:00
|
|
Janne B |
AlfV/ Vet du lite mer om golf och gemensamma konferenser? Lite åt det hållet kan vara sunt. Men om folket på LO-kontoret är mer kompisar med näringslivet än med sina medlemmar så är det hellskotta fel.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-05-27 10:11:00
|
|
AlfVerner |
Nu är det tänkt så i den nyliberala verkstan att skattesänkningen ska ge dynamiska effekter som ÖKAR möjligheten till välfärd. Jag är inte säker på att det stämmer...och definitivt är det nog skattesänkningen och inte sjuksköterskornas krav som Vanja Lundby Wedin, undersköterska, ska krtisera.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-05-27 10:13:00
|
|
AlfVerner |
3>Jag har 25 års erfarenhet av den fackliga skröpligheten. Oftast är det lågutbildade medelmåttor som tar på sig de fackliga uppdragen och det behövs inte många kaffekoppar, "dammsugare" och "hemlisar", förrän man ska känna större tillhörighet till arbetsgivaren än sina medlemmar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-05-27 10:15:00
|
|
AlfVerner |
Jag är HELT SÄKER på att arbetsgivaren under lång tid utarbetat pedagogiken för att få den facklige företrädaren att byta lojalitet från medlemmarna till arbetsivaren. Man bygger upp hybris på den ynkliges axlar Vanja har kommit längst.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-05-27 10:15:00
|
|
Janne B |
Du skriver att sjuksköterskorna inte kommer att få en krona! Jo det kommer de att få - men bara aningen mer än vad som i snitt de andra facken fått.Annars blir det vilda strejker lite var stans. Det blir ett prel avtal denna vecka som kommer att bekräftas av en snabbinkallad "kongress".,
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-05-27 10:20:00
|
|
AlfVerner |
Dagens fackförening hålls uppe av JURIDIKEN, samt genom otryggheten i att särbehandlas vid t ex tjänstetillsättning, utbildning, uppsägningar... De flesta medlemmar föraktar sina förbund, mest uttalat mot LO naturligtvis, men våga inte lämna.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-05-27 10:20:00
|
|
Janne B |
4-5-6 instämmer jag delvis i, ja det är en tydlig trend. Det är allt svårare för en anställd att se att Facket står på deras sida. Facket borde vårda sina medlemmar men även de rättslösa som står utanför facket. Facket var en gång till för de svagaste - som alltså då gick med i facket. Vilka är facket till för i dag? Vilka vinner på facket?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-05-27 10:21:00
|
|
AlfVerner |
Däremot kommer man att få svårt med nyrekryteringen...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-05-27 10:23:00
|
|
AlfVerner |
7>BUDSKAPET från arbetsgivaren OCH LO-toppen Vanja Lundby Wedin är: DET LÖNAR SIG INTE ATT STREJKA. Man tömmer strejkkassorna, man drabbas av käbbel om vad som är "samhällsfarligt" och man drabbas av strejkbryteri som betalas med futtiga summariska böter i dyra juridiska processer.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-05-27 10:26:00
|
|
AlfVerner |
Hela projektet, med den juridiska mixen och bristen på ansvariga kommer att hålla hela arbetsmarknaden i en depression förlång tid framåt. För sjuksköterskorna blir förnedringen total och många kommer nog inte att orka bära lönekränkningen, utan man kommer att drabbas även fysiskt.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-05-27 10:29:00
|
|
AlfVerner |
Dom som kan sadlar om och blir receptioníster på något hotell för några tusen mer i månaden...Den avdemokratiserade sjukvården kommer att rekrytera till individuella löner, de svagaste blir kvar, standarden inom offentlig sjukvård sjunker, vilket ytterligare skapar argument för avdemokratisering i en hastigt nedåtgående spiral som till slut lakat fram tredjedelssamhället.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-05-27 10:31:00
|
|
AlfVerner |
Det blir DEN tredjedelen som sköter förändingsarbetet genom aktiviteter som ligger helt utanför det demokratiska samhället. Inte riksdag och inte fackförening.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-05-27 10:33:00
|
|
ArHo |
Alf, det finns bara ett ord för allt du deklarerat om; MAKTMISSBRUK! som svar vad fack oc h politiker och näringsliv sysslar med! Till sitt försvar, slår de blå dunster i folk!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-05-27 10:38:00
|
|
Janne B |
Tack för dialogen Alf. Jag har nog inte mer att tillägga just nu!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-05-27 10:48:00
|
|
ArHo |
Janne, du nämde igår om att du hade någon idè som kunnat gjort dig rik, appropå att uppfinna. Själv har jag haft mycket pengar som gått upp i rök, tack vare att jag inte haft tillräckligt med pengar för att kunna slutföra vissa projekt. Vad tycks att satsa hundra tusen på marknadsförare, som skodde sig på dumma Innovatörer som litade på av staten utsedda personer som kallade sig marknadsförarare?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-05-27 12:09:00
|
|
Janne B |
17 /Det var kanske 1972 som Suezkanalen var fylld av bombade fartyg. Det ryktades att nu skulle vi få bara hälften av den olja/bensin som va var vana vid./ Jag frågade några ingenjörer vid kaffebordet hur många hästkrafter som behövdes i genomsnitt för att driva en vanlig personbil backe upp och backe ner. De enades om att 40 hästkrafter var fullt tillräckligt vid 90 km i timmen.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-05-27 12:14:00
|
|
Janne B |
Varför står det då bilar härutanför på i snitt 100 hästkrafter frågade jag. Jag möttes bara av leenden. Vad skulle en sådan där 40 hästare dra i bensin frågade jag? Högst en halv liter milen svarade de, bara man höl gaspedalen stilla. Där fortsatte mitt funderande. Sedan kom Toyota Prius efter drygt 20 år med i huvudsak mina tankar...Rätt kul / Jag ägde en DAF-bil ett bra tag - som hade steglös växel så som Prius har osv.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-05-27 12:18:00
|
|
west-d |
...det är "torka" i sverige, jag hoppas inte brandmännen går i strejk..
|
| |