Morel - en kämpe för människorätten

Inlägg #1: Postat: 2008-05-20 15:10:00
Janne B
ArHo /Får jag be dig formulera om detta knaggliga talspråk till normalt begripligt skrivspråk. För jag förstår inte alls vad du menar! Då jag är medveten om mina egna brister, så använder jag ofta Word!
Inlägg #2: Postat: 2008-05-20 15:21:00
ArHo
1/Janne, ett förtydligande, kyrkan tror att mänskligheten inte är så dum att den "inte tror på gud" och därmed så skall vi lita på vad präster och prelater påstår i sina predikningar? någan har påstått detta i historien, men vem?
Inlägg #3: Postat: 2008-05-20 15:49:00
ArHo
1/Janne, jag undrar om det inte var Wilhelm Moberg som citerade detta i en av hans böcker? men vem sade detta ursprungligen? om mänskligheten o.sv.
Inlägg #4: Postat: 2008-05-20 19:04:00
Janne B
ArHo/Tack att du hjälpte mig på traven. Men jag kan faktiskt inte svara på denna fråga. Men jag kan tänka mig att de franska filosoferna kunde skriva så. Senare kan det ha citerat eller omformulerat av I Hedenius och Herbert Tingsten osv på 1950 talet. Moberg skrev ju mycket artiklar med likande teman.
Inlägg #5: Postat: 2008-05-20 19:08:00
Janne B
Jag har alltid varit emot att statligt betalda präster predikar om sådant de inte kan bevisa.Sv.Kyrkan är väl nu i ett mellanläge i denna fråga. Den tar in en Avgift på samma sätt som skatter brukar tas in. // Men min Missionskyrka upphör om 60 000 medlemmar slutar att lägga kollekt och jobba gratis.Min församling har det rätt risigt just nu!
Inlägg #6: Postat: 2008-05-20 19:16:00
GunnarL
5/ Janne B,Allapräster predikar väl om sådant som de inte kan bevisa - även Missionsförbundets pastorer förmodar jag? I dag är för övrigt inte Svenska kyrkans präster statligt avlönade utan avlönas av medlemsavgifter. Det står alla fritt om man vill vara medlem eller inte. Däremot tar man inga kollektpengar för att avlöna präster. Kollekterna inom Svenska kyrkan går till behövande. Går kollekterna inom Missionsförbundet verkligen till att avlöna präster?
Inlägg #7: Postat: 2008-05-20 19:22:00
ArHo
5/ den insikten delar jag med dig Janne! Appropå präster hade jag en kvinnlig god vän som blev präst, men poängen med detta är att hon frågade mig till råds först. Vi hade ett bra samtal på alla sätt och vis men under samtalets gång förstod ja att hon var mogen att göra sitt val, hon blev präst och en mycket trovärdig sådan som också var ett kall för henne och just därför!
Inlägg #8: Postat: 2008-05-20 20:08:00
Janne B
Gunnar och ArHo/ Jag är väl en ovanligt radikal person i detta avseende. Men jag anser att staten inte ska syssla med predikningar utan staten ska arbeta på vetenskaplig grund. Det är fria kyrkors uppgift att predika och på andra sätt sprida tro och kanske god moral.
Inlägg #9: Postat: 2008-05-20 20:12:00
Janne B
Inom teologin finns massor som är vetenskap som språkforskning,arkeologi, kyrkohistoria osv. Det har svenska staten understött med Bibel 2000 och en lika tjock uppslagsbok, som vilar helt på vetenskapens nuvarande nivå. All slags vetenskap ska stödjas av staten - men uttolkningar om vem Jesus var t.ex.är en bekännelsefråga utanför staten.
Inlägg #10: Postat: 2008-05-20 20:16:00
GunnarL
8/ Janne, Eftersom Du uppenbarligen inte upptäckt det ännu, så kan jag berätta för Dig att sedan år 2000 är Svenska kyrkan ett precis lika fritt samfund som Missionsförbundet. Staten sysslar numera inte med andra predikningar är dem vi hör från Sveriges rikes riksdag.
Inlägg #11: Postat: 2008-05-20 20:18:00
ArHo
9/ Janne, det håller jag gärna med om, och som ett förtydligande skall inte kyrkans folk blanda sig i landets politik som de gärna gör på sina håll! Alltså inte mer än du och jag kan göra, med protester för vad som är galet i samhället!
Inlägg #12: Postat: 2008-05-20 20:20:00
Janne B
6 Gunnar/ I många frikyrkor går ca 75 av kollektpengarna till pastorslöner och kostnader för kyrkobyggnader. Kollekterna minskar starkt över somnmaren, då folk är på resande fot. Då kan det vara ytterst svårt ibland att betala ut lönerna.
Inlägg #13: Postat: 2008-05-20 20:22:00
Janne B
forts Andra inkomster kan vara auktioner, lotterier, avgifter vid kyrkkaffet osv. Men det är ofast en mkt liten del av budgeten. Men det finns församlingar som blivit riktig förmögna på försäljning av nedlagda kyrkor som i centrala storstäder.En del församlingar gynnas gång på gång av stora arv efter döda medlemmar. Om man vet att församlingen är förmögen läggs inte mycket i kollekten. Det blir en underlig situation.
Inlägg #14: Postat: 2008-05-20 20:28:00
ArHo
Janne, varför inte ta kontakt med Svenska Spel som skänker pengar till andra liknande verksamheter, även om de nu inte är svenska men i alla fall?
Inlägg #15: Postat: 2008-05-20 20:29:00
Janne B
10 Gunnar/ Jag ber om ursäkt om det är så att jag formulerat mig slarvigt. Men Sv Kyrkan lyder ännu under en egen lag som inte gäller de andra frikyrkorna. Om det inte ändrats sedan år 2000. Missionskyrkan och Sv Kyrkan har ett ytterst omfattande samarbetsavtal sedan några år. Det gillar jag eftersom det är anpassat efter lokala förutsättningar. Dessa kyrkor är verkligen fortfarande mycket olika men samarbeta går bra.Här i trakten har samfunden ofta gemensam konfirmation. En skön syn.
Inlägg #16: Postat: 2008-05-20 20:31:00
Janne B
Ingen vet i förväg när ArHo kommer med en snedpassning. Kyrkornas lotterier är oftast väldigt interna - du möter dem inte på gatan.
Inlägg #17: Postat: 2008-05-20 20:37:00
GunnarL
15/ Svenska kyrkan lyder inte alls under någon "egen lag"! Däremot finns ett internt regelverk som kallas kyrkoordningen, där man fastslår vilka uppgifter som olika organ inom kyrkan har, vilka ekonomiska riktlinjer som skall följas, m.m. Men någon lag är det inte alls frågan om. Och ekumenik är väl enbart positivt, vilka samfund det än gäller. I mina ögon även vilka religioner det än gäller.
Inlägg #18: Postat: 2008-05-20 20:38:00
ArHo
Janne, jag menar inte att ni spelar på tips trav och liknade! Svenska spel skänker pengar till andra religiösa organisationer om de inte är svenska? vilket för mig är en skandal! varför får inte ni några pengar av Svenska Spel, detta är ingen snedpassning! Så är det!
Inlägg #19: Postat: 2008-05-20 20:39:00
GunnarL
f/ Och bara för att göra det ännu tydligare så upprepar jag mig: Kyrkoordningen som styr arbetet inom Svenska kyrkan är ett internt dokument som staten inte har det minsta med att göra!
Inlägg #20: Postat: 2008-05-20 20:45:00
Janne B
GunnarL / Det verkar som om jag har det nuvarande läget lite dimmigt för mig, så jag tackar varmt för tillrättalägganden. Jag minns strider om dessa saker före år 2000 men kan ha missat slutresultatet.
Laddar...