Inlägg #41: Postat: 2008-05-19 23:24:00
|
Pia K |
svar 38/ Härligt familjeliv! Ni gör helt rätt!
Fast Gris är det bästa köttet jag vet!Jättegott!
|
|
Inlägg #42: Postat: 2008-05-20 00:46:00
|
Janne B |
36 Pia / Citat: Naturligtvis finns det krubbor och änglar, men ingen talar om det/ Det är ju exakt det som är den märkliga svenska? attityden. Massor av symboler vid olika helger men man pratar inte om vad de betyder. Inte en som ägg o påskkycklingar. Har vi tappat språket? Pratar man mer om sådana saker i England och Italien.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2008-05-20 00:48:00
|
Janne B |
I judiska hem lär sig alla familjemedlemmar vad påsken betyder för just judar osv. Man läser texter och sjunger i timmar. Låter som en oerhörd över drift - men har vi hört en vuxen jude klaga på sin barndom
|
|
Inlägg #44: Postat: 2008-05-20 07:47:00
|
Pia K |
42/ Janne-Det är därför jag tycker det är så hopplöst och Gudlöst och därför människor känner sig utanför, tror jag. För att man inte har någon tro som bär. Någon liten tro whatsoever kunde man väl nån gång tala om? Är det den berömda svenska stoltheten eller slutenheten det beror på?
|
|
Inlägg #45: Postat: 2008-05-20 09:38:00
|
Janne B |
I Sverige är det många krafter som sedan 1950 har försökt ersätta kristendomen med inget alls. Föreningen Humanisterna har många poänger var gäller religionsfrihet. Men de har inga moralbyggande krafter, ingen musik, ingen gemenskap. Så vi har nu ett släkte som det ekar så tomt om. De lever i alla våra nya maskiners värld. Själen är lagd på hyllan?
|
|
Inlägg #46: Postat: 2008-05-20 10:37:00
|
Unto S |
>45 Janne B. Jag räknar mig som ”kristen” men jag tror inte på gud. Har precis kommit hem från en resa genom Europa och var bl.a. i El Guastusis Siena. El Guatusi var en flitig skribent och skrev många kommentarer här på Sourze. Det finns många sorters kristna. En kristen etik är som i S:ta Katarinakyrkan i Siena. Där hängde hennes huvud i ett kapell och folk gjorde korstecken framför hennes avhuggna huvud. I en glasmonter fanns hennes tumme till beskådning. Forts.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2008-05-20 10:38:00
|
Unto S |
Janne B vill så gärna framföra att hans kristenhet är den sanna. Men samtidigt vill han lika gärna glömma brutaliteter som man har utfört i kristenhetens namn. Dom goda idéerna i kristenheten är inget unikt. Samma strävan har funnits hos mänskligheten i tusentals år. Långt innan man visste något om Jesus eller t.o.m. långt innan Moses och hans israelstam ens existerade. Det är bara att intressera sig för historia och upptäcka sanningar. Forts
|
|
Inlägg #48: Postat: 2008-05-20 10:39:00
|
Unto S |
Förresten, utan marknadsföraren Paulus med sin opportunistiska stil fjäskade för romarnas världsuppfattning hade vi inte haft kristendom men säkert hade vi haft samma goda ideal som kristna när dom är som ”godast”. En modern god kristen är en som inte tror på gud. En kristen som plockar ut 10 sidor ur Bibeln som ”rättesnöre” resten kastar hon/han i sophögen eller om hon/han är intresserad av blodiga skräckhistorier så sätter hon/han boken bland böcker som Frankenstein mm.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2008-05-20 10:40:00
|
Unto S |
Ps. Beträffande musik, jag köpte en CD-skiva med gregorianska sånger som munkarna i klostret Monte Oliveto Maggiore har sjungit in. Intressant besök i klostret och jag gillar gregoriansk musik … men jag tror inte på gud.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2008-05-20 10:47:00
|
ArHo |
Hej! Unto Sverige är byggd på kristen grund enligt den Lutterska läran i Tio hänseenden lika med guds tio budord, men ingenstans står det att vi "måste" tro på gud för att vara en hel människa! På så sätt får du rätt av mig i vad du påstår och detta gratulerar jag dig för! Äntligen att någon förklarar denna sanning!
|
|
Inlägg #51: Postat: 2008-05-20 12:17:00
|
Janne B |
47 Unto/ Citat/ Janne B vill så gärna framföra att hans kristenhet är den sanna.// Det har jag aldrig någonsin påstått men jag tolkar då och då bibeln på mitt sätt. Jag är helt medveten sedan 60 år att min röst bara är en röst bland miljoner. Det är jag helt nöjd med./
|
|
Inlägg #52: Postat: 2008-05-20 12:23:00
|
Janne B |
Jag hör som du vet till Svenska Missionskyrka. En rörelse som tog avstånd från mycket ont som Sv Kyrkan gjort under århundrandena. Denna Lutherska Kyrka tog på 1500 talet skarpt avstånd från mycket elände som Katolska Kyrkan ställt till med som stöd till krig och förtryck./ Du besöker katolska kyrkor och kloster. Det är jag ytterst tveksam till.
|
|
Inlägg #53: Postat: 2008-05-20 12:27:00
|
Janne B |
Jag gick upp till domkyrkoexp. i Uppsala den dag jag blev myndig och begärde mitt utträde ur en kyrka som jag inte alls kunde uppleva som en kristen kyrka. Det enkla folket i de små missionshusen i Västergörland var för mig kristi efterföljare, den sanna församlingen. De hade precis de fel och brister som de församlingar som Paulus besökte. Men kristna var de enligt min känsla och tanke.
|
|
Inlägg #54: Postat: 2008-05-20 12:29:00
|
Janne B |
Men kristne Unto /46/ som inte tror på gud. Kunde du inte spinna vidare lite på just detta tema. Vem var Jesus Kristus enligt dig???
|
|
Inlägg #55: Postat: 2008-05-20 13:29:00
|
Unto S |
Janne B. Jesus var en av de många ”fredsmäklare” som ville genomföra vad majoriteten av mänskligheten alltid har drömt om. I Palestina lär det ha funnits flertal liknande figurer som Jesus. Men Jesus kom med sitt budskap och tolkningar som var rätt i tiden och sedan hade han ju en marknadsförare som ändrade lite varstans i historien för att anpassa budskapet i romarnas smak. Hans efterföljare fortsatte jobbet och någon gång 300/400-talet blev Jesus upphöjd till guds son i hela romarriket. Forts.
|
|
Inlägg #56: Postat: 2008-05-20 13:31:00
|
Unto S |
Katolska kyrkans gudstro är en direkt efterföljare till romarnas många gudar. I katolska kyrkan kallar man gudar för helgon och som är föremål för böner. Du är tveksam till katolska kyrkbyggnader och kloster och om jag har förstått dig rätt så avstår du att besöka dem. Jag besöker dem gärna, många av byggnaderna har tusen år på nacken och därmed är ett arv från våra förfäder och det är skönt att man har vördat och underhållit dessa byggnader. Forts.
|
|
Inlägg #57: Postat: 2008-05-20 13:32:00
|
Unto S |
Du anklagar katolska kyrkan för att ha orsakat mycket elände. Den protestantiska kyrkan är inte ett dugg bättre. Man behöver bara tänka på slavhandeln som organiserades av protestantiska kristna. Eller den brittiska protestantiskt styrda kolonialväldet. Eller protestantiska européernas utrotning av 15 milj indianer i Nordamerika. Det är många som tar avstånd från de stora kyrkosamfunden katolska och protestantiska och bildat sekter såsom mormoner, Jehovas vittnen etc. Forts.
|
|
Inlägg #58: Postat: 2008-05-20 13:34:00
|
Unto S |
Kanske Missionskyrkan också kan räknas till dessa sekter? Gemensamt, i alla fall, för dessa samfund är att de har en väldigt inskränkt förhållande till den existerande världen i övrigt. De har en primitiv syn på människan. Och när Jesus återkommer så blir världen en fredlig värld där lejonen lever i fred med sina nuvarande bytesdjur och människan ler kärleksfullt hela tiden i den vackra solnedgången. I alla fall om man får tro på bilderna i Jehovas vittnes tidskrifter.
|
|
Inlägg #59: Postat: 2008-05-20 15:19:00
|
Janne B |
Tack Unto för detta detta ditt vittnbesbörd, beskrivning av din tro. Jag lovar att han den i bakhuvudet när jag läser dig i framtiden. /Givetvis har du helt rätt i din kritik av vad protestantiska stater har gjort./ Men min Missionskyrka är inte en sluten sekt utan en totalt öppen frikyrka. Välkommen du som är Jesu lärljunge! Den var med om att bygga upp den svenska demokratin från 1878. Den som måste försvaras dagligen.
|
|
Inlägg #60: Postat: 2008-05-20 15:35:00
|
Rogntudju |
1-... Billy. Ditt svar var inte oväntat, men ändå en besvikelse. Om någon så borde du, i egenskap av utlänning, vara medveten om generaliseringars negativa "frukter" i samhället. Du avfärdar ju hela svenska "ursprungs"-folket som outbildade okristna och orättfärdiga, i det att du kallas oss allihop för hedningar. forts
|
|