Inlägg #21: Postat: 2008-05-19 17:23:00
|
Janne B |
Någon gång kring 1965-1970 så använde sig en något udda kristen tidning sig av beteckning hedningar och vildar på vissa afrikanska grupper. Det väckte stor ilska i samfundspressen. Man sa skarpt ifrån att detta var ord som var fullständigt "ute" i moderns tid osv. Jag tror inte att jag sett dessa begrepp vidare i kristna sammanhang.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2008-05-19 17:26:00
|
Janne B |
Det fanns långt tidigare en liten vers som handlade om ett missionärsbarns tillvaro. /Så småningom mens tiden gick, de vildarna till vänner fick/ Men detta läste jag bara en gång...
|
|
Inlägg #23: Postat: 2008-05-19 18:40:00
|
Pia K |
iofs.-vad spelar ordet "hedning" för roll?
Hedningen som inte tror på Gud?
Jag tycker många svenskar är hedningar faktiskt. I alla fall de flesta man möter dagligen? Har jag fel?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2008-05-19 18:52:00
|
CMO |
23/ Ja du har fel. Se svar 16/
|
|
Inlägg #25: Postat: 2008-05-19 19:27:00
|
Jocke S |
23 24. Jaså? Börja du med nr 13 Pia, eftersom det är där det ursprungliga svaret kommer. 16 är en repris om än också riktig. Och varför inte stå fast vid vad du själv säger i tråd nr 2, som du själv startade Pia?
|
|
Inlägg #26: Postat: 2008-05-19 20:01:00
|
Pia K |
Ok jag förstår. Jag står fast vid vad jag sa i tråd två, för Billy Butt vill väl ge sken av att vara kristen?
Jag har inte studerat närmare ordet"hednings" betydelse, men tycker fortfarande i folkmun, att det betyder okristen då, i så fall.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2008-05-19 20:04:00
|
Pia K |
Huruvida de flesta människor är "okristna" som jag möter, kanske var att ta i i överkant! Om jag verkligen tänker efter på arbetskamrater och vänner. men- jag håller fortfarande på, att vi svenskar i gemeninte jag men sällan talar om eller refererar till Gud i dagligt tal.
Man kan vara född kristen, som jag, men man behöver inte bekänna sig till den kristna tron för det.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2008-05-19 20:07:00
|
Pia K |
För att bekänna sig till en trosuppfattning, tycker jag att man måste leva efter den och dessutom kunna förklara vad skriften går ut på och dessutom praktisera det man tror på i dagligt liv.
Då firar man inte jul, påsk eller andra kristna högtider med att köpa dyra presenter som huvudattraktion, nej, då ska man upp tidigt i ottan och bevista gudstjänst. Då är man troende, för mig.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2008-05-19 20:11:00
|
Pia K |
Där i ytterligheten, kan ja förstå vad Billy Butt menar.
Tex i buddistiska eller hinduistiska länder, kan man utantill långa stycken från heliga skrifter, som man läser tillsammans vid högtider- sen äter man tillsammans i en anda av att man offrat något för det man tror på. Varför är dte inte så i vårt kristna land?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2008-05-19 20:20:00
|
CMO |
"Icke praktiserande" eller "kulturkristen" brukar man väl kalla dem som tillhör en kristen tradition men som inte är troende. Sedan kan man vara ateist eller agnostiker eller tro på tomtar och troll, magiska kristaller, bio-rytmer etc.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2008-05-19 20:21:00
|
Jocke S |
29 Jovisst, men här uttövass ju idag ett oändligt antal olika sedvänjor. Det jag reagerade på var BB:s användning av ordet "hedning". Som kanske hörde hemma i en tid när den kristna religionen blev ett obligatoriskt påbud. I en slags "religionrasistisk" mening. "Du förtappade!" Idag hör detta begrepp inte hemma i modernare sammanhang, när religioner dessutom står i konflikt med varandra! Och Jesus skulle säkert ha näpsat BB...
|
|
Inlägg #32: Postat: 2008-05-19 20:32:00
|
Pia K |
Eller......Jesus skulle kanske tyckt det var skandal, om vi inte kunde Fader vår?!
Jag kan den, kan jag ju säga.
Jesus var verkligen sympatisk, i mitt tycke. En fin, bestämd, älsklig, fantasifull och modig person. Enligt skrifterna.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2008-05-19 20:39:00
|
ArHo |
Hej! CMO jag tror att vi måste tro! sedan kan man alltid diskutera sanningshalten i det vi tror på och då blir det mer korrekt på det sättet eller hur? men för all del, detta forum är ju till för att pröva våra åsikter så vi kan alltid vända vitt till svart och tvärtom. vad vi än tror!
|
|
Inlägg #34: Postat: 2008-05-19 20:46:00
|
Janne B |
29 Pia / För ca 100 år sedan hade vår regering en skol o kyrkominister som hette Fridtjuv Berg. /Skolkamrat med min morfar/ Han ingick nog i en liberal regering som tog bort Katekesen ur skolorna. I den boken fans 10 Guds Bud, Trons huvudstycken mm. Prästerna gick runt och hade Husförhör, kollade att alla kunde det viktigaste. Kunde de inte vägrades de nattvarden och de unga fick inte gifta sig. Så ivern att lära sig var stor. / Men i muslimska länder etc läser man mer än någonsin förr....
|
|
Inlägg #35: Postat: 2008-05-19 21:11:00
|
Janne B |
28 Pia K/ Det vore verkligen intressant och se hur julsederna ser ut i mer eller mindre troende familjer/hushåll. Jag tror att vi lever i komprimissernas tid då skillnaderna olika hushåll är liten. De flesta av oss dras ju in i släkttraditioner just vid jul. Vem vågar föreslå att före den hedniske Tomten så läser vi Evangeliet om Jesus. Jag har vbarit mkt försiktig med att "provosera". HUR gör ni andra???
|
|
Inlägg #36: Postat: 2008-05-19 22:52:00
|
Pia K |
Janne/ Jag blir förvånad att du varit försiktig med din tro i din familj? Tror man, så tycker jag att det kommer av sig själv, att man befäster det.
Men, jag har försökt sluta fira jul med risk att bli utfryst, men inte lyckats.
Jag ser nu julen som en familjesamling enbart. Naturligtvis finns det krubbor och änglar, men ingen talar om det.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2008-05-19 22:57:00
|
Pia K |
Rent sociologiskt måste det betyda något? Kanske vi tycker att vi är så upplysta själva, att vi inte behöver visdomsord?
Det enda vi kan vara säkra på, eller i alla fall jag, är att vi är älskade. Vi är älskade, av det vi kallar Gud. Det är faktiskt en stor tröst, tycker jag.
Sen kan man bo i Australien eller var som. Vi tillhör alla samma värld.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2008-05-19 23:01:00
|
Sunny |
Pia.Min kristne käre firar aldrig jul:han tycker det är blasfemi att försöka pådyvla ett litet judebarn hedniska riter o fira med det orena djuret Gris som ju är vår Särimner.
Han äter inte ens fläsk Detta har aldrig varit något problem i familjekresten där de flesta är ateister.agnostiker o en muslim som hellre inta äter fläsk. familjelivet.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2008-05-19 23:04:00
|
Sunny |
Själv vill jag veta:inte tro. Insikten om att jag måste dö nyfiken är ett av mitt livs svåraste piller att svälja
|
|
Inlägg #40: Postat: 2008-05-19 23:21:00
|
Mahria |
billy, det var värst vad du hänger upp dig på folks utbildning! svar6 Månde det bero din egen bristfälliga? För någon anledning finns det nog, till att du värjer dig, så till den milda grad, när du inte längre kan finna de rätta orden. Du pratar om svenskars metik, men drar dig inte för att hota folk och att kalla dem diverse tillmälen. Har du aldrig hört talas om den gyllene regeln? "Behandla andra, såsom du själv vill bli behandlad."
|
|