Inlägg #1: Postat: 2008-05-18 19:21:00
|
Billy Butt |
Det du skriver är det inget fel på - Du får gärna leva som en hedning om du vill - det är ditt val! Men det du skriver har inte med mig eller min artikeltext att göra, så jag begriper intte varför mitt namn står i din text över huvudtaget?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-05-18 19:33:00
|
west-d |
BB han kanske vill ha extra många "läsare" å därför använder ditt namn.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-05-18 22:25:00
|
Mahria |
Han säger ju att han vill "bemöta dig med egna reflektioner". Vad, i dessa rader, är det du inte förstår, billy?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-05-19 07:23:00
|
Per W |
Billy, varför använder du ett nedsättande och förringande uttryck som "hedning" om en person som inte har en gudstro?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-05-19 09:40:00
|
Billy Butt |
Hej Per - Det är inte alls menad som nedsättande. Jag översätter från det engelska ordet "Heathen" och det betyder "en som inte tror på Gud" - det betyder inte att han eller hon ska kränkas utan det är ett konstaterande att han eller hon inte har någon Gudstro. Har begreppet kanske en mer negativt klang på svenska? I så fall får jag be om ursäkt - Nu vet alla vad jag menade!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-05-19 09:43:00
|
Billy Butt |
Mahria... om du ska kommentera se snälla till att du begriper vad du kommenterar för här gör du INTE det. Jag skriver tydligt att det HAN skriver är okej se min första kommentar ovan men vad jag inte förstår är VARFÖR han har mitt namn i sin rubrik? Om du inte fattar nu Mahria då föreslår jag att du går på Komvux och be någon förklara det för dig.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-05-19 10:02:00
|
Janne B |
5 Billy Butt/ Det var väldigt bra att du förklarade detta, för jag har några ggr reagerat mot ditt bruk av ordet "hedning" .För mig är det ett nedlåtande ord - ungefär som "obildad". Var hittar vi det bättre, neutrala ordet?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-05-19 10:26:00
|
Jocke S |
"Kristet grundperspektiv?" Pyttsan! Kritiken är ju riktad mot svenskarna, helt klart i rubriken! Och vet man inte vad "hedning" har för klang efter 40 år i Sverige, särskilt om man vill framstå med egna religiösa ambitioner, då är det verkligen illa! Ordet "heathen" har f.ö. också en negativ klang, betyder även "vilde" eller "babar".
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-05-19 12:04:00
|
Billy Butt |
Ja Jocke S - det är riktad mot den stora skaran av svenskfödda svenskar därför att Ni har inte uppfostrats med någon religion alls. Därför kan ni inte Herrens bön och det är därför Sverige förlorat sin nationalkulturell grund religion... och blivit ett land av hedningar se svar 5 för min tolkning av begreppet hedningar
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-05-19 12:56:00
|
Janne B |
Billy B/ Jag har ju tydligt märkt att allt färre känner igen berättelser från gamla och nya testamentet. Ofta känner de inte igen berättelserna alls men känner de igen dem lite vet de inte att de står i Bibeln.Jag tycker mig se en åldersgräns vid ungefär 50 år numera.De som gått i det gymnasium som utvecklades på 1970 talet fick i stort sett ingen kristendomsundervisning. Bara en översiktlig religionsundervisning.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-05-19 13:00:00
|
Janne B |
forts. Jag har rest alldeles för lite i mitt friska liv. Så jag har ingen aning om hur det är med detta i andra europeiska länder. Men jag frågar mig verklingen om unga svenskar kan tillgodogöra sig svensk litteratur skriven före 1960. Där är ju ofta bakgrunden kristen. Går det ens att förstå Sara Lidman, Lindgren osv med deras religiösa bakgrunder och språk. Har vi berövat de unga större delen av kulturarvet?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-05-19 13:01:00
|
Jocke S |
Allvarligt talat BB. Det där är ytligt och fördomsfull rappakalja. Vi får f.ö. religionsundervisning i skolan, men Sverige är gudskelov sekulariserat. Man KAN inte döma ett helt folk, eller någon individ till "skandal" för en sådan sak. Dessutom skulle Jesus med all säkerhet ha näpsat dig BB!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-05-19 13:09:00
|
Jocke S |
Heathen: 1 Hedning, koll, hedningarna. 2 familjärt, vilde, barbarisk.
Stora engelska ordboken, Esselte studium. Men att här kalla svenskar för "hedningar" följer helt den tradition av glåpord som inte minst äldre skribenter här på sourze förfallit till! DET om något är dålig moral!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-05-19 13:14:00
|
Jocke S |
För det tredje: Vad världen mest behöver i dessa tider är sans och måtta när det gäller religion och försiktighet med religiösa fördömanden av ena eller andra slaget. Droppen urholkar stenen...
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-05-19 13:41:00
|
Jocke S |
Forts.13. För säkerhets skull: Jag är inte heller själv helt oskyldig i detta sammanhang. Ja, man måste ju delvis anpassa sig till jargongen...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-05-19 14:59:00
|
CMO |
Hedning/Heathen är på både engelska och svenska en nedsättande benämning för de som inte tror på den kristne Guden speciellt då för att de inte kommit i kontakt med den. Typ asatroende eller andra anhängare av "primitiva" religioner. Som beteckning på sekulariserade svenskar är beteckningen helt felaktig.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-05-19 15:02:00
|
CMO |
Ordet lär ha uppstått pga att kristendomen först vann insteg i tätorter/städer medan de som bodde ute i vildmarken, ute på hedarna fortsatte att följa de gamla religionerna.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-05-19 15:13:00
|
CMO |
Ett korrektare ord att använda, speciellt på döpta, icketroende svenskar är kanske avfälling eller apostat. Kör med det istället Billy.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-05-19 15:36:00
|
Billy Butt |
ALDRIG I LIVET... Ni är ju ett förbaskat gäng HEDNINGAR och så tänker jag alltid kalla er!!!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-05-19 15:45:00
|
CMO |
19/ Det står dig naturligtvis fritt att demonstrera din bristfälliga bildning och din närmast komiska rädsla för att erkänna misstag.
|
|