Skandal att många svenskar inte kan Fader Vår

Inlägg #1: Postat: 2008-05-14 22:35:00
Janne B
Frågan är då vad som ingår i den kristna kulturen, det kristna arvet? Även om du inte är troende så ingår du i en tusen år gammal tradition. Kyrkan tog hit det internationella språket latin. Därigenom kunde vi ta del av all kunskap från Europa.
Inlägg #2: Postat: 2008-05-14 22:37:00
Janne B
Lite senare fick vi via Gutenbergs tryckpressar del av massor av kunskap på tyska, från kristna universitet och kloster osv. Du har mkt i kappsäcken.
Inlägg #3: Postat: 2008-05-19 20:27:00
MdaG
Tja, "Fader vår" verkar då inte ingå i det arvet. Kyrkan har säkert för med sig mycket gott, men det finns det fler fenomen som har.
Inlägg #4: Postat: 2008-05-21 17:14:00
Pia K
Jag kommer ihåg när jag var i Sydamerika, Bolivia, både på väckelsetåg och i olika kyrkor. Där fanns en kvinna Anna- Maria Marignon, som startade ett hem för narkomaner, bara med bibeln som medicin. Inget annat. Hon omvände många, jag såg det själv, vi blev bästa vänner.
Inlägg #5: Postat: 2008-05-21 18:47:00
Janne B
Det går nu en väldig pingstväckelse över flera länder i Sydamerika. Nästan var dag bildas det nya församlingar på kvartersnivå.De har så kallade husförsamlingar i vbäntan på att de ska kunna bygga ett enkelt kapell osv. De är ofta centrum för olika slags sociala insatser som staten borde sköta men inte bryr sig om. Munkarna i Burma tycks just nu ha tagit på sig stort socialt ansvar....
Inlägg #6: Postat: 2008-05-21 23:57:00
Pia K
Jag arbetade på ett hem för föräldrarlösa barn i Bolivia, vilket drevs av pingstvännerna. Jag hade mycket kontakt med kyrkan där. Indianerna i djungeln var väldigt dedikerade till den kristna tron. Massdop förekom. Kyrkan hade enorm betdelse. Åker snart till Peru, men nån kyrka blir det inte tal om denna gång.Ska i alla fall hålla utkik var man har för sig där kyrkligt.
Inlägg #7: Postat: 2008-05-22 04:14:00
Janne B
Min dotter E har arbetat i Paraguay för några år sedan.Där drev en svensk kyrka skola och barnhem. Sedan varhon på liknande i PeruDär var ca 100 "indianbarn" med mest ensamma mödrar, Staten hade in´gen skola för dem - så kyrkan bjöd på enda goda startchansen i livet. Min Missionskyrka har hållit på med liknande i Kongo i över 100 år./ Lyssna med alla sinnen Pia.
Laddar...