Inlägg #1: Postat: 2008-05-14 14:03:00
|
Janne B |
Kongo har följt mig sedan barnsben på olika sätt. Denna historia är så tung och svår att den är nästan outhärlig.Du har stor förtjänst Yngve av att dra fram detta. // Vet du hur Belgiska staten handskas med detta minne i dagsläget. Vad står i deras historieböcker, har de museér som skildrar sanningen?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-05-14 14:45:00
|
Yngve K |
Det står mycket om svenska missionärer i boken och boken slutar med två brev hem till Sverige från Kongo.:"Höfdingen i Kassi har sänt bud att han icke will göra oss skada, emedan wi alltid wisat, att wi äro de swartes wänner." från broder Andersso
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-05-14 14:54:00
|
Yngve K |
Vid självständigheten 1960 hade hela territoriet färre än trettio universitetsutbildade afrikaner. Det fanns inga kongolesiska arméofficerare, ingenjörer, agronomer eller läkare. Av omkring 5000 ledande befattningar i statsförvaltningen innehades bara tre av afrikaner. Belgien hade inte förberett landet för självständigheten.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-05-14 15:10:00
|
Yngve K |
Kung Leopold brände alla arkiv om hans tid som regent i Kongo innan han lämnade över makten till belgiska staten 1908. I belgiska läroböcker nämndes det inte överhuvudtaget och det är först på de senaste årtiondena som man forskat om det. Då har man börjat läsa missionärernas brev hem. När jag var barn hörde jag belgiska Kongo var en välskött koloni. Vid självständigheten 1960 hörde jag att man inte hade utbildat några kongoleser som kunde ta över efter belgarna.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-05-14 15:26:00
|
Yngve K |
Hur lite belgarna visste om Kung Leopold framgår av följande citat från Hochschield:" Marchal är pensionerad diplomat. I början av 1970-talet var han belgisk ambassadöe i Ghana, Liberia och Sierra Leone. En dag råkade han i en liberiansk tidning få syn på en artikel där det i förbigående nämndes att tio miljoner människor omkommit i kung Leopolds Kongo. "Jag häpnade och skrev till utrikesministern i Bryssel." /-/Så började han forska i ämnet."
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-05-14 16:38:00
|
Yngve K |
Financial Times den 10 maj 2008 Rubrik:" Congo outlines 9 miljarder dollar China deal."William Wallis:"On paper it secures 10,62 tonnes of copper and 620 000 tonnes of cobalt for resource-hungry Chinese industries./-/The country stands to gain hundreds of clinics, hospitals and schools, two hudroelectric dams, 3,3000 km of road and 3,000 km of railway.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-05-14 18:22:00
|
Janne B |
Till Yngve K ett varmt tack. Det du skriver stämmer helt med den bild som jag fått med åren.Jag minns det totala kaos som bröt ut vid frigörelsen, för det fanns inga utbildade att sätta på viktiga poster.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-05-14 18:56:00
|
Janne B |
Missionärernas brev hem censurerades av kungens hantlangare, de var rädda att skriva sanningen. Även sedan staten tog över var det mkt känsligt vad missionärerena skrev hem - censursen kvarstod. Men hemvändande missionärer kunde ha med sig farliga skrivelser hem osv./ Det värsta som kunde hända en missionsarbetare var ju att bli utvisad - lämna folket utan läkarvård o skola.
|
|