En plats att dö på

Inlägg #1: Postat: 2008-05-14 12:17:00
Janne B
Ja när jag reser förbi på nya vägar genom min gamla hemby, gläds jag över att att den gamla vägen är kvar. Där finns de blommor som jag först lärde känna. Vid bäcken är kabbelekerna som förr. Hästhagen är kvar med gullvivor och liljekonvaljer. Det gamla skolhuset där jag växte upp är nymålat. Nära intill finns Hornborgasjön med de trumpetande tranor som var så imponerande för en femåring.
Inlägg #2: Postat: 2008-05-14 22:34:00
Sunny
Janne: Det kan vara därför att jag inte haft någon fast hembygd fosterbarn flyttar väldigt ofta o har ingen hemstad eller så som jag vill skapa mig en eller flera hemvistar här på jorden?
Inlägg #3: Postat: 2008-05-14 22:45:00
Janne B
Sunny/ Efter att ha dansat runt i Sverige i bortår 15 år kände jag att jag för själsfridens skull måste leta reda på mitt NAV i tillvaron. Jag måste hitta min mittpunkt. Jag hade egentligen två hembygder - jag bor nu mittemellan dessa. Men på den ort där jag föddes. Här har jag funnit min ro. Jag har en enkel lägenhet men precis så som jag behöver. Livet är överblickbart för mig....
Inlägg #4: Postat: 2008-05-14 22:57:00
Sunny
Jag förtår det behovet. Jag tänker inte lämna min trädgård innan jag skall checka in på skogskyrkogården! En bra vecka för mig är när jag inte behövt gå längre än till brevlådan! Ännu kan kjag njuta av ett kort avbrott: en resa eller ett teaterbesök.
Inlägg #5: Postat: 2008-05-14 23:30:00
Elina
Vi kanske inte kan välja en plats att dö på? Alla har inte turen att vara i sina sinnens fulla bruk? Och vart är hemma för en invandrare som flyttat i 30 gånger. En fjälltopp låter som bästa valet - om man nu orkar ta sig dit. Tyst. Stilla. Och snön faller på en.
Inlägg #6: Postat: 2008-05-16 00:07:00
Sunny
Elina: Nej man kan ju falla ner död där man minst anar det! Men får man välja så...
Din fjälltopp låter vackert: jag tror atta det är en gammal japansk sed att klättra upp på fjället o dö????
Inlägg #7: Postat: 2008-05-16 09:22:00
Janne B
Jag har inget fjäll i närheten men har ortens högsta lägenhet - det får duga.;-
Laddar...