Ett nytt partiväsende växer fram

Inlägg #1: Postat: 2008-05-10 01:47:00
ArHo
Stig, jag har varit inne på sådana tankebanor, men då behövs inga politiker i egentlig mening! Med dina tankegångar kan marknadskrafterna löpa linan ut och bli maktfullkomliga eller hur! Felet är bara att den interkapitaliska världen skulle skövla vårt land på alla naturtillgångar, som de redan försöker med!
Inlägg #2: Postat: 2008-05-10 01:59:00
ArHo
f/ Jag ryser inför tanken när de internnationella marnadskrafternakrafterna har tagit över vår ekonomiska politik fullständigt, när den dagen har infunnit sig kan vi säga ajöss med vårt sociala skyddsnät! Svårare än så är det inte, att förstå vad det borgliga blocket är ute efter!
Inlägg #3: Postat: 2008-05-10 09:54:00
ArHo
Garlic, Du kan inte förvänta dig att folk är särskilt intresserade längre av konspirationsteorier! Och sedan skall man vara medveten om att merparten av svenska folket går nästan alltid efter orginalteorier vad det än gäller, t.ex inom politiken "en gång Sosse alltid Sosse" sådana är vi svenskar tyvärr!
Inlägg #4: Postat: 2008-05-10 10:22:00
Janne B
"en gång Sosse alltid Sosse" sådana är vi svenskar tyvärr! // Den tesen gällde nog i de gamla brukssamhällena men det var länge sedan. De senaste 25 årens valresultat tyder på stora partibyten mellan valen. Det beror på att folk flyttar. Arbetaren blit tjänsteman. Den fattige blir rik osv. Norrlands inland tömst osv.
Inlägg #5: Postat: 2008-05-10 10:23:00
Janne B
Allt färre svenskar är partimedlemmar - de känner sig alltså fri att rösta hur som helst.
Inlägg #6: Postat: 2008-05-10 11:36:00
Pia K
.men det är ju inget fel att vara solidarisk med varandra i ett samhälle. Alla undrar varför Sverige ska säljas ut till övriga Europa? Man kan inte ens ta hand om Björkön, Birkastaden själva, utan ska sälja ut den till tyskar, har jag hört!
Är det" Med Sverige i tiden?"
Är det fult att var landstillhörig, landsfödd eller trivas där man är född?
Allt detta för att skapa balans med stormakterna?
Inlägg #7: Postat: 2008-05-10 12:16:00
ArHo
Pia K, så sant, så sant Kul att vi är faktiiskt hur många som helst som delar din åsikt runtom i Sverige!
Inlägg #8: Postat: 2008-05-10 12:26:00
ArHo
4/ Janne, kan så vara i praktiken, men jag ville bara visa på, att en vanlig inställnig är att vi påstår så gärna, vilka som har den bästa politiken, antingen det gäller sossar eller andra partitillhörigheter.
Inlägg #9: Postat: 2008-05-10 12:32:00
Janne B
ArHo / Jag växte upp i en miljö där bönderna sat att det hörs ju att bondeförbundet är vårt parti. Sedan i tonåren jobbade jag ett tag i industrin och då sa arbetarna att det är klart vi röstar på Arbetarepartiet. Men förmän och tjänstemän i vårt samhälle röstade på Folkpartiet.....så enkelt var det - men det var länge sedan.
Inlägg #10: Postat: 2008-05-10 12:39:00
ArHo
Janne, det var tider det som man kan kritisera faktiskt och det är detta evinnerliga grupptänkandet som är en styggelse för vår gemenskap. Vi tycks aldrig bli utav med klasstänkandet, tyvärr inte ens våra nya svenskar är bättre skickade än vi själva är som "svenskar" om vi nu får kalla oss för detta? ja du vet!
Inlägg #11: Postat: 2008-05-10 15:21:00
Janne B
Dessa partier, folkrörelser mm uppstod i en tid med en mkt svag stat. Man kan säga att de i kraft av sin kollektiva gemenskap byggde upp Sverige. Det lyckades de med rätt bra fram till 1960 ungefär. Då började den starka staten växa fram och tog över mkt av folkrörelsernas uppgift. Vad skulle man då med partier o rörelser till?
Ja du vet! Eller?
Inlägg #12: Postat: 2008-05-10 15:49:00
ArHo
11/ Absolut! Janne, detta är ett av mina budskap jag vill framhäva, men även att inte storfinansen skall ta över statens roll. Tänk om vi kunde forma en ny Ideologi där åtminstone vanligt folk fick vara en del av beslutsfattandet vore väl en ynnerst att bedja om, eller hur?
Inlägg #13: Postat: 2008-05-11 15:29:00
ArHo
Det finns mycket som stads- makterna med hjälp av massmedia bluffar om T.ex Detta som kallas Babybomen, för att lura oss!
Länk: youtube.com
Laddar...