|
Inlägg #1: Postat: 2001-10-08 14:54:00
|
|
Martin |
Äsch, Stefan, nu är du lite för hård. Jag vet inte hur det är med Tobias, men på den tiden ryssarna begav sig av på samma resa som Bush nu köpt biljetter till, spelade jag fotboll och läste fantasy. Om man bara får protestera om man protesterat förr skulle alla vara tysta och demokratin icke-existent. Vilket inte är ett ord som finns i ordboken, jag vet
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-08 15:05:00
|
|
tobias |
jag spelade inte fotboll, men skulle gissa på att jag var ungefär lika gammal som Martin, eller yngre. Jag gillar inte USAs politik, det stämmer, men jag hatar inte hela USA för det. jag skulle helt klart protesterat mot Sovjet om jag hade haft åldern inne och fördömer det de gjorde. USA bidrog ju dessutom med en hel del krigsmateriel till afghanerna på den tiden.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-08 15:10:00
|
|
Martin |
Faktum är ju dessutom att det var vårt kära USA som förde Talibanerna till makten, både genom direkt finansiell hjälp och genom att skapa de heroinfabriker som finansierat deras etablering.
Länk: guardian.co.uk
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-10-08 16:32:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Självklart fattar jag din poäng men om man nu skall börja analysera och kommentera svälten och misären i Afghanistan så är det just fantasy att inte plocka in Ryssarnas övergrepp i ekvationen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-10-08 17:09:00
|
|
tobias |
nja, det har väl inte så mkt att göra med det som hänt senaste månaderna?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-10-08 22:27:00
|
|
tobias |
dessutom var det inte ryssar utan sovjeter! ;
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-10-09 10:14:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Det har i allra högsta grad att göra med varför landet haft en sådan dålig indrastruktur, fattigdom och varför just fanati och terrorläger kunnats jäst ostört. Vad var Tobias, Jens, Martin och alla andras protester mot morden i Afghanistan för säg ... ett år sedan?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-10-09 11:32:00
|
|
Jens |
Herr Holmqvist engagemang ifrågasätter ingen. När han "deltar" i en demonstration med laxmacka och systemet flaskor.
Jag vill veta vad Stefan Holmqvist gör för att praktisera politik och det räknas inte att gå på avstånd och titta på demon eller att se aktuellt!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-10-09 19:45:00
|
|
tobias |
jag förlitar mig helt på FN och andra hjälporgan bekämpar allt vad terrorism heter. det som upprör mig bl.a. är att det uppmärksammas extra mycket nu när usa drabbas och inget uppmärksammande när "andra" länder är inblandade. hade medias bevakning av liknande händelser varit lika stor i även andra fall hade protesterna helt säkert varit lika stora.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-10-10 07:54:00
|
|
D |
Fråga: Har det varit någon katastrof i den här storleken orsakad är terrorister innan? Svar: Nej. Hur vet du då hur världen skulle ha reagerat? Dessutom var det fler än amerikaner som dog......
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-10-10 08:08:00
|
|
D |
Men enligt Jens var kanske inte katastrofen i New York terrorism för hans definition av terrorism är ju helt olik den som andra står för: ""Västvärldens begrepp om vad som inte bör göras för annars lackar vi ur och går bärgsärk med bomber och granater"-Terrorism Min helt egna är inte intressant men jag har en lite mer annorlunda sådan."
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-10-10 11:18:00
|
|
tobias |
D; visste du att man var rädd att två skyskrapor i malaysia skulle råka ut för samma sak de dagarna det hände? att de fått bombhot och grejer. tror du med handen på hjärtat att alla världens länder skulle ställt sig på deras sida och hjälpt de lika mycket och att uppmärksamheten skulle blivit lika stor? terrorism kan för övrigt bara bekämpas på fredlig väg.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2001-10-11 10:03:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Jens. "han deltar i en demonstration med laxmacka och systemet flaskor"
Jens. Jag tror inte att man mäta min politiska aktivism och mitt humantära intresse i vad jag har skrivit i en artikel.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2001-10-11 10:17:00
|
|
Stefan Holmqvist |
"tror du med handen på hjärtat att alla världens länder skulle ställt sig på deras sida och hjälpt de lika mycket " Hade scenario Malaysia skett så hade nog världen slutit upp och instämmt men de militära motaktionerna hade nog begränsat sig till "offerlandet" och en och annan medlöpare. Precis som nu.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2001-10-11 10:23:00
|
|
Stefan Holmqvist |
"det som upprör mig bl.a. är att det uppmärksammas extra mycket nu när usa drabbas " Av precis samma diskrepans i engagemanget, nyhetsselekteringen och sensationsen så blir alla "Dumma USA som bombar Afghanistan" artiklar bara tröttsam dogmatisk skåpmat. Tänk dig att det hade hänt oss hur hade vi ...ääh förresten. Suck, medeciner som påverkar neurala transistorerna har en anitempatisk effekt.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2001-10-12 10:54:00
|
|
D |
Jag tror att världen hade slutit upp i lika stor utsträckning, eller större för då hade väl tom du och dina vänner slutit upp för att då antar jag att du tyckt att terrorn drabbat oskyldiga i stället för det "skyldiga" USA...
|
| |